SuperBiz firma Renowacja zabytkowych samochodów [POMYSŁ NA FIRMĘ]

Renowacja zabytkowych samochodów [POMYSŁ NA FIRMĘ]

10.06.2017, godz. 09:00
ZAŁÓŻ WARSZTAT RENOWACJI ZABYTKOWYCH SAMOCHODÓW.
Właściciele. foto: Super Express

Z roku na rok przybywa miłośników starych pojazdów. Jednak wiele takich maszyn wymaga kompleksowego remontu z wymianą części i zmianą parametrów. Renowacji aut i szeroko pojętego tuningu podejmują się wyspecjalizowane w tym warsztaty samochodowe. Takie miejsce z powodzeniem może prowadzić doświadczony mechanik, zakochany w pojazdach retro.

Renowacja zabytkowych samochodów
Pod pojęciem tuningu samochodów kryje się wiele czynności. Z angielskiego oznacza to tyle, co regulacja czy strojenie. W praktyce natomiast określenie takie ma szerokie zastosowanie. Przede wszystkim to zmiana standardowego wyglądu samochodu lub motocykla i jego fabrycznych parametrów technicznych w celu stworzenia oryginalnego egzemplarza danego modelu, dostosowanego do gustu właściciela (kolorystyka, osiągi, eksploatacja itp.). Najczęściej wyróżnia się tuning mechaniczny, tuning elektroniczny, tuning optyczny (wizualny) i tuning akustyczny wewnętrzny lub zewnętrzny. Takie zmiany przeprowadza się w wyspecjalizowanych warsztatach. Nowoczesne pojazdy dostraja się w odpowiednio dostosowanych warsztatach samochodowych, natomiast tym retro daje się nowe życie w wyspecjalizowanych warsztatach zajmujących się praktycznie wyłącznie renowacją samochodów lub motocykli. Jak takie miejsce otworzyć?

Zobacz koniecznie: Droższe ubezpieczenie OC to mniej wypadków? Poszkodowani działają na własną rękę

Rejestracja firmy
Teoretycznie właścicielem takiego warsztatu może zostać każdy. Można zwykle zarejestrować go jako jednoosobową działalność gospodarczą. Wpisując firmę do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej trzeba wybrać odpowiednie kody Polskiej Klasyfikacji Działalności. W tym przypadku podstawą jest numer 45.20.Z – Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. Dodatkowo można wybrać jeszcze następujące kody PKD:45.32.Z – jeśli warsztat samochodowy będzie prowadził również działalność w zakresie sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów samochodowych; 45.40.Z – jeśli nie ograniczy się tylko do samochodów, ale będzie także specjalizował się w zakresie napraw motocykli.

Zespół fachowców
Głównym ogniwem specjalistycznego warsztatu samochodowego są doskonale wykształceni i doświadczeni mechanicy. Jeśli sam nie masz takiej wiedzy na temat renowacji aut i umiejętności z tym związanych, to będziesz musiał zatrudnić zespół fachowców. Kompletując zespół, zwracaj uwagę na kwalifikacje i doświadczenie zawodowe potencjalnego pracownika. Jeśli sam obracasz się w gronie miłośników starych pojazdów, to najlepszym sposobem na stworzenie dobrej ekipy będzie poczta pantoflowa i rekomendacje znajomych. Jeśli właściciel jest dobrym mechanikiem, to do pomocy potrzebuje jednego lub dwóch pracowników. Z czasem, kiedy zleceń będzie przybywa, trzeba będzie powiększać zespół.

Dobry warsztat
Mechanicy nie będą mogli tchnąć drugiego życia w pojazdy, jeśli nie dysponują dobrze wyposażonym warsztatem. To jest największy koszt w tym biznesie. Szacuje się, że na wyposażenie niewielkiego warsztatu trzeba przeznaczyć 20 tys. zł, a większego ponad 40 tys. zł. Trzeba będzie kupić m.in. podnośniki samochodowe, mierniki, urządzenia do geometrii kół, maszyny lakiernicze, rozmaite klucze, przyrządy do regulacji sprzęgieł itp. Wybierając idealne miejsce na warsztat, warto rozejrzeć się po opuszczonych fabrykach, zakładach mechanicznych. Takie hale można zaadaptować, a nawet skorzystać z gotowych już obiektów z kanałami samochodowymi.

Sprawdź również: Nowoczesna jak Kukiz'15 ma swój pomysł na Ubera w Polsce

Tajniki pracy
Prowadzenie warsztatu specjalizującego się w renowacji pojazdów retro to nie lada sztuka. Tutaj nie należy stawiać na ilość, ale na jakość. Często jest to precyzyjna i żmudna praca. Jak podkreślają doświadczeni mechanicy, kompleksowa renowacja samochodu polega na rozebraniu go na części pierwsze, wypiaskowaniu nadwozia, naprawach blacharskich, regeneracji wszystkich podzespołów, pracach lakierniczych, tapicerskich, a na koniec ponownym montażu i regulacjach. Jest to na tyle szeroki zakres prac, że w większości przypadków pochłania od 500 do 1000 godzin pracy. Do tego trzeba kupić niezbędne części, których często brakuje w normalnych sklepach. Niejednokrotnie wiele elementów trzeba dorabiać od podstaw. Całościowy koszt renowacji zależy od konkretnego auta, jego złożoności konstrukcyjnej, stanu bazowego i ceny części. Oczywiście renowacja malucha będzie dużo prostsza i szybsza od np. jaguara E-type, który jest dużo bardziej rozbudowanym autem. Z klientami rozlicza się etapami za wykonaną pracę, co pozawala na podzielenie kosztów. A w grę wchodzą duże pieniądze. Szacuje się, że renowacja zabytkowej syreny to koszt rzędu 50 tys. zł, a nawet 100 tys. zł.

Zawsze interesowaliśmy się zabytkowymi autami
Artur Marciniak i Jakub Nowicki właściciele warsztatu renowacji pojazdów „Custom Factory" w Łodzi: Pomysł na założenie firmy wziął się z pasji do motoryzacji. Od zawsze interesowaliśmy się zabytkowymi samochodami i wychowaliśmy się na trabantach. Przez lata jeździliśmy na zloty, poznawaliśmy środowisko, a wieczorami „dłubaliśmy" w garażach przy autach swoich i znajomych. Zauważyliśmy, że zainteresowanie zabytkową motoryzacją w Polsce zaczyna się mocno rozwijać, a brakuje wyspecjalizowanych firm, które byłyby w stanie kompleksowo przeprowadzić renowację pojazdów. Największym atutem naszego warsztatu jest to, że nie boimy się wyzwań i podejmujemy się nawet najtrudniejszych renowacji. Nie ma dla nas znaczenia czy pracujemy przy syrenie, maluchu, chevrolecie czy jaguarze. Każde zabytkowe auto jest piękne i zasługuje na przywrócenie mu dawnej świetności. Oprócz warsztatu produkujemy również odzież, akcesoria i kosmetyki samochodowe. Nie boimy się żadnych wyzwań. W 2014 roku wraz z firmą 6x6 Pracownia Sztuki Wizualnej stworzyliśmy swój autorski program telewizyjny „Retroreanimacja", który trafił na antenę Discovery Channel. Natomiast w 2016 r. na zlecenie telewizji Polsat powstał program „Klasyki na warsztat". Oba programy pokazują życie warsztatu oraz tajniki pracy przy zabytkowych autach.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: