Super Biznes: Otwieramy gabinet dietetyka

2014-06-10 4:00

Bezpieczne odchudzanie, układanie indywidualnej diety, określanie wartości odżywczej produktów spożywczych - to tylko część zadań dietetyka. Aby otworzyć komercyjny gabinet dietetyczny, wystarczy założyć działalność gospodarczą i tylko zatrudnić wyspecjalizowanego fachowca. Jeśli zaś chce się zostać specjalistą od żywności i żywienia, trzeba zdobyć odpowiednie wykształcenie i praktykę.

Coraz więcej osób boryka się z nadmiarowymi kilogramami. Polskie dzieci i nastolatki przybierają na wadze najszybciej w Europie. Z danych UNICEF wynika, że w naszym kraju aż 17 proc. osób w wieku 11, 13 i 15 lat ma nadwagę. To dwukrotnie więcej niż dwa lata temu. Z pomocą takim osobom przychodzą dietetycy. Z porad specjalistów od żywności i żywienia korzystają nie tylko otyli, ale także zawodowi sportowcy, amatorzy rozpoczynający swoją przygodę ze sportem, a nawet ludzie pragnący zwiększyć swoją masę ze względów estetycznych czy zdrowotnych. Grupa potencjalnych klientów jest ogromna, warto więc zdecydować się na taki biznes.

Spec od diet

W gabinecie dietetycznym musi pracować wykwalifikowany personel. Dietetyk to zawód medyczny, który co prawda nie wymaga specjalnej rejestracji jak zawód lekarza, ale jest dokładnie określony w rozporządzeniu ministra zdrowia. Z dokumentu wynika, że dietetykiem jest osoba, która ukończyła policealną szkołę publiczną lub niepubliczną i uzyskała tytuł zawodowy dietetyka. Tytuł ten może otrzymać osoba, która ukończyła szkołę wyższą na poziomie licencjackim lub magisterskim na kierunku lub specjalności dietetyka. Warto podkreślić, że aktualnie nabór na dwuletnie studium został zawieszony. Dlatego osobom marzącym o pełnoprawnym zawodzie dietetyka zaleca się od razu zdobycie tytułu licencjata. Mimo konkretnych ministerialnych wytycznych na rynku edukacyjnym nie brakuje kursów i szkoleń rzekomo nadających tytuł dietetyka. Niestety, taka przyspieszona nauka nie daje wymaganych prawem uprawnień, umożliwiających posługiwanie się tym tytułem i podejmowanie pracy w tym charakterze.

Zasady pracy

Gabinet dietetyczny to nie jest sklep papierniczy. Tutaj przychodzą osoby z różnymi schorzeniami i zaburzeniami organizmu. Dlatego tak ważna jest potwierdzona odpowiednimi dyplomami wiedza personelu i sprzęt. Dietetyk musi najpierw zbadać klienta. W tym celu może nawet zalecić wykonanie badań lekarskich czy laboratoryjnych (np. badania krwi). Sam zaś określi strukturę ciała (np. ile jest tkanki tłuszczowej), zmierzy podstawowe parametry (wzrost, ciśnienie, puls) i przeprowadzi dokładny wywiad pozwalający wstępnie ocenić stan zdrowia klienta. Następnie w zależność od potrzeb i oczekiwań klienta skonstruuje odpowiednią dietę. Dietetyk wpływa na zdrowie ludzi, dlatego tak ważne jest jego wykształcenie i dyplomy poświadczające wiedzę i kwalifikacje. Dietetyk współpracuje z klientem przez określony czas: od kilku tygodni, przez kilka miesięcy, a nawet lat. Dobrze, gdy konsultacje nie ograniczają się wyłącznie do porad w gabinecie. Klienci na pewno docenią możliwość wliczonych już w pakiet konsultacji on-line lub telefonicznie.

Ciekawa oferta

Kluczem do sukcesu jest zachęcająca oferta. Choć odpowiednia i skuteczna dieta jest sprawą bardzo indywidualną, to dla zachęty warto opracować ogólne programy odchudzające dla dzieci, nastolatków i dorosłych. Oczywiście z możliwością modyfikacji ich w zależności od potrzeb konkretnego klienta. Wspaniale, gdy dietetyk może pochwalić się autorskimi dietami, które mogą być sztandarową ofertą danego gabinetu czy poradni dietetycznej. Oprócz tego dietetyk z prawdziwego zdarzenia powinien oferować odpowiednie diety stosowane przy konkretnych chorobach (np. cukrzycy, miażdżycy, nadciśnieniu), diety dla sportowców, kobiet w ciąży, osób starszych. Rewelacyjnie, gdy może prowadzić też prelekcje i pogadanki na temat właściwego odżywiania. Adresatami takiej propozycji mogą być przedszkola, szkoły, uniwersytety trzeciego wieku. W dobie internetu można proponować również krótkie porady on-line zarówno za pośrednictwem swojej strony, jak i serwisów społecznościowych i tematycznych forów. Dobrym pomysłem są też wspólne zakupy. Wiadomo, że zwykle najlepiej łączyć dietę z ćwiczeniami fizycznymi. W tym celu warto nawiązać współpracę z trenerem osobistym czy rehabilitantem, którzy dobiorą zestawy wymachów i skłonów dla indywidualnego klienta. Te osoby rzecz jasna nie muszą być cały czas w gabinecie. Mogą po prostu współpracować (na podstawie umowy cywilnoprawnej) tylko w określonych terminach czy on-line.

Porządny gabinet

Dietetyk powinien przyjmować w estetycznym gabinecie. Dobrze, gdy jest on zlokalizowany w miejscu, do którego łatwo można dotrzeć. W poszukiwaniach lokalu do wynajęcia lub podnajęcia można odwiedzić nie tylko pasaże czy biurowce, ale również niepubliczne ośrodki ochrony zdrowia, centra sportu i rekreacji. Gabinet nie musi być położony w samym sercu miasta. Ale ważne, by bez problemu do niego dotrzeć. Całość powinna składać się z poczekalni, pokoju socjalnego, gabinetu, toalety dla personelu i klientów. Dlatego już na etapie poszukiwań lokum trzeba mieć to wszystko na uwadze. W takim miejscu istotna jest też kolorystyka. Odpowiednie są ciepłe i stonowane barwy. I lepiej zrezygnować z ciemnych, przytłaczających lub jaskrawych kolorów. Klient musi czuć się bezpiecznie i spokojnie. Codziennie trzeba też dbać o czystość. Jeśli zatrudniasz dietetyka, sam możesz zająć się nie tylko zarządzaniem biznesem, ale na początku także sprzątaniem na błysk średniej wielkości lokalu.

Cennik w sieci

W poradni dietetycznej istotny jest cennik. Już na wstępie musi być on opracowany w sposób jasny dla klienta. Nie można każdemu mówić, że cena to sprawa indywidualna: zależy od ilości spotkań, okresu odchudzania, stylu życia i stanu zdrowia pacjenta. Klient, gdy wejdzie na stronę internetową, musi mieć ceny orientacyjne i od razu ocenić, czy jest taką usługą zainteresowany, czy też nie. Bez takich finansowych informacji na wstępie, po prostu nie zadzwoni. Pierwsza wizyta z reguły jest droższa i dłuższa ze względu na konieczność przeprowadzenia szczegółowego wywiadu, na podstawie którego układa się indywidualną dietę z uwzględnieniem preferencji żywieniowych, predyspozycji zdrowotnych i umiejętności kulinarnych. Na kolejnych spotkaniach warto już stosować upusty i promocje. Oczywiście cennik musi znajdować się w widocznym miejscu ciekawej i przejrzystej strony internetowej. Dobry wizerunek w sieci to podstawa. Na stronie muszą być informacje o samym gabinecie, dietetyku (najlepiej z profesjonalnym zdjęciem), dietach i metodach współpracy, cennik, kontakt. Świetnie, gdy dietetyk już może pochwalić się swoimi sukcesami i ma osoby, które pozwolą na zaprezentowanie ich historii na stronie. Cennym dodatkiem są też krótkie poradnikowe filmiki.

Koszty koszty inwestycji:

*remont i wyposażenie lokalu - ok. 10 tys. zł

* dobra strona internetowa

- 1,5 tys. zł

*reklama - 2 tys. zł

SUMA: 13,5 tys. zł

Koszty miesięczne:

*wynajęcie lokalu

- ok. 2 tys. zł

*rachunki (internet, telefon) - ok. 200 zł

SUMA: 4 tys. zł

DOCHÓD

przychody miesięczne

* Przy kompleksowej miesięcznej opiece nad 10 osobami i ułożeniu 10 jadłospisów innym osobom: 10 tys. zł

Najnowsze