SuperBiz firma Super Biznes: Jak wybrać najlepszą franczyzę

Super Biznes: Jak wybrać najlepszą franczyzę

14.10.2014, godz. 02:00
Super Biznes: Jak wybrać najlepszą franczyzę
Arkadiusz Słodkowki foto: materiały prasowe

Rozmowa z Arkadiuszem Słodkowskim prezesem zarządu PROFIT system.

- Targi Franczyzy odbywają się już po raz 12. Jaka jest ranga tego wydarzenia w branży, w Polsce i Europie?

- Targi pomysłów na biznes, które odbędą się w Warszawie w Pałacu Nauki i Kultury w dniach 16-18 października, to najważniejsze wydarzenie w branży franczyzy. Co roku gromadzą 5-7 tysięcy osób. Są to największe targi w Europie Środkowo-Wschodniej, jedyne ogólnopolskie i jedyne, gdzie liczba wystawców przekracza setkę.

-Dlaczego targi są potrzebne?

- To miejsce spotkań początkujących przedsiębiorców, którzy poszukują pomysłu na biznes, i tych, którzy swoim pomysłem chcą podzielić się z innymi. Eksperci wytłumaczą podczas warsztatów, na czym polega biznes franczyzowy i doradzą, jak wybrać najlepszą franczyzę dla siebie. Odwiedzający mają bardzo konkretny cel - znaleźć najlepszy dla siebie pomysł na biznes we franczyzie. Tu mogą porozmawiać z wystawcami, porównać oferty i zadać pytania, dowiedzieć się, jak sprawdzić wiarygodność oferty i realne koszty inwestycji we franczyzę. Nowością Forum Szkoleniowego będą tematy związane z doborem lokalizacji dla biznesu, które odbędą się pod patronatem portalu LokalNaBiznes.pl.

-Podobno odwiedzenie Targów Franczyzy to najkrótsza droga do własnego biznesu.

- Pytałem ludzi, którzy odwiedzają targi, czym się kierują, przychodząc na nie. Dla jednych jest to pierwsze spotkanie inicjujące cały proces zakupu licencji franczyzowej. Przychodzą, bo w jednym miejscu mogą spotkać kilkudziesięciu franczyzodawców, nie muszą jeździć w tym celu np. do jednej firmy do Krakowa, potem do Poznania, a na koniec do franczyzodawcy z Białegostoku. W ciągu 3 dni mogą odbyć z nimi rozmowy w jednym miejscu i wyrobić sobie zdanie, która licencja będzie dla nich najlepsza. Dla innych odwiedzających targi to okazja do sfinalizowania wcześniejszych rozmów, przyjeżdżają, żeby ostatecznie wybrać między 2-3 markami franczyzowymi. Natomiast franczyzodawcy wystawiają się, bo zależy im na tym, żeby licencję sprzedać, żeby rosły sieć i skala biznesu. A każdy nowy franczyzobiorca im to gwarantuje, zwłaszcza na lokalnym rynku.

-Wiele osób myśli o założeniu własnego biznesu. PROFIT system od lat propaguje franczyzę jako sprawdzony biznes pod cudzą marką. Czy odwiedzający targi wiedzą o takiej formie prowadzenia firmy czy dopiero tutaj stykają się z nią po raz pierwszy?

- Z roku na rok przybywa świadomych i bardzo dobrze przygotowanych kandydatów na franczyzobiorców. Targi Franczyzy odwiedza średnio 5-7 tysięcy osób, które są bardzo dobrze zorientowane w biznesie. Jeśli ktoś przychodzi na targi, to musiał wcześniej się o nich dowiedzieć i coś już o tym poczytać na portalu Franchising.pl. Zwykle potencjalni franczyzobiorcy dokonali już podstawowego wyboru - np. 10 firm, które teraz odwiedzają, pytają o warunki, uczestniczą w szkoleniach, podczas których zdobywają wiedzę pozwalającą im odróżnić dobrą franczyzę od niedopasowanej do ich oczekiwań. Przez cały czas trwania umowy franczyzodawca doradza swoim partnerom, a wcześniej przeprowadza rozeznanie rynku, pomaga zmienić wizerunek i wyposażenie sklepu oraz szkoli personel.

-Czy w trakcie targów przyszli przedsiębiorcy dowiadują się też o ryzyku związanym z prowadzeniem biznesu w formie franczyzy?

- Jeśli franczyzobiorcy chcą kupować licencję na biznes, to właśnie dlatego, że jest im przekazywana wiedza, która gwarantuje powodzenie biznesu. Bez franczyzy musieliby się uczyć na własnych błędach i ta wiedza kosztowałaby ich dużo więcej niż opłata za licencję franczyzową. Dlatego przez cały czas trwania targów uczą się, jak taki biznes robić. Dużą popularnością cieszy się Forum Szkoleniowe z wykładami ekspertów i prezentacjami menedżerów odpowiedzialnych za rozwój franczyzy wybranych marek. Odbywają się fora szkoleniowe na różnym poziomie zaawansowania - np. jeśli ktoś podpisał umowę, ale nie ma lokalu, będzie mógł się dowiedzieć, jak go wynająć, a jeśli jeszcze nie podpisał umowy, przechodzi razem z wykładowcą całą ścieżkę wybierania biznesu dla siebie. Zawsze na targach pojawia się gwiazda biznesu. W tym roku to Michał Niemczycki, który opowie, jak zrobić biznes od zera i pod własnym nazwiskiem. Zawsze dajemy odwiedzającym alternatywę - założyć własną firmę, ryzykując więcej, czy wybrać franczyzę - korzystając z cudzej wiedzy i płacąc za nią, ale ryzykując dużo mniej.

-Targi to największy przegląd franczyzowych pomysłów na biznes. Jakie to pomysły i z jakich branż?

- O względy franczyzobiorców będzie zabiegać około 110 sieci franczyzowych z kilkunastu branż, które aktywnie poszukują partnerów do rozwoju swojego biznesu. Najwięcej z branży spożywczej, gastronomicznej, handlu odzieżą oraz bankowej. To, co się dzieje na targach, jest dokładnym odzwierciedleniem rynku franczyzy.

-Czy zainteresowanie franczyzą rośnie?

Jest bardzo stabilne, niezależne od tego, czy panuje kryzys, czy jest dobra koniunktura gospodarcza. Co roku przybywa 3-6 tys. umów franczyzowych.

-Dlaczego ludzie wybierają franczyzę?

- Głównym powodem jest niemożność wymyślenia własnego pomysłu na biznes. Ktoś, kto jest przedsiębiorczy, jest dobrym organizatorem, ale za nic nie może wymyślić nowego biznesu, chętnie korzysta z cudzego, sprawdzonego pomysłu. Drugi powód to obietnica niższego ryzyka. Ludzie wybierają franczyzę, bo zapewnia pomysł, który odniósł sukces, dzięki temu mają większą szansę, że się im powiedzie i nie stracą pieniędzy. Co roku kilka tysięcy osób zakłada swoją firmę we franczyzie, wiele z nich swoich franczyzodawców poznaje właśnie na Targach Franczyzy w Pałacu Kultury i Nauki.

-Co jest najważniejszym atutem targów?

- Bezpośrednie kontakty, które są pierwszym krokiem do nawiązania współpracy biznesowej i skuteczną metodą pozyskiwania nowych franczyzobiorców. Wystawcy prześcigają się w pomysłach, jak przyciągnąć uwagę potencjalnych kandydatów, bo to, jak się zaprezentują, ma znaczący wpływ na ostateczną decyzję przyszłych partnerów. Na targach nie wystarczy tylko być, trzeba wyróżnić się z tłumu ofert. Dla wielu wystawców to okazja do zaprezentowania swojego pomysłu na żywo - np. wstawienie maszyny z lodami, zbudowanie stoiska, które wygląda dokładnie tak samo jak wnętrze sklepu czy pubu, degustacja potraw z menu restauracji.

- Dlaczego warto odwiedzić targi?

- Przede wszystkim, żeby poprawić sobie jakość życia, stać się człowiekiem, który wziął sprawy w swoje ręce. Biznes jest wielkim wyzwaniem: daje mnóstwo satysfakcji, a jeśli jeszcze daje pieniądze, to czego chcieć więcej?

Arkadiusz Słodkowki

Prezes zarządu spółki PROFIT system. Nadzoruje pracę redakcyjną i wydawniczą miesięcznika Własny Biznes Franchising oraz portalu Franchising.pl. Jest autorem artykułów na temat rynku licencji. W pracy konsultingowej specjalizuje się w realizacji kampanii rekrutacyjnych dla sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich. Prowadzi szkolenia z zakresu biznesu na licencji na Akademii Franczyzy. Od kwietnia 2008 roku jest członkiem zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców.

Zobacz też: Super Biznes: nowe stawki podatków. Sprawdź już teraz!

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

autor: Danuta Rawicka zobacz inne artykuły tego autora
Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: