SuperBiz firma Otwórz firmę sprzątającą

Otwórz firmę sprzątającą

26.03.2015, godz. 11:37
mycie okien
foto: EAST NEWS

Coraz więcej urzędów, banków, placówek ochrony zdrowia korzysta z usług profesjonalnych firm sprzątających. Podstawą takiego przedsiębiorstwa jest przeszkolona załoga, specjalistyczny sprzęt i szeroki zakres usług.

Firma sprzątająca nie jest działalnością licencjonowaną, więc prowadzić może ją każdy. Wystarczy zarejestrować swoją działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić zarówno drogą elektroniczną, jak i osobiście w urzędzie miasta lub gminy.

W firmie sprzątającej bardzo ważny jest zespół. Im więcej usług w ofercie, tym większą grupę osób trzeba zatrudnić. Nie mogą to być przypadkowi pracownicy. Warto postawić na doświadczonych w tej branży profesjonalistów. Zadbaj o to, żeby zatrudniane przez ciebie osoby miały referencje i listy polecające od poprzednich pracodawców. Dzięki temu będziesz mógł się chwalić, że zatrudniasz znających się na rzeczy pracowników. Jeśli twój pracownik wykonuje pracę na wysokościach, powinien mieć w dokumentach lekarskich, określających jego zdolność do pracy, pozwolenie na wykonywanie takich czynności. Pracownikom swojej firmy musisz też zapewnić szkolenie z przepisów BHP.

Uniformy i wyposażenie

W firmie sprzątającej warto wyposażyć pracowników w profesjonalną odzież. Pamiętaj, by służbowe uniformy były nie tylko bezpieczne i wygodne, ale także estetyczne. Powinny mieć w widocznym miejscu logo i nazwę firmy. Jeśli oferujesz czyszczenie okien w biurowcach, koniecznie będziesz musiał wyposażyć personel w bezpieczny i profesjonalny sprzęt (kaski, szelki i linki bezpieczeństwa).

Narzędzia pracy

Firma porządkowa powinna dysponować fachowymi narzędziami pracy. Podstawą są mniejsze odkurzacze oraz duże specjalistyczne maszyny piorące i czyszczące. Niestety, nie są to tanie urządzenia. Jedno takie urządzenie to wydatek rzędu co najmniej 2,5 tys. zł. Cena dużych specjalistycznych maszyn przekracza nawet 10 tys. zł. Warto więc na początek rozważyć wypożyczanie używanego sprzętu. Takie rozwiązanie może się szczególnie sprawdzić wtedy, gdy kosztowna maszyna jest niezbędna tylko w wyjątkowych sytuacjach. Wypożyczalnie można znaleźć w autoryzowanych serwisach firm produkujących maszyny czyszczące. Adresy takich punktów znajdziesz na stronie internetowej konkretnego producenta.

Ważne certyfikaty

Oprócz zatrudnienia załogi profesjonalistów, zaopatrzenia się w specjalistyczny sprzęt, warto także postarać się o certyfikaty poświadczające wysoki standard świadczonych przez twoje przedsiębiorstwo usług. Firmy usługowe często chwalą się takimi dokumentami, zamieszczając je zwykle na swoich stronach internetowych i prezentując oprawione w ramki na ścianach w siedzibie firmy. Taki certyfikat to świetny zabieg marketingowy, który uwiarygadnia rzetelność firmy. W interesującej cię branży nadają go np. Polska Izba Gospodarcza Czystości.

Gdzie szukać klientów

Dla startującej firmy sprzątającej największym wyzwaniem jest znalezienie pierwszych zleceń. Najlepiej pozyskać tzw. klientów instytucjonalnych: duże firmy, urzędy, banki, szpitale, żłobki, czy kluby fitness. Współpraca z takimi zleceniodawcami to stabilne źródło dochodu. Nie znaczy to, że należy zawiesić oferowanie usług osobom prywatnym. Zwłaszcza w sezonie przedświątecznym można liczyć na nawał klientów indywidualnych.

Ile można zarobić

Zyski firmy sprzątającej zależą od zakresu świadczonych przez nią usług, ilości zleceń, liczby zatrudnionych pracowników oraz od zasięgu działalności firmy. W Warszawie za jednorazowe kompleksowe posprzątanie mieszkania (ok. 50 m kw.) można zażyczyć sobie ok. 250 zł. Miesięczne utrzymanie porządku w dużej firmie to koszt rzędu 3-4 tys. zł. Oczywiście w mniejszych miejscowościach stawki są niższe.


Wypowiedź bohatera
Po prostu trzeba lubić sprzątanie

Joanna Stalończyk (37 l.), właścicielka firmy porządkowej "Czysty Dom" z Białegostoku:

- O założeniu firmy porządkowej pomyślałam trzy lata temu, gdy z rozmów ze znajomymi dowiedziałam się, że chętnie skorzystaliby z takich usług. W naszym mieście funkcjonowało niewiele takich firm więc pomyślałam, że to dla mnie szansa. Miałam trochę oszczędności i udało mi się też skorzystać z unijnej dotacji. Kupiłam parownicę, odkurzacze, szorowaczki, wiadra, mopy i inne potrzebne rzeczy. Zaczynałam od mieszkań prywatnych, ale szybko rozwinęłam działalność i rozszerzyłam ofertę. Obecnie zatrudniam cztery osoby. Sprzątamy całe bloki wspólnot mieszkaniowych, biura, domy po remontach lub mieszkania w stanach deweloperskich. Zajmujemy się także porządkowaniem ogrodów, koszeniem trawy czy przycinaniem drzew. W tej branży trzeba być osobą skrupulatną i lubić sprzątanie. Przydaje się też umiejętność zarządzania ludźmi. Nie czuję się kobietą sukcesu, ale dzięki tej pracy osiągnęłam niezależność i spokój. Najbardziej cieszy mnie zaufanie moich klientów.


KOSZTY

Koszty inwestycji

- wyposażenie firmy: ok. 15 tys. zł

  • reklama: ok. 2 tys. zł

  • Razem:17 tys. zł

Koszty miesięczne (w większej miejscowości):

- pensja trzech osób sprzątających (netto) 4,5 tys. zł

- opłaty stałe (m.in. ZUS za siebie i trzech pracowników) ok. 2,5 tys. zł

Razem:7 tys. zł


Dochód w większej miejscowości

- przychody miesięczne przy stałych zleceniach w 2 dużych firmach (sprzątanie codzienne, pielęgnacja otoczenia obiektu), stałe zlecenia w czterech domach prywatnych ok. 12 tys. zł

- dochód przed opodatkowaniem ok. 5 tys. zł



autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: