Super Biznes - Przygotuj firmę do udziału w targach branżowych!

2014-07-29 4:00

Atrakcyjne stoisko, miły, profesjonalny personel oraz ciekawe foldery reklamowe to pewna recepta na sukces

Targi branżowe to dobry sposób na wypromowanie produktów i usług przedsiębiorstwa oraz na pozyskanie kontrahentów.

Jeśli chcesz pokazać ofertę swojej firmy na targach, musisz przygotować stoisko, wybrać odpowiedni personel, zadbać o ciekawą prezentację oraz wydrukować foldery reklamowe i ulotki informacyjne.

Ważny jest plan

W targach uczestniczyć może każdy przedsiębiorca, który chce pokazać swoje osiągnięcia, a przy okazji nawiązać nowe kontakty biznesowe. Targi branżowe są najskuteczniejszym po Internecie narzędziem marketingowym firm.

Jeśli do tej pory twoje przedsiębiorstwo nie uczestniczyło w tego typu wydarzeniu, zastanów się, jakie targi wybrać. Jest ich bowiem tyle, że nieprzemyślany udział w imprezie może nie przynieść pożądanych efektów. Musisz zdecydować, czy wolisz zaprezentować swoją firmę na dużych ogólnopolskich targach, czy może na mniejszych, lokalnych, w rejonie zdominowanym przez twoich klientów. Do jednych i drugich trzeba się przygotować. Sztuką jest, by zrobić to dobrze, skutecznie i profesjonalnie.

Udział w targach niesie ze sobą prestiż. Nie możesz więc sobie pozwolić na błędy czy o czymś zapomnieć. Dlatego przygotowania do targów trzeba zaplanować odpowiednio wcześniej - minimum kilka miesięcy przed rozpoczęciem imprezy.

Zobacz: Super Biznes - Podbij sieć! E-marketing małych firm

Krok po kroku do sukcesu

Zacznij od celów, które chcesz osiągnąć dzięki targom. Czy chcesz zareklamować nowy produkt? Przypomnieć się starym klientom i zdobyć nowych? Czy może wolisz zbudować nową markę i zaistnieć w świadomości innych firm i potencjalnych klientów?

Następnie skup się na przygotowaniu projektu stoiska, opracowaniu skutecznej strategii prezentacji firmy, dobraniu personelu, przygotowaniu materiałów promocyjnych, wysłaniu zaproszeń do klientów - tych, których już masz i do których chcesz trafić.

Stoisko

Musisz też zdecydować, czy samodzielnie przygotujesz stoisko, czy zlecisz to profesjonalnej firmie. Bez względu na to, jaką decyzję podejmiesz, postaw na oryginalność. Zagospodaruj swoje metry tak, by na siebie zarobiły. Pamiętaj, że na targach branżowych będzie wiele firm podobnych do twojej i liczy się przyciągnięcie klienta. Stoisko musi się więc wyróżniać i z daleka zapraszać. Nie wystarczą konkurencyjne ceny, ponieważ bez zwrócenia uwagi potencjalnych kontrahentów żaden z nich się o tych cenach nie dowie.

Obsługa

To kolejna kluczowa kwestia. Podczas targów ważne jest nie tylko to, co sprzedajesz, ale też jak to robisz. Dobry i miły kontakt z klientem to nieraz podstawa sukcesu, a odpowiednio przeszkolony sprzedawca może zdziałać cuda. Obsługa stoiska nie może być więc przypadkowa. Wybierz profesjonalistów, którzy mają wystarczającą wiedzę, aby odpowiedzieć na nawet najtrudniejsze pytania klientów. Postaw na osoby, które są lojalne, pełne pasji i zaangażowania, kontaktowe, uśmiechnięte. Zgrany zespół profesjonalnie obsłuży odwiedzających i zadba o sporządzenie notatek na temat potencjalnych klientów. To bardzo ważne dla nawiązania kontaktów już po targach.

Uwaga!

Statystyki mówią, że jeżeli w ciągu 1 minuty obsługa nie zainteresuje się klientem, to on odejdzie i prawdopodobnie już do twojego stoiska nie wróci.

Materiały promocyjne

Ulotki czy kolorowe foldery oddzielne do każdego produktu to najlepsze rozwiązanie. Dzięki temu klient bierze tylko to, co go interesuje. Pamiętaj, że grafika ma być wyjątkowa, powinna budzić zainteresowanie i jednocześnie być spójna z wizerunkiem firmy. Nie zapomnij o wizytówkach! Przypnij je do folderu. Dzięki temu odwiedzający nie będzie miał wątpliwości, skąd ją ma.

Warto też wydać parę groszy więcej i przygotować atrakcyjne gadżety, które zmieszczą się w damskiej torebce lub męskiej kieszeni. Każdy gadżet reklamowy musi być znakowany logo firmy, dzięki temu użytkownik nie zapomni, od kogo tak miły upominek otrzymał.

Goście

Zaplanuj listę gości i odpowiednio wcześnie wyślij zaproszenia. Kilka tygodni przed targami przypomnij się jeszcze i ustal dokładny termin spotkania. Wizyty znanych osób w twoim stosiku warto dokumentować - rób zdjęcia, które będziesz mógł wykorzystać na swojej stronie internetowej.

Koszty, które musisz ponieść

Ustalenie budżetu targowego powinno być pierwszym punktem na liście wielu spraw związanych z planowaniem uczestnictwa w targach. Wysokość wydatków zależy od wielu czynników, m.in. od rangi i lokalizacji targów, wielkości stoiska czy celów, jakie chcesz osiągnąć dzięki pokazaniu się na imprezie. Informacje o kosztach zdobędziesz od organizatora konkretnych targów lub firmy zajmującej się organizowaniem stoisk targowych. Nie sugeruj się kosztami, jakie ponoszą liderzy rynku, wiele rzeczy możesz skroić na własną miarę. Koszty związane z udziałem w targach obejmują:

= koszt stoiska, czyli powierzchni niezabudowanej (opłata za energię elektryczną i parking),

= opłatę za wpis do katalogu - warto z tego skorzystać, bo to promocja twojej działalności, z której korzystają uczestnicy w trakcie i po zakończeniu targów,

= projekt i budowę stoiska, umeblowanie oraz sprzęt wystawowy,

= personel - wynagrodzenie, zakwaterowanie, wyżywienie,

= transport,

= ubezpieczenie,

= materiały promocyjne, reklamę, zaproszenia.

Podlicz wszystkie wydatki, jakie będą cię czekały w związku z targami, i zastanów się, na co możesz sobie pozwolić, a na co nie. Nie zawsze duże i skomplikowane w budowie (a przez to kosztowne) stoiska targowe przynoszą oczekiwane zyski. Czasem bardziej opłaca się wykupić mniejszą powierzchnię targową, ale zainwestować w widowiskową reklamę i promocję. Rozsądna zasada, którą kierują się firmy, mówi, że powinno się wydać na targi tyle, na ile w danej chwili stać przedsiębiorstwo. Najpierw więc oblicz wydatki, które w danym okresie będą absolutnie niezbędne, a ewentualną nadwyżkę środków przeznacz na uczestnictwo w targach.

Zobacz: Super Biznes. Hubert Biskupski: Państwowy kapitalizm

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze