SuperBiz firma PKP Intercity w liczbach. W 2016 r. aż 7 mln pasażerów [INFOGRAFIKA]

PKP Intercity w liczbach. W 2016 r. aż 7 mln pasażerów [INFOGRAFIKA]

05.02.2017, godz. 11:44
PKP INTERCITY
PKP INTERCITY foto: Materiały prasowe

Ponad 38,5 mln przewiezionych pasażerów, ok. 1,77 mld zł przychodów ze sprzedanych biletów oraz dodatni wynik finansowy na poziomie 47 mln zł – PKP Intercity podsumowało mijający rok. Dla przewoźnika był on pod wieloma względami rekordowy. Po raz pierwszy od lat spółka zanotowała wynik finansowy na plusie.

W 2016 roku z usług PKP Intercity skorzystało 38,5 mln klientów, czyli o 7,3 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej. Oznacza to 24 proc. procentowy wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2015 roku. Natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 57,5 mln pociągokilometrów, czyli o 25 proc. wyższy niżw ubiegłym roku.

Zobacz również: Ile zarabia motorniczy w Polsce? [WYNAGRODZENIA]

Prognoza na 2016 rok, dotycząca liczby podróżnych, zakładała 37 mln pasażerów. Udało się osiągnąć wynik lepszy o 1,5 mln. To pokazuje, że kolejowe przewozy pasażerskie cieszą się coraz większym zainteresowaniem i coraz więcej podróżnych wybiera pociąg, jako preferowaną formę transportu – wyjaśnia Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z dobrych wyników przewozowych podczas sezonu wakacyjnego. Tylko podczas dwóch letnich miesięcy przewieźliśmy prawie 8 mln pasażerów. Natomiast w sierpniu osiągnęliśmy najlepszy wynik miesięczny od 2010 roku – na pokładach naszych pociągów podróżowały ponad 4 mln osób – dodaje Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

W ubiegłym roku wzrost liczby pasażerów jest widoczny wśród wszystkich grup klientów. Z usług PKP Intercity skorzystało o 51 proc. więcej seniorów, 32 proc. rodzin i 26 proc. studentów. Największe wzrosty Spółka odnotowała w segmencie pociągów ekonomicznych – na ich pokładach podróżowało 27 proc. więcej klientów niż w 2015 roku. Wzrosty podróżnych były widoczne na niemal wszystkich trasach. Największe zanotowano na liniach obsługiwanych nowymi pociągami PesaDART i FLIRT3: Białystok - Warszawa (+208 proc.) i Olsztyn - Warszawa (+135 proc.). Nadal wzrost liczby podróżnych widoczny jest w relacjach: Warszawa - Wrocław (+28 proc.) oraz Trójmiasto - Warszawa (+22 proc.). Wciąż najwyższa frekwencja występuje w pociągach, kursujących na linii Kraków - Warszawa. W 2016 roku na tej trasie podróżowało 2,4 mln osób, co oznacza najlepszy wynik w historii spółki.

W 2016 roku PKP Intercity osiągnęło najwyższe przychody przewozowe w historii Spółki, uzyskując wynik na poziomie 1,77 mld zł, czyli o 24% większe niż w poprzednim roku. Ponadto przewoźnik po raz pierwszy od wielu lat ma dodatni wynik finansowy. Jeszcze w roku ubiegłym wynosił on -56,8 mln zł, a za 2016 rok jest na plusie: 47 mln zł. To wzrost rok do roku na poziomie 103,8 mln zł.

Sprawdź również: Najszybsze pociągi na świecie [GALERIA]

Aby utrzymać rosnący trend w przewozach i zachować konkurencyjność wobec innych przewoźników, PKP Intercity opracowało nową strategię taborową na lata 2016-2020. Przewiduje ona inwestycje a poziomie ok. 2,5 mld zł. Znaczna część pieniędzy zostanie przeznaczona na odnowę parku taborowego. Plan zakłada modernizację 455 wagonów i zakup 55 nowych. Dodatkowo przewoźnik kupi 40 lokomotyw - 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowana do prędkości 160 km/h. Zmiany obejmą także zaplecza techniczne. PKP Intercity zaplanowało modernizację 15 stacji postojowych. Wybrane z nich zostaną wyposażone m.in. w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody czy urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie. Nowoczesne obiekty pojawią się m.in. w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Olsztynie czy Szczecinie. W ubiegłym roku przewoźnik zrealizował naprawy 373 wagonów oraz 69 lokomotyw, a także zmodernizował 16 wagonów i 7 lokomotyw. Natomiast do połowy 2017 roku zostaną rozpisane przetargi na pozostałe działania.

W 2017 roku, oprócz realizacji nowej strategii taborowej, PKP Intercity planuje skupić się na rozwoju obszaru sprzedaży oraz obsługi klienta. Przewoźnikowi zależy na usprawnieniu zakupu biletów przez internet. W pierwszej połowie roku planowane jest wdrożenie zakupu biletów z różnymi zniżkami w jednej transakcji czy wprowadzenie nowych połączeń międzynarodowych.

 

Źródło: PKP Intercity

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: