SuperBiz firma Meble skrojone na wymiar [POMYSŁ NA FIRMĘ]

Meble skrojone na wymiar [POMYSŁ NA FIRMĘ]

08.03.2016, godz. 13:29
meble skrojone na miare
Przemysław Borkowski foto: Super Express

Umiejętności z zakresu stolarstwa, znajomość trendów meblarskich i zapał do pracy - tyle wystarczy, aby z sukcesem prowadzić firmę zajmującą się produkowaniem mebli na wymiar Przemysław Borkowski (34 l.), właściciel firmy PBStol z Białegostoku (woj. podlaskie), producent mebli na wymiar.

Duże szafy, mniejsze półki, biurka skrojone na wymiar cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Do robienia takich mebli potrzebny jest odpowiedni program komputerowy, zmysł artystyczny, precyzja i podstawowa wiedza z zakresu stolarstwa.

Zobacz koniecznie: Podatek VAT na diecie odchudzającej

Coraz więcej osób szuka mebli na wymiar, które idealnie będą pasowały do konkretnego wnętrza. Do realizacji projektu niezbędna jest firma oferująca przygotowanie szaf wnękowych, półek, a nawet stołów zgodnych z oczekiwaniami klienta. Takie przedsiębiorstwo może założyć każdy, kto ma smykałkę do interesów, może szybko nauczyć się konstruowania i wykonywania prostych mebli.

Postaw na duże szafy
W tej branży warto się wyspecjalizować. Największą popularnością cieszą się szafy na wymiar (do zabudowy - szafy wnękowe, narożne, pełne, przesuwne i uchylne). Ale jeśli jest taka możliwość (np. w zespole jest dobry stolarz), można już na wstępie pomyśleć nad powiększeniem oferty o tworzenie na zamówienie stołów, krzeseł, a nawet bardziej wymyślnych komód.

Firma o tym profilu przyjmuje zlecenie od klienta. Następnie w umówionym terminie przyjeżdża się na miejsce, przedstawia katalogi z materiałami i spisuje wymiary. Kolejnym krokiem jest zamówienie elementów na szafę w hurtowni lub bezpośrednio u producenta - dobry kontakt z właścicielami takich przedsiębiorstw i negocjowanie korzystnych cen to jedna z najbardziej istotnych zasad meblarskiego biznesu. Kiedy wszystko jest gotowe do odbioru, to z płytami, listwami i uchwytami ponownie odwiedza się klienta. Już na miejscu docina się płyty, nanosi drobne korekty wymiarowe i przystępuje się do montażu. Na ten ostatni etap prac trzeba przeznaczyć najwięcej czasu. Często nawet cały dzień.

Mały zespół
Szaf na wymiar w pojedynkę zrobić się nie da. Potrzebna jest osoba do pomocy. Nie musi ona być stolarzem. Ważne, by pomogła ona przy noszeniu większych elementów i asystowała przy montażu mebli u klienta. Wraz z rozwojem firmy można pomyśleć o powiększeniu zespołu o kolejne dwie osoby.

W zespole można wyodrębnić dział administracyjny i księgowości. Ale jeśli na początku byłoby to pod względem finansowym trudne, można w takie prace zaangażować zewnętrzne biuro rachunkowe. Trzeba jednak pamiętać, że za ewentualne błędy takiego biura przedsiębiorca odpowiada osobiście. W razie kłopotów ze skarbówką może jedynie żądać odszkodowania od biura za niestaranne wykonywanie usług.

Dodatkowe usługi
Jako przedsiębiorca oferujący meble na wymiar (głównie szafy), możesz mieć w ofercie również usługi dodatkowe. Warto proponować też naprawę i regulację drzwi, konserwację mebli, przeróbkę gotowych już szaf czy demontaż pawlaczy. Jeśli zarobisz, będziesz mógł zainwestować w cykliniarkę do podłóg (koszt nowego urządzenia od ok. 5 tys. do 20 tys. zł). Wtedy możesz przyjmować zlecenia na odnawianie i czyszczenie parkietów.

Czytaj również: Szukasz pracy? Firmy planują zwiększyć zatrudnienie

Firma meblarska musi być odpowiednio wyposażona. Podstawą jest sprzęt do wykonywania projektów. Niezbędne będą poziomice, miarki, rozmaite elektronarzędzia (m.in. frezarka, heblarka, wkrętarka, wiertarka, wyrzynarka). Na wstępie można pokusić się o narzędzia wielofunkcyjne, jak np. wkrętarko-wiertarki (ok. 200-250 zł), które będą użyteczne w wielu sytuacjach i w takim pakiecie będą dużo tańsze.

Jako właściciel firmy wykonującej meble na zamówienie powinieneś dysponować laptopem lub tabletem wyposażonym w odpowiedni program graficzny służący do projektowania mebli i przestrzennych wizualizacji. Oczywiście nie obejdzie się bez dostawczego samochodu, który może pełnić funkcję transportową i jednocześnie stać się reklamą na kółkach (gdy okleisz go logo firmy i danymi kontaktowymi).

Walka o zlecenia
Na początku działania firmy usługowej największym wyzwaniem jest znalezienie klientów. W tej branży najlepiej działa poczta pantoflowa. Nowych zleceń najlepiej szukać bezpośrednio na nowych osiedlach. Można tam na tablicach informacyjnych rozwiesić swoje ulotki. Gdy znajdzie się klient i będzie zadowolony z usług, na pewno poleci twoją firmę sąsiadom i znajomym. Dobrym patentem jest również oklejenie samochodu służbowego logo i danymi kontaktowymi firmy. Osoby szukające konkretnej firmy (budowlanej, remontowej, wykończeniowej czy meblarskiej) uważnie obserwują auta parkujące przed blokiem lub na terenie osiedla i bezpośrednio się z nią kontaktują, by złożyć zamówienie.

Firma montująca szafy na wymiar powinna mieć swoją stronę internetową. To zadanie można zlecić profesjonaliście. Strona powinna być estetyczna i nowoczesna. Ważnym jej elementem jest galeria, w której prezentuje się wykonane projekty i próbniki (przykładowe materiały, formaty, kolory, zdjęcia katalogowe). Im więcej zdjęć i profesjonalnych opisów realizacji, tym lepiej. Nie można zapomnieć też o działaniach w serwisach społecznościowych i prezentowaniu swej oferty na branżowych portalach.

Rejestracja firmy
Firmę wykonującą i montującą szafę formalizuje się jako prostą działalność gospodarczą. Wystarczy zarejestrować ją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić w urzędzie miasta i gminy lub drogą elektroniczną. Pamiętaj, by przeglądając kody PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności), wybrać kilka, które będą odpowiadały prowadzonej działalności (np. produkcja mebli kuchennych (31.02.Z), produkcja pozostałych mebli (31.09.Z), naprawa i konserwacja mebli i wyposażenia domowego (PKD 95.24.Z).

Jako właściciel firmy powinieneś wyrobić swoją pieczątkę, wizytówki i otworzyć konto w banku.

Siedziba firmy meblarskiej
Firmę zajmującą się montowaniem mebli można założyć w domu. W jednym pokoju należy stworzyć biuro. W nim można zacząć działać, bo większość zleceń i tak przyjmuje się drogą telefoniczną lub internetową. Główna praca odbywa się u klienta. Jeśli chciałbyś sam wykonywać meble, niezbędny będzie warsztat. Najlepiej taki lokal wynająć. Z powodzeniem tego typu zakład można prowadzić na obrzeżach miasta, gdzie ceny najmu są o wiele niższe niż w centrum.

Koszty inwestycyjne: podstawowe narzędzia do wykonywania mebli - ok. 2 tys. zł, program do projektowania mebli - ok. 4 tys. zł, laptop - 2 tys. zł, auto dostawcze (używane) - 12 tys. zł, reklama - 2 tys. zł, strona internetowa - 1,5 tys. zł. SUMA: 23,5 tys. zł.

Koszty miesięczne: eksploatacja samochodu - ok. 1 tys. zł, rachunki za internet i telefon - ok. 200 zł, pensja pracownika - 2 tys. zł, SUMA: 3,2 tys. zł.

Dochód miesięczny (przed opodatkowaniem): jeśli założymy, że w miesiącu firma zrobi 12 szaf za 1,2 tys. zł każda i koszty materiałów pochłoną połowę ceny (ok. 600 zł), SUMA: 4 tys. zł.

Sprawdź też: 500 zł na dziecko. Większy kredyt i mniejsze alimenty

Nasza firma ma już 30 lat
- Ukończyłem studia na Politechnice Białostockiej na kierunku elektronika i telekomunikacja, a zawodu stolarza uczyłem się dopiero po studiach, pod okiem mojego ojca, Pawła (57 l.). Tata założył naszą rodzinną firmę 30 lat temu. Inwestując własne oszczędności, otworzył zakład stolarski pod Białymstokiem, który rozwijamy i udoskonalamy do dzisiaj. Zaczynałem od rzeczy prostych, a obecnie - podobnie jak tata - wykonuję projekty, nadzoruję proces produkcji w zakładzie oraz montaż mebli u klienta. Oferujemy pełen pakiet usług w zakresie produkcji wysokiej jakości mebli na wymiar: cięcie piłą formatową, okleinowanie, składanie, szlifowanie forniru i MDF, lakierowanie oraz polerowanie. W produkcji wykorzystujemy podzespoły tylko renomowanych marek. Wykonujemy kuchnie, zabudowy wnęk, garderoby, sypialnie czy gabinety; produkujemy także drzwi. Specjalizujemy się w nowoczesnym, ergonomicznym wzornictwie. Projekty tworzymy sami, ale też współpracujemy z projektantami i architektami wnętrz. Doradzamy także w doborze sprzętów AGD. Każda realizacja jest inna i łączy się z wykonywaniem wielu różnorodnych czynności, dlatego też pracując w tej branży, nie sposób się nudzić. Satysfakcjonujące jest również to, że nowe zlecenia pozyskujemy najczęściej z polecenia klientów zadowolonych z naszej pracy.

autor: Agnieszka Grotek TEM zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: