Pomysł na firmę. Fotobudka, czyli jak zarabiać na zabawnej fotografii

2018-01-26 10:00

Fotobudki robią furorę. Trudno znaleźć kogoś, kto nie wyobraża sobie wesela, studniówki czy firmowej imprezy bez fotobudki. Taka maszyna do robienia zdjęć to świetny pomysł na własny biznes.

Fotobudki ostatnio pojawiają się na niemal każdej większej imprezie. Szafy robiące zabawne zdjęcia można zobaczyć już nie tylko na eventach organizowanych przez korporacje, ale także na weselach, urodzinach, studniówkach, a nawet branżowych targach lub kongresach. Co istotne, często stają się one głównym gwoździem programu rozbawiającym całe towarzystwo. Jak zostać właścicielem takich urządzeń i na tym zarabiać?

Czytaj też: Jak prowadzić sklep z artykułami patriotycznymi

Dobry plan
Teoretycznie wystarczy zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, kupić lub wynająć fotobudkę, nabyć kilkanaście gadżetów do zdjęć i znaleźć używane auto do przewozu sprzętu. Jednak w praktyce sprawa jest bardziej złożona. Jeśli firma ma przynosić dochód, musi być profesjonalna, dobrze zarządzana i doskonale zorganizowana.
Na starcie najważniejsze jest rozeznanie rynku. Należy sprawdzić, czy w okolicy można wynająć takie maszyny. W tym celu warto przeszukać internet. Następnie trzeba zadzwonić do okolicznych klubów, pubów, sal weselnych, restauracji i zapytać, czy mają fotobudki w swojej ofercie lub czy współpracują już z jakąś firmą w tym zakresie. Swoje kroki powinno się też skierować do zakładów fotograficznych, sal zabaw dla dzieci, a nawet domów kultury. Jeśli po takim rekonesansie okaże się, że podobnych ofert brakuje, można śmiało podejmować się wyzwania.

Pomysł na biznes: Autopomoc w twoich rękach

Szafa robiąca zdjęcia
Podstawą działalności firmy jest fotobudka. W zależności od zasięgu działalności firmy potrzeba od jednego nawet do kilku urządzeń. Na rynku są dostępne różne modele fotobudek. Różnią się one wielkością, jakością wykonywanych zdjęć i samą ceną (od ok. 10 do 17 tys. zł. Za maszynę). Do tego trzeba zaopatrzyć się w dodatki (kapelusze, peruki, maski), atrakcyjne estetyczne tła i dodatkowe oświetlenie.
Istnieje też możliwość podnajmowania fotobudek na zasadzie franczyzy. Jednak ze względu na cenniki oferowane przez takie firmy może to okazać się nieopłacalne (szczególnie w przypadku urządzeń słabej jakości). Decydując się na taką formę działania, należy sprawdzić parametry fotobudki. Może okazać się, że kupno własnego urządzenia będzie korzystniejsze. Koszty, które ponosi franczyzobiorca nie są małe. Dostaje on fotobudkę w użyczenie, płacąc licencjodawcy około 5 tys. zł zwrotnej kaucji. Opłata licencyjna wynosi około 8 tys. zł , a miesięczna opłata franczyzowa około 200 zł.

WAŻNE! Zaoferuj klientom musli na życzenie

Fotografie na wyciągnięcie ręki
Do prowadzenia działalności będzie potrzebne też większe auto. Jeśli Fotobudka jest mobilna, trzeba ją przewozić w odpowiednich warunkach. To urządzenie sporych gabarytów, którego nie da się przetransportować zwykłą osobówką. W takiej firmie niezbędne jest auto dostawcze.
Na co jeszcze trzeba się przygotować? Klienci na wstępie zapytają: jak firma udostępnia zdjęcia z fotobudki? Warto zaoferować kilka opcji. W pierwszej kolejności, po prostu osoby fotografowane zabierają wydruki z fotobudki. Ale trzeba też pomyśleć o udostępnianiu zdjęć w formie elektronicznej. Wszystkie albumy powinny być odpowiednio posegregowane w strzeżonych folderach zamieszczonych na stronie internetowej firmy i możliwe do wyświetlenia oraz do pobrania po podaniu odpowiedniego hasła. Mile widziane jest także wręczanie gościom obsługiwanej imprezy pendrivów ze zdjęciami (nie tylko z fotobudki, ale i z przygotowań do zabawnych sesji).
Strona internetowa musi być estetyczna i przejrzysta. To ona jest głównym magnesem przyciągającym klientów. Jeśli będzie profesjonalna, kolorowa, uporządkowana, z pewnością przyciągnie klientów. W przeciwnym razie może ich tylko odstraszać.

Firma z rozmachem
Na rynku można działać kompleksowo. Nie trzeba ograniczać się tylko do działalności w zakresie fotobudki. Mile widziana jest współpraca z animatorem i wodzirejem. Nie trzeba od razu zatrudniać takich osób. Z powodzeniem można umówić się z nimi na współpracę w zależności od potrzeb. Rzecz jasna w takiej sytuacji najlepiej zabezpieczyć się i nawiązać kontakt z kilkoma osobami – gdy jednej termin nie będzie odpowiadał, szybko zlecenie przyjmie kolejna osoba.

Sprawdź: Jak zostać kurierem gastronomicznym

Kluczem do sukcesu jest dobry biznesplan
Janusz Serafin, właściciel fotobudek FotoAkuku w Warszawie

Firma powstała ponad 10 lat temu, jednak początkowo zajmowała się organizacją imprez dla dzieci, ale i dorosłych. Niespełna 3 lata temu wprowadziliśmy do oferty także fotobudkę. Pomysł jaki mieliśmy na tę usługę spotkał się z tak dużym zainteresowaniem i uznaniem klientów, że usługa szybko przerodziła się w osobną stabilną i rozpoznawalną markę FotoAkuku. W samym fotoakuku.pl zadbaliśmy szczególnie o to, by klient mógł znaleźć na stronie internetowej wszystkie informacje, których może potrzebować. Sam proces realizacji gruntownie przeanalizowałem pod kątem konkurencji i wprowadziłem tyle ulepszeń, ile tylko zdołałem. Oczywiście wciąż wymyślamy nowe rozwiązania, aby utrzymać się o krok przed konkurencją. Jeśli ktoś chciałby uruchomić taki biznes, to musi mieć bardzo dobry biznesplan. Wydaje mi się, że najczęstszym błędem popełnianym przez młodych przedsiębiorców jest nadmierne zachłyśnięcie się pomysłem, bez jego racjonalnej i zimnej kalkulacji.

Najnowsze