SuperBiz firma Postaw na własny catering

Postaw na własny catering

18.12.2012, godz. 02:00
Postaw na Własny catering
foto:

Lubisz i potrafisz gotować, a twoi goście zachwycają się przygotowanymi przez ciebie przyjęciami? Rozważ możliwość zarabiania na swojej kulinarnej pasji. Firma cateringowa oferująca smaczne menu i umiejąca dostosować się do oczekiwań klientów to pomysł na intratny biznes.

Na starcie musisz rozpoznać rynek i opracować biznesplan. Rozejrzyj się w swojej okolicy za podobnymi firmami, porozmawiaj z ich właścicielami, podpytaj ich o plusy i minusy takiego rodzaju działalności.

Przygotuj budżet

Musisz zrobić też symulację finansową. Najprostszym sposobem jest budżetowa tabela: po jednej stronie wpisujemy planowane wydatki, a po drugiej stronie planowane dochody.

Pracę zaczynamy od wydatków. Podstawą budżetu są tzw. wydatki stałe. Najważniejsze są te, które pochłaniają najwięcej pieniędzy. W większości przypadków najbardziej kosztowne jest utrzymanie pracowników. Warto więc dokładnie wyliczyć, ile będziesz potrzebował na pensje dla personelu, opłacenie niezbędnych składek (ZUS, ubezpieczenie zdrowotne).

Na starcie po stronie wydatków będzie też całe wyposażenie firmy. Musisz zrobić również prognozę dochodów. Dzięki temu sprawdzisz, czy biznes naprawdę się opłaci.

Kuchnia to podstawa

Na początek nie potrzebujesz profesjonalnego lokalu z dużą kuchnią. Swoją przygodę z cateringiem możesz rozpocząć w domowych warunkach. Jeśli na starcie zamierzasz przygotowywać suchy prowiant (kanapki, drobne przekąski, sałatki, muffiny), to twoja domowa kuchnia powinna wystarczyć do prowadzenia takiego biznesu. Dobrze jest wyposażyć ją w dodatkową lodówkę (w której będziesz przechowywać "firmowe" produkty), blendery, miksery i inny niezbędny sprzęt AGD. Idealnym rozwiązaniem jest wygospodarowanie w kuchni specjalnej strefy tylko dla cateringu.

Atrakcyjna oferta

Wraz z powiększającym się gronem klientów warto poszerzyć ofertę o dania ciepłe (np. zestawy obiadowe), a nawet ekskluzywne menu restauracyjne. Gdy firma będzie działać na pełnych obrotach, przestrzeń domu przestanie wystarczać. Wtedy przyjdzie czas na poszukanie profesjonalnej kuchni wyposażonej w dobrej jakości urządzenia (piece, lodówki, miksery itp.). W takiej sytuacji rozejrzyj się w okolicy za lokalami z takim pomieszczeniem (np. zamknięte bary).

W firmie cateringowej niezbędnym do pracy narzędziem będzie też samochód. Na start wystarczy zadbana i czysta osobówka, do której będziesz pakować kosze z kanapkami i przenośne lodówki z sałatami lub termoizolacyjne torby.

Przemyślane menu

W firmie cateringowej bardzo ważne jest menu. Obecnie, aby zyskać uznanie klientów, nie wystarczą proste kanapki. Liczą się profesjonalizm i atrakcyjna oferta. Trzeba proponować różnego rodzaju pieczywo, sery, mięso, a nawet oryginalne dodatki. Doskonałym pomysłem będzie podawanie kaloryczności każdego posiłku. Można opracować też posiłki dla konkretnych grup, np. osób na dietach odchudzających, diabetyków, wegetarian, a nawet dzieci. Koniecznie trzeba śledzić zjawiska i trendy żywieniowe i dostosowywać do nich swoje menu.

Sieć obowiązkowa

Pamiętaj, że klienci indywidualni nie odwiedzają bezpośrednio siedziby firmy cateringowej. Dlatego w tym wypadku bardzo ważna jest dobrej jakości funkcjonalna strona internetowa. Musi być ona wyjątkowo estetyczna i zawierać wiele zdjęć, a nawet filmików z oferowanymi smakołykami. Potencjalny klient będzie chciał zobaczyć serwowane przez twoją firmę posiłki. Oczywiście w widocznym miejscu musi znajdować się zakładka z cennikiem, pełną ofertą, galerią zdjęć i danymi kontaktowymi. Projekt i przygotowanie całej strony warto zlecić fachowcowi. W tym wypadku nie można sobie pozwolić na amatorszczyznę. Pamiętaj też o dobrym pozycjonowaniu swojej strony. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zaistnienie w Internecie (strona twojej firmy wysoko będzie się pojawiała po wpisaniu w wyszukiwarkę haseł związanych z cateringiem).

W poszukiwaniu klienta

Na początku działalności należy zainwestować w promocję i reklamę. Śniadaniowe, obiadowe, okolicznościowe menu powinieneś wprowadzić do różnego rodzaju firm, biur, szkół, a nawet szpitali. Swoją ofertę musisz więc zaprezentować szefom tego typu placówek działających na twoim terenie. Warto też umówić się z zarządcą danego biurowca lub szefem konkretnej firmy czy instytucji i przedstawić mu swoją ofertę. Koniecznie musisz poczęstować pracowników smakołykami własnej roboty. Warto też śledzić ogłoszenia zamieszczane w prasie i Internecie dotyczące zleceń cateringowych. Zwracaj uwagę na wszystkie oferty dotyczące gotowania. Musisz odważnie szukać swoich zleceniodawców.

Podczas wizyt u potencjalnych klientów zostawiaj ulotki. Muszą znaleźć się na nich kontakt do twojej firmy, menu i cennik. Warto też wykupić reklamę w lokalnej prasie i radiu.

Niezbędne formalności

Wymyśliłeś menu, określiłeś ceny żywności, zaprojektowałeś stronę internetową, rozpoznałeś rynek? Już czas na podjęcie konkretnej decyzji - otwieram profesjonalną firmę cateringową.

W pierwszej kolejności powinieneś założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Można to zrobić przez Internet lub w urzędzie gminy zgodnym z siedzibą firmy. Jeśli będziesz zatrudniał pracowników, to musisz powiadomić o tym ZUS i Państwową Inspekcję Pracy. W przypadku firmy cateringowej trzeba jeszcze złożyć właściwy wniosek w Powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Inspektorzy sprawdzą m.in., czy w pomieszczeniu, w którym będą przygotowywane posiłki, są umywalki z gorącą i zimną wodą. Obok umywalek powinny być pojemniki z mydłem w płynie i środkiem dezynfekcyjnym oraz ręczniki; toalety muszą być oddzielone od pomieszczeń, w których przygotowuje się żywność; blaty w kuchni nie mogą być z porowatego i tym samym trudnego do utrzymania w czystości tworzywa.

Wizytę w sanepidzie będzie musiała złożyć też większość twoich pracowników. Aby firma od początku działała sprawnie i profesjonalnie, powinieneś zatrudnić osoby do przygotowywania posiłków i rozwożenia ich. Osoby te muszą mieć aktualną książeczkę sanepidu.

Na pełnych obrotach

Jak już wspomnieliśmy, początki firmy cateringowej nie wymagają dużych nakładów. Jednak wraz z rozwojem biznesu przybywa kosztów i obowiązków. W pewnym momencie firma cateringowa przypomina profesjonalną, tyle że mobilną restaurację. Wtedy trzeba kupić profesjonalne zastawy stołowe, obrusy, eleganckie sztućce i urządzenia (np. podgrzewane półmiski). Koniecznie trzeba przeszkolić kelnerów. W gorącym okresie, np. przyjęć wigilijnych czy wesel, trzeba zatrudniać dodatkowy personel (najlepiej na umowy cywilnoprawne). Niezbędna może się okazać także dobra współpraca z florystami i kwiaciarkami. Ich pomoc będzie niezbędna w przypadku przygotowań przyjęć okolicznościowych, kiedy to do firmy cateringowej będzie należeć udekorowanie stołów.

Dokąd po pieniądze

Na rozpoczęcie biznesu warto poszukać finansowego wsparcia (ok. 20 tys. zł) w powiatowym urzędzie pracy. Jednak przed założeniem firmy musisz zarejestrować się tam jako osoba bezrobotna. Warto zajrzeć też do wojewódzkich urzędów pracy, które w ramach unijnych programów oferują pomoc finansową (nawet 40 tys. zł). Co ważne, na pomoc z tego źródła mogą liczyć osoby dopiero zagrożone utratą stanowiska lub zamierzające zmienić zawód. Jeśli nie należysz do żadnej z tych grup, to wszelkich informacji na temat bezzwrotnych unijnych dotacji szukaj w innych instytucjach dzielących pieniądze z brukselskiej puli w konkretnym regionie.

Klientów zdobywa się uczciwością

Krystyna Pocięba (53 l.), właścicielka firmy cateringowej MK Catering w Białymstoku (woj. podlaskie): - W 1993 r. mój mąż znalazł ogłoszenie, że można składać oferty na zagospodarowanie piwnicy w Pałacu Branickich w Białymstoku. Postanowiliśmy zaryzykować. Nasza propozycja okazała się najlepsza, wzięliśmy kredyt i założyliśmy kawiarnię. To był początek mojej przygody z gastronomią. Wcześniej przez ponad 20 lat pracowałam w banku i nie miałam pojęcia o gotowaniu. Nie gotowałam nawet w domu - stołowaliśmy się w restauracji lub kupowałam gotowe dania. Wszystkiego od podstaw nauczyła mnie zatrudniona przez nas kucharka. W następnych latach prowadziłam jeszcze kilka barów i zakład garmażeryjny, a w 1998 roku zaczęliśmy rozwijać działalność cateringową. Zaczynaliśmy od organizowania szkoleń dla przedstawicieli farmaceutycznych. Potem były wesela, chrzciny, stypy, imprezy okolicznościowe, w tym także międzynarodowe, z udziałem ważnych gości, jak choćby śp. prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego. Uważam, że w tej branży można osiągnąć sukces jedynie uczciwością i rzetelnością. Lubię swoich klientów, uwielbiam przebywać z nimi podczas imprez i cieszy mnie, gdy są zadowoleni z moich usług.

KOSZTY

Koszty inwestycji

wyposażenie firmy: ok. 40 tys. zł

nowe auto do transportu żywności: ok. 35 tys. zł

reklama ok. 2 tys. zł

Razem:77 tys. zł

Koszty miesięczne (mniejsza miejscowość):

pensje dla kucharza i kierowcy: ok. 4 tys. zł

opłaty stałe (m.in. ZUS za siebie i dwóch pracowników) ok. 3 tys. zł

zakupy spożywcze: ok. 10 tys. zł

Razem:17 tys. zł

DOCHÓD

przychody miesięczne (przy przygotowaniu 40 porcji dziennie za ok. 20 zł) 24 tys. zł

dochód przed opodatkowaniem ok. 7 tys. zł

autor: Agnieszka Grotek TEM zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: