SuperBiz firma Nie tylko wielkie, zagraniczne sieci handlowe. Dla kogo franczyza? [INFOGRAFIKA]

Nie tylko wielkie, zagraniczne sieci handlowe. Dla kogo franczyza? [INFOGRAFIKA]

29.01.2017, godz. 12:00
BIZNES FIRMA SPOTKANIE ZEBRANIE
foto: SHUTTERSTOCK

Franczyza pojawiła się w Polsce na początku lat 90-tych. Mimo zmian zachodzących w gospodarce, ten model biznesowy wciąż pozostał aktualny, a rosnące znaczenie sektora usług i handlu powoduje, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na takie rozwiązanie dla swojej firmy. Wśród największych zalet franczyzy wymienia się gotowy plan biznesowy i bezpieczeństwo, wynikające z możliwości korzystania z silnej marki. Aby korzystać z tych przywilejów trzeba jednak spełnić kilka warunków.

Dlaczego franczyza się opłaca?
Franczyza opiera się na jasnych i przejrzystych zasadach, dlatego przedsiębiorcy decydujący się na takie rozwiązanie nie mają problemów z tym, jak prowadzić swój biznes. Nie oznacza to, że łatwiej jest założyć firmę w oparciu o umowę franczyzową – wkład pracy prawdopodobnie jest porównywalny. Mniejsze jest ryzyko.

Zobacz również: Ile potrzebujesz pieniędzy, aby otworzyć swój McDonald's?

Nawet najlepszy pomysł na biznes nie gwarantuje nam sukcesu. Statystyka zdaje się to potwierdzać. 90 proc. nowopowstałych firm upada w ciągu pierwszego roku działalności. Konsumenci są coraz bardziej wymagający, dlatego naprawdę trudno jest wyrobić sobie markę. W sytuacji, gdy opieramy biznes na już sprawdzonym produkcie, ryzyko jest mniejsze. I tu należy wspomnieć o kolejnym atucie franczyzy – nie ma żadnych ograniczeń jeżeli chodzi o branżę.

Oczywiście są takie gałęzie gospodarki, w których rozwiązania franczyzowe stosowane są wyjątkowo chętnie – mowa tu o dużych sieciach gastronomicznych czy branży farmaceutycznej. Model ten sprawdzi się jednak także na innych płaszczyznach i w dodatku nie zawsze musi opierać się o zagraniczne giganty. W Polsce sprawdził się m.in. w firmie Recman. Rodzima marka, od ponad 30 lat projektująca i produkująca ponadczasowe kolekcje odzieży, obuwia i dodatków dla mężczyzn, w tym roku znalazła się nawet w zestawieniu najbardziej dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw w naszym kraju.

– Franczyza od lat stanowi podstawę naszego biznesu, a relacje z partnerami handlowymi są dla nas kluczowe – mówi Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR w firmie Recman. – Kierujemy się zasadą, że sukces Franczyzobiorcy przekłada się na sukces naszej marki, dlatego od początku współpracy oferujemy wsparcie – zarówno przy wyborze lokalizacji czy rekrutacji oraz szkoleniu personelu, jak i promocji salonu – dodaje.

Wsparcie silnego partnera z pewnością pomaga. Duży dostawca jest w stanie zagwarantować wysoką jakość w dobrej cenie. Nie musimy martwić się o logistykę, prowadzenie strony internetowej, czy kwestie graficzne, związane z projektowaniem logo firmy lub materiałów reklamowych. Do tego należy dodać bezpłatne doradztwo handlowe oraz brak kosztów prowadzenia strony internetowej. – Na oficjalnej stronie – www.recman.pl – uwzględniamy wszystkie firmowe salony. Każdy franczyzobiorca może zwiększać poziom dotarcia do klientów w swoim regionie, oferując im możliwość zrobienia zakupów lub rezerwacji online – zapewnia Wojciech Tulwin.

Co w zamian?
Franczyza ma wiele korzyści, ale należy pamiętać, że nasze obowiązki nie kończą się w momencie otrzymania praw do wykorzystywania znaku towarowego. Decydując się na współpracę z konkretną marką, zgadzamy się na codzienną realizację jej strategii. To oznacza, że należy dostosować się do narzuconych standardów.

Zobacz też: Koniec ze szpilkami w pracy? Parlament przegłosuje firmowy dress code

– Obustronne zaangażowanie gwarantuje korzyści finansowe dla obu stron oraz bezcenną satysfakcję z prowadzenia własnego biznesu dla Franczyzobiorcy – wyjaśnia przedstawiciel Recman. Wymogi, jakie należy spełnić, aby przystąpić do franczyzy są jasno określone i bardzo ważne. Wytyczne dotyczące m.in. powierzchni lokalu czy konkretnego wystroju salonu pozwalają zachować najwyższy poziom świadczenia usług, a tym samym satysfakcję klientów. Komunikacja pomiędzy partnerami jest więc kluczowa, nie podejmujmy więc działań bez konsultacji i zgody drugiej strony.


Źródło: recman.pl

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: