SuperBiz firma Pomysł na firmę. Agencja Hostess i Modelek

Pomysł na firmę. Agencja Hostess i Modelek

13.05.2017, godz. 12:00
hostessy.
foto: Super Express

Profesjonalna obsługa pokazów mody, eventów firmowych czy rozmaitych akcji promocyjnych to zadania dla agencji modelek i hostess. Taką firmę zwykle prowadzą osoby związane z branżą mody i marketingu. Jeśli masz zmysł organizacyjny, stalowe nerwy i marzysz o współpracy z największymi firmami na rynku, własna agencja hostess może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Agencja hostess i modelek to firma oferująca bardzo szeroki zakres usług. Przede wszystkim jest bazą hostess i modeli, których wynajmuje się do obsługi rozmaitych imprez firmowych lub branżowych między innymi takich jak targi, konferencje, gale, pokazy mody. Ale większe i bardziej doświadczone agencje poszerzają zakres swoich usług i same zajmują się pełną obsługą rozmaitych eventów, oferując także usługi konferansjerów, pełną obsługę techniczną eventu (np. nagłośnienie, oświetlenie, scena) Taka firma może także prowadzić bazę statystów do filmów i reklam. Jak widać, pole do działania jest ogromne.

Zobacz również: Ile zarabiają modelki? [WYNAGRODZENIE W MODELINGU]

Dla kogo ten biznes
Od czego zacząć przygodę z takim biznesem? Od dokładnego poznania branży. Najlepiej poznać pracę od podstaw, czyli rozpocząć współpracę z istniejącymi już na rynku agencjami i brać udział w eventach (od degustacji produktu w sklepie po udział na dużej konferencji). Takie doświadczenie pozwoli nie tylko na poznanie branży, ale i umożliwi nawiązanie kontaktów. Osoby, które same chciałyby prowadzić agencję hostess i modelek muszą też mieć odpowiednie cechy charakteru. Kierowanie taką firmą to ogromny stres. Liczą się tu stalowe nerwy, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i pracy w zmiennych warunkach. Niezbędny jest zmysł organizacyjny i doskonała pamięć.

Biznesplan to podstawa
Jeśli zdecydujesz się na samodzielne prowadzenie agencji, przychodzi czas na poważne wyliczenia. Dużym błędem jest brak zabezpieczenia płynności finansowej przy zakładaniu działalności. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że pracownicy dostają wynagrodzenie od razu po evencie, natomiast zleceniodawcy płacą agencji dopiero po kilkudziesięciu dniach. Należy więc mieć zarezerwowaną gotówkę na terminowe wypłaty dla pracowników. W kosztach inwestycyjnych trzeba mieć wliczone auto i jego eksploatację, telefon i laptop z internetem wyposażony w system do zarządzania eventami i hostessami.

Niezbędny będzie też profesjonalny aparat i nowoczesna strona internetowa. Trzeba też zarezerwować budżet na stroje dla hostess (nie zawsze leży to po stronie
zleceniodawcy). Na starcie taką firmę można zarejestrować w domu. Ale z czasem wynajęcie przestronnego biura okaże się koniecznością. Choć właściciel takiej firmy często jest w terenie, bo musi dopilnować realizacji zleceń u klientów, warto zainwestować w większe estetyczne biuro, w którym znajdzie się miejsce na castingi.

Agencja hostess i modelek to firma działająca na bazie kontaktów. Jeśli zechcesz poszerzyć działalność o fotobudkę, pokazy taneczne, konferansjerkę, nie musisz od razu mieć na wyposażeniu niezbędnego sprzętu. W zależności od zlecenia, takie zadania można powierzyć innej profesjonalnej firmie, która będzie działała na zasadzie podwykonawcy.

Sprawdzony i zaufany zespół
Aby agencja działała sprawnie, trzeba mieć doskonale dobrany zespół. Pracownicy numer jeden do hostessy/hości i modelki/modele. Kompletując bazę, przede wszystkim wykorzystuje się swoje branżowe kontakty. Można też ogłaszać rekrutacje w mediach. Wybierając osoby do współpracy, zwraca się uwagę na dyspozycyjność kandydata (często jest to praca na telefon - szczególnie gdy trzeba kogoś zastąpić), doświadczenie, prezencję, kulturę osobistą. Często ważna jest znajomość języków obcych i wykształcenie. Kompletując zespół, trzeba mieć na względzie to, że hostessy i modelki będą nie tylko wizytówką twojej firmy, ale też wpłyną na wizerunek zleceniodawców. Dlatego na przypadkowe osoby nie można sobie tutaj pozwolić.

Osoby, które będą pracowały przy promocji żywności powinny mieć książeczkę sanepidowską. Zwykle w takich bazach królują studenci, którzy jeszcze się uczą i mają ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, więc mogą pracować dorywczo na podstawie umów cywilnoprawnych. Jeśli chcesz działać w kilku miastach, warto mieć tam swoich stałych koordynatorów zleceń. Jak już wspomnieliśmy, w takiej agencji potrzebne też są inne profesje jak konferansjer, tancerz, fotograf, wizażysta, fryzjer, a nawet szatniarz czy parkingowy. Wiele takich osób zwykle działa jako jednoosobowa działalność gospodarcza i świadczy swoje usługi dla innych firm takich jak chociażby właśnie agencje hostess i modelek.

Poszukiwanie zleceń
Jak pozyskać zlecenia? Przede wszystkim trzeba rozesłać swoje oferty do agencji reklamowych, agencji Public Relations, dużych firm działających w regionie, które organizują firmowe eventy, organizatorów targów i rozmaitych konferencji. I co bardzo ważne, nie wolno zrażać się pierwszymi odmowami. W przypadku firm, na których bardzo nam zależy, trzeba modyfikować ofertę i próbować do skutku. Niezbędne okażą się już zdobyte kontakty w branży. To jest bardzo ważne, zdarza się, ze dana agencja nie jest w stanie zrealizować jakiegoś zlecenia i przekazuje je do inne zaprzyjaźnionej firmy.

Jak założyć taką firmę
Firma może działać jako jednoosobowa działalność gospodarcza (wtedy trzeba zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) lub jako spółka i wtedy trzeba ją wpisać do Krajowego Rejestru Sądowego.

Sprawdź koniecznie: Najbogatsze modelki świata [RANKING i GALERIA]

Koszty inwestycyjne:
remont biura – 2 tys. zł
auto osobowe używane – 10 tys. zł
laptop z oprogramowaniem – 4 tys. zł
profesjonalny aparat fotograficzny – 6 tys
nowoczesna strona internetowa z pełną obsługą techniczną – 5 tys
promocja – 2 tys. zł
stroje dla 50 hostess – 5 tys. zł
SUMA: 34 tys. zł

Koszty miesięczne:
wynajęcie biura (w większym mieście) – 2 tys. zł
eksploatacja samochodu – 1 tys. zł
rachunki za internet i telefon – 200 zł
usługi wizażysty/fryzjera – 2,5 tys
promocja - 2 tys
biuro księgowe – 500zł
wynagrodzenie pracowników – ok. 35 tys. zł
SUMA: 43.2 tys. zł

Przychód miesięczny:
Jeśli założymy, że w miesiącu firma obsłuży: cztery eventy (8-10 hostess na cały dzień) 12 tys. zł, galę lub bankiet (10 hostess na 4 godz.) 2,5 tys. zł, targi (wszystkie hostessy oraz hości dla organizatora targów, czyli ok. 40 osób) - 40 tys. zł:
SUMA: 54,5 tys. zł

Dochód miesięczny (przed opodatkowaniem):
11,3 tys. zł


Żaneta Lisiecka, właścicielka agencji hostess i modelek Hostamo w Warszawie

Firma pod nazwą Hostamo istnieje na rynku dwa lata, ale ja w branży działam już 8 lat. Studiowałam marketing na uniwersytecie i już wtedy wiedziałam, że docelowo chciałabym uczestniczyć w organizacji eventów. Korzystając z doświadczenia, które zdobyłam między innymi podczas startowania w wyborach Miss Polski na początku chciałam skoncentrować się na organizacji pokazów mody. W kolejnych etapach mojego życia zawodowego miałam styczność z firmami, które potrzebowały profesjonalnego personelu do obsługi eventów. I tak pojawił się pomysł na otworzenie agencji modelek oraz hostess.

Obecnie moja firma zapewnia personel na różnego typu wydarzania. Mamy bardzo szeroką gamę usług dodatkowych jak np. pokazy taneczne, pokazy barmańskie, fotobudkę, kasyno, oprawę fotograficzną i filmową eventu. Posiadamy zespół zaufanych osób, które na stałe z nami współpracują, co gwarantuje realizację zleceń na najwyższym poziomie. Mamy dużą bazę personelu na terenie całej Polski są to m.in: hostessy, modelki, modele, fordanserki, tancerki, tancerze, animatorzy, osoby do przeprowadzania degustacji i innych akcji promocyjnych w sklepach, konferansjerzy, a osoby odpowiedzialne za szatnię oraz ruch na parkingu podczas eventów oraz epizodyści do reklam, filmów.

autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: