SuperBiz firma Pomysł na firmę. Sprzątanie lokali i mieszkań

Pomysł na firmę. Sprzątanie lokali i mieszkań

17.12.2016, godz. 09:00
Sprzątaczka
Sprzątaczka foto: SHUTTERSTOCK

Coraz więcej urzędów, banków, placówek ochrony zdrowia korzysta z usług profesjonalnych firm sprzątająco-porządkowych. Podstawą takiego przedsiębiorstwa jest przeszkolona załoga i specjalistyczny sprzęt. Co ważne na początku taka działalność nie wymaga wielkich inwestycji.

Przedsiębiorstwo porządkowe może mieć szeroki zakres usług. Warto wzorować się na istniejących już serwisach sprzątających, które cały rok zajmują się utrzymaniem czystości w różnego rodzaju obiektach (od czyszczenia biurek, przez mycie podłóg i odkurzanie, do podlewania kwiatów). Oprócz tego warto oferować klientom obsługę terenów wokół budynków (odśnieżanie posesji, zamiatanie, usuwanie liści, czyszczenie chodników). Nie należy też lekceważyć zleceń od klientów indywidualnych do porządków przy przeprowadzkach i po remontach.

Urządzenia i maszyny
Firma porządkowa powinna być wyposażona w profesjonalny sprzęt. Pamiętajmy, że do utrzymania porządku w biurowcu czy galerii handlowej i wokół nich nie wystarczą miotły, mopy i grabie. Podstawą są mniejsze odkurzacze oraz duże specjalistyczne maszyny piorące i czyszczące. Niestety, nie są to tanie urządzenia. Średnio koszt jednego z nich to ok. 2-3 tys. zł. Bywają też specjalistyczne maszyny, których cena przekracza nawet 10 tys. zł. W przypadku małej firmy warto na początku rozważyć wypożyczanie używanego sprzętu. Takie rozwiązanie może się sprawdzić wtedy, gdy kosztowna maszyna jest niezbędna jedynie od czasu do czasu. Wypożyczalnie można znaleźć w autoryzowanych serwisach firm produkujących maszyny czyszczące. Adresy takich punktów znajdziesz na stronie internetowej konkretnego producenta.

Przeszkolony personel
W firmie porządkowej bardzo ważny jest zespół. Im więcej usług w ofercie, tym większą grupę osób trzeba zatrudnić. Nie mogą to być przypadkowi pracownicy. Warto postawić na ludzi z doświadczeniem. Dobrze, by zatrudniane przez ciebie osoby posiadały referencje i listy polecające od poprzednich pracodawców. Pamiętaj o tym, by w trakcie prowadzenia działalności oferować pracownikom dodatkowe szkolenia z zakresu procedur i zasad utrzymywania czystości (szczególnie, gdy masz pod opieką placówki medyczne czy edukacyjne). Takie kursy koniecznie trzeba przygotowywać w przypadku wprowadzania do firmy nowych urządzeń. Pracownik musi być dobrze przygotowany do obsługiwania maszyn! Jeśli zatrudniona przez ciebie osoba wykonuje pracę na wysokościach, powinna mieć dokument lekarski dopuszczający do wykonywania takich czynności. Po twojej stronie jest także zapewnienie tszkolenia z przepisów BHP.
W przedsiębiorstwie sprzątająco-porządkowym będziesz musiał wyposażyć pracowników w profesjonalną odzież. Pamiętaj, by służbowe uniformy były nie tylko bezpieczne i wygodne, ale i estetyczne.

Lokal firmy
W przypadku startującej firmy porządkowej wynajmowanie eleganckiego biura nie ma sensu. Powód? Większość zleceniodawców będzie zapraszać cię do siebie na wstępne rozmowy biznesowe, a zleceniodawcy indywidualni będą kontaktować się przez telefon albo drogą elektroniczną. Zatem na początek wystarczy niewielkie pomieszczenie na odkurzacze, miotły, grabie i detergenty. Można taki kącik wygospodarować w swoim domu. Wraz z rozwojem firmy magazynek trzeba będzie powiększyć, by mieścił profesjonalny sprzęt.

Gdzie szukać klientów
Najbardziej pożądani są tzw. klienci instytucjonalni: duże firmy, urzędy, banki, czy szpitale. Współpraca z nimi to stabilne źródło dochodu. Tacy zleceniodawcy ułatwiają też organizację pracy w twojej firmie. Nie można sobie jednak pozwolić na lekceważenie zleceń od osób prywatnych. Zecenia na sprzątanie mieszkań, sprzątanie po remontach, utrzymywanie porządku na posesjach prywatnych (np. grabienie liści, usuwanie roślinności z chodników) wcale nie są gorsze.

Ile można zarobić
Zyski firmy sprzątająco-porządkowej zależą od zakresu świadczonych przez nią usług - od ilości zleceń i liczby zatrudnionych pracowników oraz od regionu działalności firmy. Przykładowo w Warszawie za jednorazowe kompleksowe posprzątanie mieszkania (ok. 60 mkw) można zażyczyć sobie ok. 300 zł. Miesięczne utrzymanie porządku w dużej firmie to koszt rzędu 3-4 tys. zł. W mniejszych miejscowościach stawki mogą być nawet o ok. 30 proc. niższe.

Aby zwiększyć zyski, w okresie jesienno - zimowym warto działać na zasadzie pogotowia porządkowego. Gdy sypnie liśćmi i śniegiem, lód skuje chodniki, wielu zarządców nieruchomości, obiektów wielkopowierzchniowych natychmiast szuka grup do usunięcia zalegających liści, śniegu, lodu z posesji oraz z dachów. Nie musisz cały rok zatrudniać fachowców od odśnieżania. Można takie osoby dotrudniać sezonowo na podstawie umów cywilno-prawnych (umowa-zlecenie, umowa o dzieło).

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: