SuperBiz firma Handlujesz w sieci? Poznaj swoje obowiązki

Handlujesz w sieci? Poznaj swoje obowiązki

10.11.2011, godz. 02:00
Handlujesz w sieci? Poznaj swoje obowiązki
foto:

Liczba sklepów internetowych wciąż rośnie, a chętnych do kupowania w sieci długo jeszcze nie będzie brakować. Pamiętaj jednak, że handlując w Internecie, musisz stosować się do przepisów prawa. Przypominamy, jakie obowiązki ma osoba sprzedająca w Internecie

Popularność Internetu i powszechna dostępność do sieci sprawia, że sprzedaż przez ten nowoczesny kanał dystrybucji ciągle wzrasta. E-handel z roku na rok staje się nie tylko bardziej popularny, ale i dochodowy. Wirtualne sklepy wyrastają jak grzyby po deszczu. Nic dziwnego, to świetny pomysł na własną działalność. Zanim jednak wystartujesz w sieci ze swoim biznesem, sprawdź, jakie wymogi musisz spełnić.

Wciąż najbardziej popularną formą sprzedaży w sieci są sklepy internetowe. Sporo przedsiębiorców handluje również za pośrednictwem serwisów aukcyjnych. Szacuje się, że rocznie w Internecie Polacy wydają miliardy złotych. W sieci można zarobić i to sporo. Warto jednak pamiętać, że tego typu działalność reguluje prawo. Lepiej je przestrzegać, ponieważ za jego łamanie grożą kary nie tylko finansowe, ale również pozbawienia wolności.

Nazwa jedyna w sieci

Jeśli masz zamiar założyć sklep internetowy, to wcześniej musisz zarejestrować swoją działalność gospodarczą. Sprzedawać produkty, których na przykład jesteś producentem lub dystrybutorem, możesz również na stronie swojej firmy, ewentualnie na serwisach aukcyjnych.

Zakładając swój sklep w sieci, pamiętaj, że jego nazwa musi być unikalna. Później stanie się ona częścią adresu internetowego. Korzystanie z nazwy, pod którą już ktoś działa w Internecie, jest karalne. Na stronie może się pojawić logo sklepu. Jednak również twój znak firmowy powinien być niepowtarzalny.

Klient musi cię znaleźć

Na twojej stronie internetowej obok informacji o produktach powinny również znaleźć się szczegółowe informacje dotyczące twojej firmy.

- nazwa firmy, jej adres

- NIP i Regon

- dane kontaktowe, czyli nr telefonu, adres e-mailowy, ewentualnie nr komunikatora internetowego.

- nr konta bankowego

Wskazane jest również umieszczenie specjalnego formularza, na którym klienci będą mogli napisać swoje komentarze lub zadać pytanie. Trafią one automatycznie na twoją skrzynkę e-mailową. W przypadku spółek (zarówno z o.o., akcyjnych, jak i komandytowo-akcyjnych) należy jeszcze podać między innymi wysokość kapitału zakładowego.

Uwaga! Nie zapomnij o podaniu wszystkich informacji, dotyczących kosztów, które poniesie kupujący. Na stronie twojego sklepu obok ceny produktu powinny również znaleźć się inne koszty, które będą miały na nią wpływ, np. koszty przesyłki.

Regulamin dla klientów

Informacje na temat twojej firmy to nie wszystko. Potencjalni klienci odwiedzający twoją stronę powinni też mieć możliwość zapoznania się z regulaminem twojego sklepu. To, co powinno się znaleźć w regulaminie, reguluje prawo. Między innymi należy zamieścić w nim informacje takie, jak:

- rodzaj oraz zakres usług

- warunki ich świadczenia

- sposób realizacji zamówień

- warunki zamówienia

- warunki reklamacji i przebieg procedury reklamacyjnej

Dane osobowe pod szczególną ochroną

Prowadząc działalność w sieci, będziesz mieć dostęp do imion, nazwisk i adresów swoich klientów. Musisz pamiętać, że są one chronione prawem, przedsiębiorca zobowiązany jest do jego przestrzegania. Twoim obowiązkiem jest na przykład poinformowanie klientów o tym, że ich dane będą przetwarzane, czyli np. przechowywane, utrwalane czy udostępniane. Osobą za to odpowiedzialną jest administrator danych oraz ewentualnie powołany przez niego administrator bezpieczeństwa informacji. Administratorem może zostać już zatrudniony pracownik, który będzie się tym zajmował przy okazji swoich dotychczasowych obowiązków (np. informatyk), albo osoba na oddzielnym stanowisku. Warunek jest jeden - osoba, która będzie się tym zajmowała, musi mieć zapewnioną niezależność działania. Istotnym elementem ochrony danych jest również obowiązek zgłoszenia zbioru przez administratora do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Dane osobowe są podmiotem ochrony prawnej, tak więc rażące uchybienia mogą zostać uznane nawet za przestępstwo. W przypadku kiedy wypłyną na zewnątrz i staną się ogólnodostępne, grożą ci konsekwencje karne, a osoby, które poczują się pokrzywdzone, mają prawo zgłosić skargę do GIODO. Pamiętaj też, że twoja firma w każdej chwili może zostać skontrolowana przez inspektorów GIODO nie tylko na wniosek osoby poszkodowanej. Szczegółowe informacje na temat tego, jakie dane i w jaki sposób chronić, znajdziesz na stronie www.giodo.gov.pl.

Obowiązki wobec fiskusa Sprzedając w sieci, musisz pamiętać również o podatkach. Jeśli dokonujesz transakcji i czerpiesz z tego korzyści finansowe, to jesteś zobowiązany rozliczyć się z urzędem skarbowym. Handlowanie w Internecie niczym nie różni się od innych rodzajów sprzedaży i jest opodatkowane w ten sam sposób jak sprzedaż drogą tradycyjną. Tak więc przedsiębiorca, który handluje zarówno w sieci, jak i innymi kanałami dystrybucji, powinien połączyć wszystkie przychody i od nich obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy oraz naliczyć podatek VAT (w przypadku, kiedy jest podatnikiem VAT). Również osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, powinna rozliczyć się z fiskusem, opłacając podatek dochodowy czy podatek od czynności cywilnoprawnych.

Uwaga! Uchylanie się od obowiązku podatkowego grozi poważnymi karami finansowymi, wynoszącymi nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

autor: Olga Zdanowicz zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: