SuperBiz firma Pomysł na biznes. Sklep z artykułami propagandowymi

Pomysł na biznes. Sklep z artykułami propagandowymi

14.05.2016, godz. 17:00
Flaga polska
foto: Super Express

Flagi, akcesoria flagowe, chorągiewki, godła państwowe, przypinki, a nawet urny wyborcze, mównice i megafony. Takie produkty oferują sklepy z artykułami propagandowymi. To biznes, który można prowadzić latami. Jednak by odnieść sukces, trzeba trzymać się kilku ważnych zasad.

W Polsce profesjonalnych stacjonarnych sklepów z artykułami propagandowymi nie ma wiele. Jednak te, które powstały przed laty, na brak ruchu w interesie nie mogą narzekać. Tutaj, tak jak w każdej innej branży, na renomę trzeba sobie zapracować. W przeciwnym razie na wieloletni sukces raczej nie ma co liczyć.

Bogata oferta
Sklep z artykułami propagandowymi oferuje profesjonalnie uszyte flagi, dobrej jakości chorągiewki, akcesoria dla pocztów sztandarowych i komisji wyborczych. W ofercie może mieć również rozmaite patriotyczne gadżety jak kotyliony, przypinki, naklejki, koszulki z aplikacjami o charakterze patriotycznym. Na stanie warto mieć również mównice, urny wyborcze czy megafony. Dobrym asortymentem są także flagi kościelne, herby miast, tablice do urzędów. Z powodzeniem można mieć również magnesy na lodówkę czy pocztówki z Polski. Jednak przy zatowarowaniu trzeba być ostrożnym i zachować równowagę, by nie zbudować sklepu dla kibiców czy turystów.

Ważny klient
W tym biznesie podstawą jest jakość. Tanie, tandetne artykuły można kupić na każdym rogu podczas manifestacji czy meczu od ulicznego handlarza. A w sklepie z artykułami propagandowymi nie o to chodzi. Tutaj klientem nie jest przypadkowy przechodzień, tylko świadomy konsument, który wie, co i w jakim celu chce kupić. Warto podkreślić, że często są to po prostu stali klienci.
W sklepach z artykułami propagandowymi zaopatrują się rozmaite urzędy, instytucje państwowe, szkoły, uczelnie, spółdzielnie mieszkaniowe, zakłady pracy i rozmaite organizacje. Oprócz tego do sklepu przychodzą też klienci indywidualni, którzy poszukują konkretnych artykułów, np. dobrej jakości flagi, którą chcą wywiesić z okazji święta państwowego na swoim domu czy balkonie. Nie brakuje też uczestników różnych tematycznych marszów, które coraz liczniej odbywają się w wielu miastach Polski.
Stacjonarny, profesjonalny sklep z artykułami propagandowymi powinien mieć swoją pracownię krawiecką lub nawiązać współpracę z indywidualnymi szwaczkami. Powód? Często klienci zamawiają towar na życzenie, np. potrzebują flagę czy sukno na stół o niestandardowych wymiarach. Wtedy klient musi mieć pewność, że w naszym punkcie na pewno zamówienie zrealizuje.

Lokalizacja w centrum
Sklep z artykułami patriotycznymi najlepiej zlokalizować w centrum miasta. Chodzi o to, by każdy mógł tam łatwo i szybko dotrzeć. Szukając obiektu, należy tez zwracać uwagę na możliwość zaparkowania samochodów jak najbliżej sklepu. Ważne, by lokal miał sporą witrynę, która będzie zachęcała do wejścia i będzie widoczna już z daleka. Pamiętaj, by dość często zmieniać dekorację, a już na pewno nie wolno zapominać o ważnych świętach państwowych.

Lokal na sklep nie musi być duży. Jeśli zamierzasz sprzedawać gotowe produkty i tylko okazjonalnie współpracować z zewnętrznymi pracowniami krawieckimi, wystarczy powierzchnia ok. 20-30 mkw. Ale jeśli zdecydujesz się realizować zamówienia indywidualne, od razu warto poszukać większej powierzchni.

W sklepie na pewno musi znajdować się miejsce na regały, ladę i zaplecze z niewielkim magazynem. Sklep z artykułami patriotycznymi musi być estetyczny. Nie należy tutaj puszczać wodzów fantazji przy urządzaniu i dekoracji wnętrza. Trzeba postawić na klasykę: jasne (białe lub piaskowe) ściany, szklane lub drewniane meble. Wybrane artykuły warto wyeksponować. Można na przykład ustawić estetyczne stojaki z porządnymi flagami czy z mniejszymi chorągiewkami. W małym wnętrzu dobrze będą prezentować się także proporczyki. Najważniejsze, by nie przesadzić z dekoracjami.

Działania w sieci
Jeśli nie dysponujesz odpowiednim sklepem stacjonarnym, handel artykułami propagandowymi możesz prowadzić tylko w internecie. Wtedy decydujesz się na klientów indywidualnych, a nie urzędników czy przedstawicieli jednostek samorządowych. W tym przypadku najważniejszy jest podział produktów na określone grupy, dokładne opisy i dobrej jakości zdjęcia. Bardzo ważna jest również kwestia dostaw. Towar musi być porządnie zapakowany (najlepiej w pudełka) i na czas docierać do odbiorcy. Nie można sobie pozwolić na wysyłanie flag w ciemnych workach oklejonych taśmą, co niestety czasami ma miejsce. Takie zachowanie od razu dyskredytuje właściciela placówki. A na uznanie konsumentów trzeba sobie zapracować.

Przygotowanie sklepu internetowego pod względem technicznym najlepiej zlecić profesjonaliście, który zastosuje odpowiednie metody i techniki mające na celu wyróżnienie sklepu w sieci i łatwe robienie zakupów. Współpracując z takim internetowym grafikiem, zadbaj o zamieszczenie w widocznym miejscu ważnych informacji takich jak: adres firmy i kontakt do właściciela – najlepiej e-mail i numer telefonu komórkowego.

Kasa fiskalna
W sklepie powinna być kasa fiskalna. Pamiętaj, że jeszcze przed rozpoczęciem pracy należy złożyć odpowiednie zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego. Następnie wraz z serwisantem należy przeprowadzić proces fiskalizacji kasy. W ciągu 7 dni należy o tym powiadomić skarbówkę. To bardzo ważne, bo kasa fiskalna może działać tylko z przymocowanym na stałe unikatowym numerem ewidencyjnym, który nadaje naczelnik właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.
Reklama i promocja
Na początku działalności trzeba firmę wypromować. Tu najlepiej działa poczta pantoflowa. Tylko polecania sobie sklepu przez samych klientów może w przyszłości zaprocentować. Ale na starcie trzeba do nich jakoś dotrzeć. Współcześnie nie można zapominać o obecności w sieci. Niezbędna jest atrakcyjna strona internetowa. Warto ją założyć i pozycjonować w internecie, nawet jeśli nie ma sprzedaży on-line. Prostą stronę można przygotować samodzielnie, korzystając z gotowych szablonów. Ale najlepiej to zadanie zlecić profesjonaliście. Na wstępie trzeba zadbać o odpowiednią grafikę. Tu sprawdzą się stonowane barwy: biel, błękit, szarości. Oczywiście nie może zabraknąć czerwonych lub czerwono-białych akcentów. Na stronie warto zamieścić dużo zdjęć: wnętrze sklepu, produkty. Jeśli uda się zdobyć ważnych klientów, można poprosić ich o rekomendację. Jeśli sam interesujesz się historią, znasz święta narodowe, masz wiedzę na temat flagi i barw narodowych, możesz nagrać filmiki instruktażowe ( np. jak prawidłowo zawiesić flagę).
Z powodzeniem można też założyć funpage sklepu w serwisie społecznościowym. Warto go wykorzystać również do informowania o ważnych uroczystościach państwowych i świętach narodowych.

Rejestracja firmy
Aby prowadzić sklep, trzeba założyć działalność gospodarczą. Formalności związane z rejestracją firmy załatwisz w swoim urzędzie gminy lub przez internet za pośrednictwem elektronicznej platformy CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Należy podkreślić, że z wariantu on-line mogą korzystać tylko osoby dysponujące podpisem elektronicznym lub tzw. profilem zaufanym, który jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany to odpowiednik bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Aby go uzyskać, trzeba założyć konto na platformie e-PUAP (epuap.gov.pl). Jak już profil zaufany będzie działał, to można przystąpić do elektronicznej rejestracji firmy w CEIDG. W ten sposób zgłasza się od razu działalność do urzędu statystycznego i do urzędu skarbowego.

Obsługa księgowa
Jako właściciel firmy będziesz musiał prowadzić całą księgowość. Jeśli w tej dziedzinie nie czujesz się pewnie, możnesz skorzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego. Koszty miesięczne takich stałych usług nie powinny przekroczyć 150-200 zł. Pamiętaj jednak, że biuro rachunkowe nie odpowiada za błędy przed fiskusem. Jeśli firma, której zlecisz prowadzenie swoich rachunków popełni błędy, to ty będziesz tłumaczyć się z nich w urzędzie skarbowym. Od nierzetelnego biura będziesz mógł jedynie żądać odszkodowanie. Dlatego też najlepiej wybrać firmę polecaną przez znajomych lub taką, która może pochwalić się referencjami możliwym do weryfikacji.

Dokąd po pieniądze
Każda działalność gospodarcza wiąże się z kosztami inwestycyjnymi. Jeśli nie masz gotówki, którą mógłbyś przeznaczyć na ten cel, to nie rezygnuj od razu z pomysłu na własną działalność. Gotówkę niezbędną na start można pożyczyć w bankach, które przygotowują atrakcyjną ofertę dla młodych przedsiębiorców. Osoby bezrobotne mogą liczyć na pieniądze (nawet ponad 20 tys. zł) z urzędu pracy.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: