SuperBiz firma Firma korepetytorska, czyli złoty interes [POMYSŁ NA BIZNES]

Firma korepetytorska, czyli złoty interes [POMYSŁ NA BIZNES]

17.02.2016, godz. 21:00
Firma korepe tytorska, czyli złoty interes
foto: Super Express

Masz szeroką wiedzę i potrafisz ją przekazać innym? Zostań korepetytorem. Jeśli będziesz dobry, twoja firma z jednoosobowej działalności szybko przekształci się w platformę edukacyjną. Biegle władasz językami obcymi, jesteś dobry z matematyki lub fizyki i w czasie studiów dorabiałeś na korepetycjach? Z powodzeniem możesz zacząć działać w tym zakresie jako profesjonalna firma edukacyjna. Rynek na usługi korepetytorskie nie jest jeszcze nasycony.

Wielu belfrów i studentów udziela korepetycji. Wielu z nich nie rozlicza się z fiskusem, choć mają kilka sposobów, aby odprowadzić podatek i legalnie działać na rynku. Jeśli ktoś planuje systematycznie udzielać prywatnych lekcji, powinien założyć profesjonalną firmę edukacyjną. Wtedy bez obaw może działać na rynku, wystawiać faktury oraz rachunki i się reklamować.

Zakładanie firmy

Zgodnie z prawem osoby, które chcą pracować jako legalni korepetytorzy i traktować to zadanie jako swoją codzienną pracę, powinny założyć działalność gospodarczą. Mogą to zrobić w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że wpiszą firmę do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić w urzędzie lub elektronicznie (jeśli dysponuje się podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym na e-PUAP). Przy rejestracji wybiera się kody Polskiej Klasyfikacji Działalności, które określają zakres funkcjonowania firmy. Odpowiednie kody dla branży edukacyjnej znajdują się na liście w dziale 85.

Czytaj koniecznie: Marta Gajęcka zastąpi Zbigniewa Jagiełłę w PKO BP?

Profesjonalne przedsiębiorstwo powinno mieć firmowy rachunek w banku (dziś nie wszyscy klienci mają gotówkę w portfelu) i przygotować pieczątkę. Dobrze też, by właściciel zaprojektował i wydrukował wizytówki.

Gdy firma się rozkręci i będzie oferować korepetycje w postaci dłuższych szkoleń i kursów (np. przygotowujących do otrzymania językowych certyfikatów), możesz się postarać o akredytację kuratorium oświaty. Taki dokument podnosi rangę i poprawia wizerunek firmy edukacyjnej, oferującej konkretne szkolenia.

Siedziba firmy

Jako korepetytor możesz pracować głównie u klienta. Wiele osób bardzo sobie ceni taką formę współpracy. Jeśli większość czasu spędzasz poza domem, a tylko w niektórych przypadkach przyjmujesz uczniów w mieszkaniu, działalność gospodarczą można zarejestrować w domu. Pamiętaj, by jeden pokój przeznaczyć na ten cel. Udzielanie korepetycji w obecności innych domowników, przy działającym telewizorze czy w kuchni nie zda egzaminu. Uczeń musi mieć odpowiednie warunki do nauki. Dlatego niezbędne będzie biurko lub stolik z oświetleniem i wygodne krzesła biurowe.

Jeśli chciałbyś uczyć u siebie, lepiej wynajmij niewielkie biuro, w którym zmieści się tablica, stoliki i urządzenia multimedialne. Prowadzenie wielu takich prywatnych lekcji w domu może być uciążliwe dla ciebie, twoich bliskich i samych klientów.

W pojedynkę lub w zespole

Jako korepetytor możesz pracować samodzielnie lub w zespole. Na starcie możesz działać sam. Dopiero gdy zleceń będzie przybywać, zbudujesz zespół profesjonalnych korepetytorów. Jeśli skupisz się na douczaniu w konkretnej dziedzinie (np. język angielski), w zależności od potrzeb zatrudnisz studentów anglistyki lub doświadczonych już nauczycieli tego przedmiotu. Może się okazać, że twoi uczniowie potrzebują też pomocy np. w matematyce czy języku polskim. Wówczas poszukasz korepetytorów dysponujących wiedzą i wykształceniem z wielu dziedzin. Poszukując odpowiednich belfrów, zwracaj uwagę na osoby oferujące swoje usługi w innych potencjalnie potrzebnych przedmiotach (np. geografia, chemia). Choć wiele takich osób działa w pojedynkę na rynku, współpraca z tobą może się okazać dla nich korzystna, bo na ciebie spadnie poszukiwanie i utrzymanie intratnych zleceń.

Księgowa na wagę złota

Wiele osób rezygnuje z pomysłów na własną firmę, bo obawia się biurokracji i uciążliwego rozliczania rachunków. To błąd. W takiej sytuacji na starcie najlepiej zlecić prowadzenie księgowości profesjonaliście. Na rynku są większe biura rachunkowe i osoby jednoosobowo prowadzące firmę oferującą usługi z zakresu księgowości, kadr i płac. Trzeba jednak pamiętać o tym, że za ewentualne błędy w podatkach odpowiada przedsiębiorca. W razie kłopotów może on jednak wystąpić o odszkodowanie od biura rachunkowego.

Zakres działań

Jako firma edukacyjna możesz mieć szeroki wachlarz usług. Jeśli będziesz dysponował zespołem nauczycieli rozmaitych przedmiotów, w swojej ofercie możesz mieć kompleksowe kursy przygotowujące do matury, egzaminu gimnazjalnego czy egzaminu szóstoklasisty. Warto też zająć się prowadzeniem szkolenia z zakresu języków obcych skierowanego do różnych grup wiekowych i zawodowych. Atutem mogą być małe grupy, np. trzyosobowe. Jednak absolutną podstawą powinny być indywidualne lekcje z konkretnych przedmiotów.

Sprawdź też: Jacek Janiszewski: Po pierwsze innowacyjność

Aby dobrze zarabiać na korepetycjach, nie wystarczą umiejętności dydaktyczne. Potrzebne są też atrakcyjne materiały oraz ciekawe i przede wszystkim skuteczne metody pracy z uczniami. Dlatego już na starcie warto zainwestować w multimedialne tablice i rozmaite nowoczesne narzędzia (np. oprogramowania komputerowe, interesujące podręczniki, ćwiczenia, gry). Jako właściciel firmy edukacyjnej powinieneś też uczestniczyć w branżowych konferencjach i na bieżąco śledzić rynek materiałów edukacyjnych, by mieć u siebie nowości.

Reklama i promocja

Legalny korepetytor musi na rynku zaistnieć. W tym wypadku najlepsza jest poczta pantoflowa. Najlepszą reklamą jest polecanie nauczyciela przez innych rodziców. W taki sposób można stworzyć rozległą sieć klientów. Drugim ważnym kanałem w tej dziedzinie są tematyczne portale internetowe, na których ogłaszają się korepetytorzy. Wiele z nich umożliwia korepetytorom szersze przedstawienie siebie i swojej oferty. Przygotowując tam swoją zakładkę, pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach: nie zamieszczaj śmiesznego zdjęcia z wakacji lub komiksowej grafiki, wymień atuty swoich zajęć, pochwal się swoim wykształceniem i doświadczeniem.

Działanie w sieci

Do promocji i reklamy potrzebna będzie własna strona internetowa. Przygotowanie jej zleć profesjonaliście. W tym przypadku sprawdzi się grafika przypisana poważnym placówkom i instytucjom edukacyjnym: niebieska kolorystyka, większe kafle, proste grafiki. Strona musi być przejrzysta i estetyczna. Pamiętaj, osoba szukająca korepetytora dla swojego dziecka ceni sobie odpowiedzialność i powagę. Kolory krzykliwe, jaskrawe zarezerwowane są dla innych branż i lepiej z takiej palety nie korzystać.

Na stronie zarezerwuj sobie miejsce na rekomendacje. Nie bój się chwalić swoimi sukcesami. Jeśli masz uczniów, którzy dzięki tobie osiągają swoje edukacyjne cele, poproś rodziców dziecka, by napisali o tobie dobrą opinię, którą zamieścisz na stronie. Działasz legalnie, więc nikt nie powinien mieć żadnych obaw w jawnej ocenie twojej firmy. Jako firma edukacyjna funkcjonuj w serwisach społecznościowych. Skuteczne mogą się okazać też niewielkie ulotki wrzucane do skrzynek lub rozdawane na ulicy.

Cennik szyty na miarę

Firma edukacyjna musi mieć dobry cennik. Trzeba go opracować na starcie. Ceny uzależnione są od takich czynników, jak: poziom nauczania (szkoła podstawowa, średnia, studia, gimnazjum), stopień naukowy i doświadczenie nauczyciela, miejsce wykonywania usługi, liczba nauczanych osób jednocześnie, jakość nauczania, rodzaj zajęć (korepetycje, kursy, przygotowanie do egzaminu). Zanim zaczniesz wyceniać swoje usługi, zorientuj się, jakie stawki obowiązują w twoim regionie. W różnych miejscach Polski mogą być mocno odmienne. Dla przykładu lekcja języka angielskiego oferowana przez studenta w dużym mieście kosztuje ok. 40 zł, a przez wykwalifikowanego nauczyciela już co najmniej 60 zł. W mniejszych miejscowościach godzina lekcyjna korepetycji jest o 10-20 zł niższa. Najwyżej wyceniane są języki obce i matematyka, nieco niżej język polski i inne przedmioty.

Założenie nawet najprostszej firmy wiąże się z kosztami inwestycyjnymi. Początkujący korepetytor musi kupić laptopa, podręczniki i rozmaite materiały edukacyjne. Oprócz tego musi przygotować i odpowiednio wyposażyć lokal (wynajęte biuro lub pokój w mieszkaniu). To wszystko pochłonie co najmniej kilka tysięcy złotych. Jeśli nie masz takiej gotówki, to się nie martw. Są sposoby na pozyskanie odpowiednich dotacji lub pożyczki. Wsparcia należy poszukać w urzędzie pracy i w instytucjach dzielących unijną kasę w regionie. Można sprawdzić również oferty banków przygotowane dla firm wchodzących na rynek.

Koszty Koszty inwestycyjne: laptop - 2 tys. zł, materiały edukacyjne - 1,5 tys. zł, remont i wyposażenie pokoju w domu - 1 tys. zł. SUMA: 4,5 tys. zł.

Koszty koszty miesięczne: koszty dojazdu do uczniów - 200 zł, rachunki za telefon i internet - 120 zł. SUMA: 320 zł.

Dochód miesięczny (przed opodatkowaniem): przy udzieleniu 20 lekcji w tygodniu (80 godzin miesięcznie) przy 40 zł za godzinę lekcyjną (45 minut). SUMA: 2880 zł.

Zobacz też: Autopomoc na ratunek dla kierowców w tarapatach [ZDJĘCIA]

Anetta Gołaszewska (42 l.), właścicielka firmy edukacyjnej "Galileusz - Białystok" (woj. podlaskie):

- O uruchomieniu firmy oferującej korepetycje pomyślałam wtedy, gdy moje dzieci potrzebowały pomocy w nauce. Szukałam dla nich sprawdzonych korepetytorów, ale okazało się to trudnym zadaniem. Ukończyłam marketing i zarządzanie, wcześniej pracowałam w księgowości oraz w branży turystycznej, i choć z wykształcenia nie jestem pedagogiem i nigdy nie zajmowałam się szkolnictwem, postanowiłam zaryzykować. Na rozpoczęcie działalności uzyskałam unijne dofinansowanie z urzędu pracy, które pozwoliło mi na zakup niezbędnego wyposażenia do salek wykładowych: mebli, tablic, pomocy naukowych, laptopów czy projektora multimedialnego. Zdecydowałam się na wykupienie licencji franczyzowej ogólnopolskiej sieci edukacyjnej "Galileusz", która udziela mi wsparcia marketingowego i merytorycznego. Największą popularnością cieszą się zajęcia dla dzieci w wieku 8-12 lat, ale swoją ofertę kieruję do wszystkich grup wiekowych: gimnazjalistów, maturzystów i studentów. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w niewielkich grupach pod okiem doświadczonych nauczycieli, których zatrudniam w zależności od liczby zgłoszeń. Najpopularniejsze przedmioty to chemia, matematyka, informatyka i fizyka, ale także język polski. Organizuję też pokazy edukacyjne dla przedszkolaków. Działalność rozpoczęłam we wrześniu ubiegłego roku, więc o sukcesach edukacyjnych naszych podopiecznych na razie za wcześnie mówić, ale już otrzymuję pochwały od rodziców zadowolonych z postępów szkolnych swoich dzieci. To największa satysfakcja.

autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: