SuperBiz firma Sklep z oryginalnymi bombkami. Pomysł na biznes [ZDJĘCIA]

Sklep z oryginalnymi bombkami. Pomysł na biznes [ZDJĘCIA]

20.12.2016, godz. 12:28
Sklep z bombkami
foto: Tomasz Radzik/Super Express

Wyjątkowe ręcznie robione ozdoby choinkowe i szklane dekoracje świąteczne zapełniają witryny sklepu z bombkami. Znajdziemy tam nie tylko tradycyjne wzory i modele, ale i oryginalne egzemplarze jak owoce, zwierzęta, kwiaty, słodycze, znane budowle. Sklep z takimi ozdobami cieszy się dużym zainteresowaniem szczególnie w okresie Bożego Narodzenia.

Feeria barw i wzorów, oryginalne kształty ozdób i świąteczny klimat. Tak wygląda tradycyjny sklep z bombkami. W większych miastach można śmiało prowadzić go cały rok. Choć największy ruch w interesie jest w grudniu. Od czego zacząć swoją przygodę z tego typu biznesem?

Zobacz również: Święty Mikołaj bez tajemnic, czyli jak biskup został wykorzystany do reklamy [ZDJĘCIA]

Należy zacząć od siebie. Osobowość właściciela gra tu pierwsze skrzypce. Po prostu trzeba lubić święta (nie tylko Bożego Narodzenia) i wyróżniać się dobrym gustem. Talent artystyczny też także ważny. Spełnienie tych warunków jest konieczne, bo tu królują bombki autorskich projektów i ręcznie zdobione modele.

Wyjątkowy asortyment
W sklepie z bombkami podstawą jest asortyment. Niektóre modele właściciel projektuje sam, a wykonanie zleca zewnętrznej firmie. Jednak trudno znaleźć naprawdę dobrego wykonawcę. Zatem na starcie takiego biznesu trzeba uzbroić się w cierpliwość i szukać zleceniobiorców do skutku. Wiele ciekawych modeli zamawia się u zagranicznych lub krajowych większych producentów. Jak znaleźć najlepszych dostawców? Przede wszystkim trzeba dokładnie przeszukać Internet. Nie należy koncentrować się tylko na dużych fabrykach. Warto poznać oferty lokalnych artystów ludowych, którzy zwykle chętnie wykonają choinkowe dekoracje. Takich zadań podejmują się także gospodynie wiejskie z różnych regionów kraju słynące z ludowych zdobień (np. Koniakowa, Łowicza, Łysych). Na rynku istnieją też małe lokalne firmy specjalizujące się w produkcji oryginalnych ozdób choinkowych. Oczywiście niezawodna jest też poczta pantoflowa. Zatem warto rozpuścić wici wśród znajomych (także tych wirtualnych) i po prostu pytać, czy ktoś zna osobę, która potrafi dekorować bombki. W ten sposób można trafić na mistrza.

Szersza oferta
W mniejszym mieście całoroczne prowadzenie sklepu tylko z bombkami może być trudne. Tego typu firmy działające w dużych miastach pełnią często rolę sklepu z asortymentem dla turystów, oferując bombki z motywami znanych obiektów turystycznych (np. z warszawskim Pałacem Kultury i Nauki, wrocławskimi krasnalami, toruńskimi piernikami). Jednak zamiast zrażać się należy podejść do sprawy kreatywnie. Warto poszerzyć ofertę o inne okolicznościowe produkty. Z powodzeniem można dodać artykuły dekoracyjne wielkanocne, ślubne, urodzinowe, studniówkowe, karnawałowe, czy na baby shower. Sklep z asortymentem dekoracyjnym na różne okazje może cieszyć się większym zainteresowaniem. Rzecz jasna w ofercie muszą znajdować się produkty dobrej jakości.

Wszechobecna elegancja
Decydując się na prowadzenie sklepu z świątecznymi i okolicznościowymi ozdobami, trzeba zwracać uwagę na detale. Pamiętaj, by bombki pakować w estetyczne, wytrzymałe pudełka z logo firmy i dopiero w takim opakowaniu wkładać je do firmowych eleganckich torebek. O owinięciu produktu w papier i wrzuceniu go do reklamówki nie ma mowy. Taki ruch sprawia, że traci się w oczach klienta. Nawet jeśli on nie wróci do sklepu, bo jest zagranicznym turystą, to z pewnością w komentarzach w sieci nie pozostawi na tobie suchej nitki. Decydując się na sprzedaż internetową, opracuj system pakowania, by towar trafiał do adresata w całości. Tutaj sprawdzą się specjalne gąbki, ładne papiery i bąbelkowe worki zabezpieczające bombki przed uszkodzeniami podczas transportu. Dopiero tak zabezpieczony produkt pakuje się w firmowe pudełka.

Dobra lokalizacja i piękne wnętrze
Sklep z bombkami musi być dobrze zlokalizowany. To połowa sukcesu. Taki punkt powinien znajdować się w centrum miasta, na trasie turystycznej. Musi być widoczny z ulicy. Bardzo ważna jest duża witryna (nawet w niewielkim sklepie). Chodzi o to, by sklep po prostu rzucał się w oczy przechodniom i by bez problemu można było do niego trafić. Lokalizowanie tego typu sklepu na obrzeżach miasta w ogóle nie ma sensu. Wybierając odpowiedni lokal, zwróć uwagę na to, czy będziesz mógł tam swobodnie wyeksponować bombki. Najlepsza jest powierzchnia powyżej 25 mkw. W bardzo małym wnętrzu piękno bombek po prostu zniknie. Jak urządzić taki sklep? Bardzo ważna jest estetyka i atmosfera miejsca. Najlepsze będą kolory pastelowe (złamana biel, szarości) lub ciemne (czekoladowy, granatowy, zielony). Z jaskrawych barw lepiej zrezygnować. Najważniejsze meble to specjalne witryny, w których zawisną bombki. Można oczywiście zastosować tańsze rozwiązanie w postaci rozciągniętych żyłek lub drewnianych kratek wzdłuż ścian. Dodatkowo warto ustawić estetyczne koszyki z tańszymi egzemplarzami. Nie obędzie się bez niewielkiej lady, na której będziesz mógł swobodnie pakować zakupy. W takim sklepie bardzo ważne jest oświetlenie. Zadbaj zatem o lampy sufitowe oświetlające dobrze bombki.

Sprawdź też: Świąteczne iluminacje. Sprawdź, jak wyglądają i gdzie je znaleźć [GALERIA]

Działania w sieci
Sklep internetowy warto uruchomić również w sieci. Może on jednocześnie pełnić rolę strony internetowej firmy. Przygotowanie takiego sklepu pod względem technicznym należy zlecić profesjonaliście. Zajmują się tym agencje interaktywne lub informatyczne. Pamiętaj o tym, by zrobić piękne zdjęcia bombek. Brzydkie fotografie nie zachęcą do zakupów. Jeśli nie masz porządnego aparatu, to zleć produktowe sesje zawodowemu fotografowi. Zadbaj też o poprawne i dobre opisy produktów. Warto podkreślić, z czego dana bombka jest wykonana, jakie ma wymiary i wagę. Konsument zamawiający bombki zdalnie musi wiedzieć, czy dana rzecz spełni jego oczekiwania (czy np. nie będzie za duża do choinki). Jeśli masz w ofercie całe serie, to łącz je tworząc tzw. produkty powiązane, by konsument mógł sam sobie skomponować swój zestaw. Dopilnuj, by w rubryce „kontakt" znalazł się numer komórkowy do właściciela sklepu i e-mail. Zamieszczanie samego formularza kontaktowego może skutkować utratą klientów. Warto również udzielać się w serwisach społecznościowych, prezentując tam swoje nowości, wyjątkowe serie dekoracji, atrakcyjne aranżacje dekorowania wnętrz.

Rejestracja firmy
Chcąc prowadzić sklep z bombkami i okazjonalnymi dekoracjami trzeba zarejestrować firmę w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym lub masz profil zaufany na platformie e-PUAP, możesz załatwić formalności przez Internet. W przeciwnym razie niezbędna będzie wizyta w urzędzie gminy i zarejestrowanie firmy osobiście. Jeśli od razu planujesz zatrudnienie pracowników, to pamiętaj, by w terminie 7 dni od zarejestrowania działalności zgłosić ich do ZUS.

Dokąd po pieniądze
Na uruchomienie sklepu będziesz potrzebować gotówki. Jeśli nie masz większych oszczędności to nie musisz rezygnować z marzeń o swoim biznesie. Osoby zarejestrowane w urzędzie pracy jako bezrobotne mogą otrzymać ok. 20 tys. zł z urzędu pracy. Pozostałe mogą skorzystać z oferty banków przygotowanej specjalnie dla początkujących przedsiębiorców. Startując z takim biznesem, trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że w okresie Bożego Narodzenia można dobrze zarobić, ale trzeba pamiętać o tym, że nie będzie tak dobrze przez cały rok.

Czytaj koniecznie: Nie tylko Allegro, czyli przegląd świątecznych spotów reklamowych

Moje bombki krążą po całym świecie
Małgorzata Ciszewska, właścicielka sklepu Bombkarnia w Warszawie:

Sklep z bombkami prowadzę już 10 lat. Moja mama jest etnografem i prowadziła Cepelię z czasem sprywatyzowaną w ARTIS Galerię Sztuki Użytkowej. W okresie przedświątecznym jeździłyśmy do polskich fabryk po bombki. Były tam piękne serie, ale niestety większość z nich szła na eksport. Wtedy przyszła myśl o własnym sklepie z oryginalnymi bombkami. W końcu podjęłam decyzję. Mimo wątpliwości wielu osób, mocno wierzyłam w sukces tego sklepu. W przeciwnym razie pewnie by się to nie powiodło. Znalazłam odpowiedni lokal w centrum Warszawy i zaczęłam zapełniać go wyjątkowymi ozdobami. Zamarzyły mi się własne kolekcje. Zależało mi na przeniesieniu naszych ludowych wzorów, haftów, wycinanek na bombki. I to się udało. Teraz właśnie te nasze serie cieszą się największą popularnością. Są doskonałym gwiazdkowym upominkiem i trafiają do mieszkańców rozmaitych krajów. Wysyłamy je na cały świat. Moje bombki mają nawet Barack Obama, Nicolas Sarkozy, królowa hiszpańska Zofia. Na sukces trzeba ciężko pracować. Najwięcej trudności jest na początku, bo trzeba wszystko rozkręcać, szukać dostawców, rękodzielników. Wbrew pozorom nie jest to biznes tylko sezonowy, choć oczywiście w grudniu jest największy ruch. Ale klientów mamy cały rok. Poza sezonem odwiedzają nas głównie kolekcjonerzy bombek, turyści, dyplomaci. Są też osoby, które nie chcą przed gwiazdką wydawać większej kwoty na choinkowe oryginalne ozdoby i przez cały rok komponują sobie ciekawe zestawy. Teraz marzą mi się kolejne sklepy. Dopóki mam radość z tego, co robię, to będę prowadzić Bombkarnię.

Koszty inwestycyjne:
remont i wyposażenie lokalu: 10 tys. zł
kupno 1000 bombek (średnia cena bombki to 25 zł): 25 tys. zł
strona internetowa (sklep on-line): 2 tys. zł
reklama; 2 tys. zł
SUMA: 39 tys. zł

Koszty miesięczne (w większym mieście):
najem małego lokalu: 2 tys. zł
uzupełnienie asortyment, kupno 300 bombek (średnia cena bombki to 25 zł): 7,5 tys. zł
SUMA: 9,5 tys. zł

Przychód miesięczny w sezonie:
Jeśli założymy, że każdego dnia sprzedasz 10 bombek za ok. 35 zł każda i dwa komplety za ok. 200 zł każdy.
SUMA: 22,5 tys. zł

Dochód (przed opodatkowaniem): 13 tys. zł

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: