SuperBiz firma Polskie marki rosną w siłę. W TOP3 Orlen, Biedronka i PZU

Polskie marki rosną w siłę. W TOP3 Orlen, Biedronka i PZU

08.02.2017, godz. 10:00
Sklep Biedronka
foto: Materiały prasowe

Nie doczekaliśmy się jeszcze w Polsce takich globalnych supermarek jak Google czy Apple, ale nie mamy się czego wstydzić. Rynkowa wartość najcenniejszych polskich marek sięga już kilku miliardów złotych.

Orlen, Biedronka i PKO BP to obecnie trzy najcenniejsze polskie marki. Tak wynika z kolejnej, już trzynastej edycji rankingu najcenniejszych polskich marek dziennika „Rzeczpospolita". W gronie liderów znajdują się także sieci Play i Plus, PZU, TVN, Mlekovita i Lotos. W zestawieniu uwzględniono 330 najpopularniejszych marek. Wybrano je w prosty sposób. Kryterium była „polskość", rozumiana jako miejsce powstania marki - dzięki temu w rankingu mogły znaleźć się polskie marki, ale z obcojęzycznymi nazwami, jak np. Reserved, House czy Black Red White.

Sprawdź również: Wciąż masz kasety VHS? Od 9 lutego w Lidlu kupisz urządzenie, które pozwoli odzyskać stare filmy

Ile warte są polskie marki? Całkiem sporo, biorąc pod uwagę, że nie mają takich tradycji i możliwości rozwoju jak marki zagraniczne, działające na lukratywnym, globalnym rynku. Wartość paliwowej marki Orlen wyceniana jest na blisko 4 mld zł. Wicelider – Biedronka – wart jest 3,8 mld zł. Marka Żywiec (33. miejsce) ma wartość 408 mln zł, a np. popularna marka soków Kubuś (62. miejsce) - 234 mln zł.

Poszczególne marki toczą ostrą rywalizację o pozycję w rankingu. Wpływ na nią ma kilka czynników m.in. wartość rocznych przychodów, siła marki w opinii klientów, prognozowana wartość sprzedaży. Sytuacja rynkowa w poszczególnych branżach się zmienia, dlatego w kolejnych edycjach rankingu nie brakuje spektakularnych sukcesów i porażek. W tym roku powód do radości może mieć marka Vistula, której wartość wzrosła w ciągu roku o 50 proc. Narzekać nie może właściciel marki Łaciate – w stosunku do poprzedniej edycji rankingu jej wartość wzrosła o 40 proc.

Zobacz też: Biedronka wprowadza nową markę ubrań

Ciekawie zapowiada się walka o podium w przyszłorocznym rankingu. Druga w zestawieniu Biedronka ma do odrobienia „tylko" 100 mln złotych straty do obecnego lidera – Orlenu. Popularna sieć sklepów, jako jedyna w pierwszej trójce rankingu, zanotowała wzrost wartości marki. Cały czas cieszy się dużym zaufaniem klientów i ma duże szanse stać się w przyszłym roku najcenniejszą polską marką. Wartość tej marki wzrosła w ostatnich latach trzykrotnie - z 1,3 mld zł w 2010 r. do blisko 4 mld zł w 2016 roku. Orlen czuje oddech Biedronki na plecach i zapewne łatwo nie odda miejsca na podium.

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: