SuperBiz firma Biznes w służbie społeczeństwa i ekologii

Biznes w służbie społeczeństwa i ekologii

06.07.2011, godz. 02:00
Biznes w służbie społeczeństwa i ekologii
foto:

Budując strategię firmy, weź pod uwagę działania CSR

Społeczna odpowiedzialność w biznesie to sposób zarządzania firmą uwzględniający oczekiwania jej otoczenia. Taka działalność przynosi korzyści nie tylko środowisku czy lokalnej społeczności, ale także przedsiębiorstwu, które przyjmie taką strategię.

Firma zarządzana zgodnie z zasadami CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) podejmuje odpowiedzialność za skutki swoich działań oraz decyzji, ponadto poprzez swoje funkcjonowanie wnosi wkład w rozwój ogólnospołeczny, budując relację z otoczeniem, dając wsparcie potrzebującym, czy dbając o środowisko naturalne. Coraz więcej właścicieli firm zaczyna rozumieć, że działania CSR i odpowiadanie na oczekiwania otoczenia firmy, czyli społeczna odpowiedzialność w biznesie, są po prostu koniecznością, by pozostać konkurencyjnym na rynku.

Na czym polega działalność CSR

Przejawy strategii odpowiedzialności w biznesie mogą być najróżniejsze. Firmy zwykle przeprowadzają kampanie edukacyjne i ekologiczne oraz mocno angażują się społecznie przez pomoc najbiedniejszym albo placówkom medycznym lub oświatowym. Najczęściej zaangażowanie społeczne przedsiębiorstw, będące elementem działań CSR, skupia się w środowisku lokalnym. Dzieje się tak, ponieważ firmy najlepiej znają potrzeby i wiedzą, w co warto się zaangażować na swoim terenie. To istotne, ponieważ świadomość tego, jakie działania będą miały sens, sprawi, że przyniosą one skutek i poprawią dotychczasowy stan rzeczy.

Od czego zacząć

Warto opracować długofalową taktykę CSR, zaplanować program i sumiennie go przeprowadzić, a przemyślane działania społeczne przyniosą korzyści potrzebującym. Często rodzaj działalności CSR jest inicjatywą oddolną pracowników, którzy zauważają potrzeby w swoim środowisku i pomagają opracować program. Akcje charytatywne, kampanie edukacyjne czy działania na rzecz środowiska na niewiele się zdadzą, jeśli nie będą przeprowadzone wspólnie. Dobrym przykładem jest wolontariat pracowników, którzy nieodpłatnie i z własnej inicjatywy zorganizują akcję.

ENEA wspiera i edukuje

Grupa ENEA od lat realizuje działania na rzecz społecznej odpowiedzialności w biznesie. Zagadnieniami, które obecnie zalicza się do praktyk CSR, Grupa ENEA zajmowała się na długo zanim ten termin wszedł do słownika polskiego biznesu. Rosnąca skala tego typu działań zaczęła z czasem wymagać bardziej systemowego myślenia o planowaniu i wdrażaniu praktyk odpowiedzialnego biznesu. Dlatego też zarząd grupy przyjął w październiku 2010 roku "Strategię społecznej odpowiedzialności biznesu Grupy Kapitałowej ENEA". Obecnie firma jest zaangażowana w działalność na rzecz środowiska i społeczeństwa. To dwa dominujące kierunki działania.

Eko na co dzień

Firma angażuje się w działalność ekologiczną. Pod koniec 2010 r. zakończył się proekologiczny konkurs prowadzony w konwencji internetowego reality show Eko-logiczni.com.pl.

Na oczach internautów jego uczestnicy, trzy różne gospodarstwa domowe, próbowały zmniejszyć zużycie energii oraz zmienić swoje nawyki związane z korzystaniem z energii, walcząc przy tym o duże nagrody.

Całą akcję poprzedził profesjonalny audyt energetyczny w ich mieszkaniach, portretujący rodziny i uchylający rąbka "eko-logicznej kuchni". Najlepsi uczestnicy zdołali zaooszczędzić w ciągu roku ok. 500 zł. Kontynuując i rozwijając działalność edukacyjną, Enea uruchomiła w tym roku projekt edukacji ekologicznej "W kontakcie z naturą", który odbywa się z udziałem ambasadora marki aktora Michała Żebrowskiego.

W tej chwili na stronie internetowej wkontakcieznatura.pl dostępne są filmy, które w prosty sposób wyjaśniają zagadnienia związane z energią wiatrową, wodną oraz produkcją prądu i mogą służyć jako materiał poglądowy np. do zajęć lekcyjnych. Planowany jest rozwój projektu, który zgodnie ze strategią CSR, kierunkami zaangażowania społecznego będzie angażował i edukował w zakresie ochorny środowiska.

autor: Olga Zdanowicz zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: