SuperBiz firma Pomysł na firmę. Sklep dla wędkarzy

Pomysł na firmę. Sklep dla wędkarzy

28.04.2015, godz. 15:20
Sklep dla wędkarzy
foto: Super Express

Wędkarze szukają miejsca, w którym nie tylko kupią sprzęt, ale także porozmawiają o swoim hobby

Jeśli sam lubisz jeździć na ryby i doskonale znasz się na wędkowaniu, nie zwlekaj. Otwórz sklep z profesjonalnym sprzętem dla wędkarzy i zacznij zarabiać na swojej pasji

Sklep wędkarski to biznes dla prawdziwych pasjonatów. Jeśli postawisz na profesjonalizm i rodzinną atmosferę, nie będziesz narzekać na brak klientów. Właściciele sklepów wędkarskich potwierdzają, że jest to branża stabilna i nawet poza sezonem biznes się kręci.

Zobacz także: Polak pracuje aż 42,5 godziny tygodniowo. Wyprzedają nas tylko Grecy

Wędkarze to specyficzne środowisko. Przychodząc do sklepu, nie liczą jedynie na zakup towaru, ale i na ciekawą rozmowę na temat swojej pasji. Niektórzy klienci chwalą się swoimi połowami, dzielą się swoimi doświadczeniami z łowiska. Brak zainteresowania branżą szybko zostanie przez nich odkryty. Jeśli więc sam nie znasz się na wędkarstwie, zatrudnij fachowego sprzedawcę. Bez tego możesz zapomnieć o sukcesie.

Punkt stacjonarny

Sklep wędkarski najlepiej zlokalizować w mieście czy miasteczku, w okolicach którego są jeziora lub stawy. Najlepiej umiejscowić go tam, gdzie dojazd jest łatwy (np. przy głównej ulicy, na osiedlu mieszkaniowym, w pasażu handlowym). Można też wynająć powierzchnię handlową lub postawić swój większy kiosk (np. z konstrukcji stalowych). Jeśli w danej okolicy znajduje się np. ośrodek wypoczynkowy nad rzeką, jeziorem czy stawami, warto spróbować porozumieć się z właścicielem i tam otworzyć punkt ze sprzętem wędkarskim wraz z wypożyczalnią i serwisem.

Sklep w internecie

Działalność stacjonarna to nie wszystko. Najlepiej działać również w internecie. Sklep w wersji online przyciągnie klientów nie tylko z twojej okolicy. Ale by spełnił on oczekiwania twoje i wędkarzy, powinien mieć przejrzystą makietę i uporządkowaną ofertę. W przypadku sklepu wędkarskiego nie trzeba wynajmować profesjonalnego fotografa, który zrobi zdjęcia wszystkim produktom. Jeśli zdecydujesz się na samodzielne fotografowanie, musisz się trzymać pewnych wytycznych, np. każdy produkt fotografujesz osobno, rzecz musi być dobrze oświetlona, powinna też być przygotowana do obejrzenia w kilku ujęciach. Chodzi o to, by kupujący mógł dokładnie zobaczyć i swobodnie ocenić dany produkt. Jeśli sklep stacjonarny jest większy i dobrze zagospodarowany, warto dodać kilka zdjęć całego obiektu. Oczywiście w zakładce "kontakt" muszą być podane numery telefonów. Zamieszczanie samego formularza zgłoszeniowego jest błędem, bo brak możliwości bezpośredniego kontaktu zniechęca potencjalnych klientów.

Bogate zaopatrzenie

Najważniejsze jest zaopatrzenie. Wbrew pozorom prowadzenie sklepu wędkarskiego to bardzo kosztowny interes. Na uruchomienie sklepu z prawdziwego zdarzenia potrzeba nawet 70 tys. zł. Najwięcej pieniędzy pochłonie fachowe, dobrej jakości zaopatrzenie. Aby sklep był naprawdę atrakcyjny i przyciągał miłośników wędkowania, musi mieć szeroką ofertę w produktami na każdą kieszeń. Podstawą są wędki oraz rozmaite akcesoria wędkarskie (spławiki, nożyce sadzyki), kołowrotki, podbieraki, plecionki, żyłki. Nie może zabraknąć dobrej jakości odzieży (buty, kombinezony) i większego sprzętu jak pontony, a nawet łodzie oraz namioty. Chodzi o to, by pod jednym dachem wszystko, mógł dostać zarówno początkujący, jak i doświadczony wędkarz.

Zobacz również: Nadchodzi Inspekcja Handlowa. Na co uważać? [WIDEO]

Reklama dźwignią handlu

Bez promocji nie ma zysku. W tej branży najskuteczniejszą formą reklamy jest poczta pantoflowa. Wędkarze po prostu polecają sobie miejsca, w których mogą zrobić udane zakupy. Dlatego też tak ważne jest zdobycie ich zaufania. Ale jak pozyskać pierwszych klientów? Na pewno trzeba promować się na imprezach organizowanych przez to środowisko - rozmaitych konkursach, zawodach i piknikach. Można tam wystawiać swoje stoisko, wywiesić billboard czy ustawić roll up (reklamy zwijane jak rolety), sponsorować nagrody. Można też zamieścić reklamy w branżowych lub lokalnych mediach (prasie, radiu, telewizji, portalach i serwisach internetowych). Działaj też w mediach społecznościowych - załóż dobry profil swojego sklepu, pozyskuj jego miłośników i każdego dnia publikuj ciekawe branżowe informacje (np. zachwalaj nowości, prezentuj praktyczne porady dla wędkarzy).

Działalność dodatkowa

Sklep wędkarski może być punktem wyjścia do zaoferowania kolejnych ciekawych usług. Można poszerzyć ofertę o serwis wędkarski i wypożyczalnię takiego sprzętu. Taki pomysł sprawdza się głównie w miejscowościach turystycznych znanych z możliwości samodzielnego łowienia ryb. Można też oferować turystom wycieczki połączone z prezentacją lub nawet możliwością łowienia ryb. Należy jednak pamiętać o tym, że prawo do legalnych połowów w polskich wodach mają tylko osoby posiadające kartę wędkarską. Taki dokument mogą otrzymać nawet osoby nastoletnie (od 14. roku życia) po zdaniu odpowiedniego egzaminu. Prowadząc profesjonalny sklep wędkarski, można też organizować i prowadzić ciekawe zajęcia w przedszkolach, szkołach czy na wczasach lub koloniach wypoczynkowych albo nawet organizować wycieczki szlakiem lokalnych łowisk wędkarskich.

Ile można zarobić

Na biznesie wędkarskim można dobrze zarobić. Ale wysokie dochody przyniesie jedynie duży sklep z tradycjami. Na początek nie ma co liczyć na kokosy. Jednak w sezonie na czysto do portfela wpłynie przynajmniej kilka tysięcy złotych (ok. 4 tys. zł). Oczywiście z czasem ta suma będzie rosnąć. Mniej atrakcyjny jest sezon zimowy. Wtedy dochód może być niższy niż 2 tys. zł.

Dokąd po pieniądze

Są sposoby na pozyskanie potrzebnej gotówki. Banki oferują pożyczki i kredyty początkującym przedsiębiorcom. Istnieją też regionalne fundusze poręczeń pożyczkowych, w których można starać się o wsparcie. Warto też odwiedzić lokalną jednostkę dzielącą fundusze unijne i sprawdzić, czy nie ma w ofercie programu wspierającego działalność podobną do twojej lub młodych przedsiębiorców. Jeśli przed uruchomieniem swojej firmy nie jesteś zatrudniony, zarejestruj się w powiatowym urzędzie pracy, który może zaoferować wsparcie finansowe w postaci korzystnej pożyczki na swoją firmę.

Niezbędne formalności

Z formalnego punktu widzenia sklep wędkarski może założyć każdy. Nie ma specjalnych wymagań czy konieczności uzyskania dodatkowych pozwoleń dla osób, które chcą prowadzić taki interes. To typowa działalność gospodarcza. Aby działać legalnie, trzeba założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Można to zrobić drogą elektroniczną lub tradycyjną. W pierwszej kolejności wypełniasz wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym celu możesz wypełnić wniosek w formie elektronicznej i przesłać go za pomocą platformy CEIDG. Jednak z tego sposobu mogą korzystać osoby, które dysponują podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym na platformie ePUAP. Tym samym zgłasza się działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP, a także do ZUS, który to nalicza składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i zdrowotne.

Jeśli preferujesz tradycyjne formy załatwiania spraw w urzędach, udaj się do urzędu gminy i tam pobierz i złóż papierowy wniosek o wpis do CEIDG. Powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę i eleganckie wizytówki z numerem swojego telefonu komórkowego, stroną internetową i adresem e-mail. Jeśli nie znasz się na wędkarstwie i rybołówstwie, od razu będziesz musiał zatrudnić fachowca. Pamiętaj, by w ciągu siedmiu dni od dnia podjęcia pracy zawartego w umowie zgłosić go do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (druk ZUS ZUA).

Sprawdź także: Skarbówka ograniczy kontrole w małych firmach

Trzeba rozum ieć potrzeby wędkarzy Piotr Trofimiuk (36 l.),

właściciel sklepu wędkarskiego "Szczupak" w Białymstoku (woj. podlaskie):

- Sklep założył w 1995 r. mój ojciec, Władysław (67 l.). Był to trzeci tego typu prywatny punkt w Białymstoku. Tata wychowywał się w niewielkiej miejscowości nad Narwią i wędkował od dziecka, więc wybór branży był dla niego oczywisty. Potem swoją pasją zaraził także mnie i w 2003 roku przejąłem od niego interes. Po pierwszych 7 latach działalności w wynajętym lokalu udało nam się kupić własny, w którym sklep mieści się do dzisiaj. W tej działalności bardzo ważne jest to, aby rozumieć potrzeby wędkarzy, dlatego też mój sklep otwarty jest aż siedem dni w tygodniu w godz. 7-19, a w niedzielę zapraszam już od godz. 6. W ofercie staram się mieć bogaty wybór sprzętu wędkarskiego, przynęt i różnorodnych akcesoriów, zarówno dla zaawansowanych wędkarzy, jak i dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z wędkowaniem. Zawsze jest to jednak sprzęt uznanych marek, w tym olbrzymia część od polskich producentów. Sprzedaję także licencje wędkarskie Biebrzańskiego Parku Narodowego. Sam wędkuję z przyjemnością i wiem, o czym i jak rozmawiać z innymi wędkarzami, jaki sprzęt im doradzić, czy jaką zastosować przynętę. Liczne grono stałych klientów, którzy polecają mój sklep innym, to dla mnie olbrzymia radość i satysfakcja. Szkoda tylko, że sezon wędkarski w Polsce trwa jedynie pół roku.

TEM

koszty

KOSZTY INWESTYCJI

? Najem lokalu - 1,5 tys. zł (miesięcznie)

?Remont i wyposażenie lokalu - 10 tys. zł

?Pierwsze zaopatrzenie - 50 tys. zł

SUMA: 61,5 tys. zł

autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: