SuperBiz firma Super Biznes. Zostań trenerem personalnym

Super Biznes. Zostań trenerem personalnym

08.04.2014, godz. 02:00
Zostań trenerem personalnym
Jacek Świat, trener personalny. Prowadzi w Orzeszu (woj. śląskie) własną firmę ORMAsport foto: Super Express

Nie trzeba skończyć studiów wyższych w zakresie sportu czy dietetyki, by móc opiekować się osobami, które postanowiły doprowadzić swoje zdrowie i ciało do porządku. Trzeba jednak znać się na rzeczy. Nie wystarczy interesować się sportem i zdrowym żywieniem, ale też należy skończyć profesjonalne kursy i szkolenia. To one sprawią, że trener osobisty będzie wiedział, w jaki sposób ustawić dietę i zaplanować treningi, by nie zrujnować zdrowia klienta, zmotywować go do ćwiczeń i pomóc mu uzyskać wymarzony efekt. Jeśli rozniesie się wieść, że odmieniasz swoich klientów, z pewnością nie będziesz narzekać na brak zleceń. Atrakcyjność fizyczna i zdrowie to priorytet większości ludzi.

Trener personalny bierze pod swoje skrzydła zarówno zawodowych sportowców, jak i osoby, które po prostu chcą poprawić swoją formę fizyczną i zrzucić zbędne kilogramy. Najpierw ocenia stan zdrowia klienta i opracowuje dla niego specjalny indywidualny program treningowy. Następnie modyfikuje go, nadzoruje pracę oraz śledzi postępy. Niektórzy trenerzy wymagają tylko od klienta systematycznego zdawania relacji ze swoich poczynań, inni zaś oferują również osobistą asystę na treningach.

Zobacz: Nowe praco pracy 2014. Jak wyliczyć dni wolne za pracujące soboty i niedziele?

Trenerem personalnym może zostać każdy, kto interesuje się sportem i dietetyką. Aby pracować w tym fachu, nie trzeba być absolwentem akademii wychowania fizycznego czy zawodowym trenerem jakiejś dyscypliny sportu. Wystarczą odpowiednie kursy i szkolenia z zakresu żywienia człowieka, suplementacji, fitnessu i treningu sportowego. Na rynku nie brakuje dobrych trenerów personalnych, którzy ukończyli studia z zakresu socjologii czy historii, ale na poważnie interesowali się sportem i dietetyką. Jak podkreślają przedstawiciele tej branży, czas weryfikuje wiedzę i umiejętności trenerskie. Tylko najlepsi są w stanie utrzymać się na rynku i zarabiać spore pieniądze.

Dla kogo oferta

Z usług trenera personalnego korzysta coraz więcej osób. W tej grupie są sportowcy, amatorzy systematycznie uprawiający jakąś dyscyplinę, ale i osoby mające problem z nadwagą. Trenerzy od lat działający w tej branży podkreślają: żeby osiągnąć sukces, nie można liczyć na cud. Decydując się na współpracę z fachowcem, trzeba być gotowym na zmiany i wysiłek. Osoby działające na własną rękę często stosują zbyt restrykcyjną, osłabiającą dietę i za dużo oraz zbyt intensywnie ćwiczą, przez co skarżą się na ból mięśni i urazy stawów. Takie postępowanie prowadzi do zniechęcenia się i szybkiego zaniechania treningu. Dlatego właśnie trening i dieta nie mogą utrudniać życia danej osobie. Powinny być dopasowane do czasu i rodzaju pracy zawodowej, przyzwyczajeń, sposobów spędzania wolnego czasu.

Zadaniem trenera personalnego jest ułożenie całego programu dietetyczno-treningowego dla konkretnej osoby, uwzględniając jej cechy osobiste, przyzwyczajenia i styl życia. Wtedy szanse na sukces rosną, bo poprzeczka nie jest postawiona zbyt wysoko.

W poszukiwaniu klienta

Na początek warto się rozejrzeć, czy w okolicy są kluby i drużyny sportowe, kluby fitness, siłownie lub baseny. Należy dowiedzieć się, jak wygląda tam opieka trenerska. Brak profesjonalistów otworzy ci pole do działania i umożliwi zaproponowanie współpracy. Warto założyć dobrą stronę internetową, zadbać o dobre jej wypozycjonowanie. Nie może cię zabraknąć również na branżowych targach czy dniach otwartych uczelni sportowych. Z czasem i tak okaże się, że najlepiej działa poczta pantoflowa. Jeśli pójdzie w eter, że jesteś dobrym trenerem personalnym i współpraca z tobą przynosi efekty, na pewno nie będziesz narzekać na brak zleceń.

Działanie w sieci

Na stronie internetowej trener personalny musi zamieścić jak najwięcej informacji o sobie i swoich usługach. W odpowiednich zakładkach trzeba konkretnie przedstawić, co, komu i gdzie możemy zaproponować. Można na niej wyjaśnić związane z daną branżą terminy i przedstawić ciekawe badania naukowe. Ważny jest też cennik. Dzięki niemu potencjalny klient od razu może zweryfikować swoje finansowe możliwości. Na zachętę warto stosować bonusy i rabaty. Jeśli w gronie twoich podopiecznych znajdą się znani sportowcy lub gwiazdy, poproś ich o pozwolenie na pochwalenie się tym na swojej stronie internetowej. Ważnym elementem jest ciekawa galeria zdjęć i filmiki zawierające cenne wskazówki dla przyszłych podopiecznych. Zadbaj też o pełny pakiet danych kontaktowych: numer telefonu (najlepiej bezpośrednio do ciebie) i e-mail. Formularz kontaktowy zniechęca klientów już na wstępie.

Nazwa firmy

Trener personalny to jednoosobowa firma, która musi działać pod konkretną nazwą. Oczywiście może się ona składać wyłącznie z imienia i nazwiska właściciela. Ale czy to wystarczy, by przyciągnąć chętnych? Warto zastanowić się nad ciekawą nazwą nawiązującą do zakresu działalności. Inspiracji warto szukać w sporcie, dietetyce i zdrowiu. Należy zwrócić uwagę, by domena internetowa była taka sama jak nazwa firmy. Więc przed podjęciem ostatecznej decyzji o nazwie sprawdź, czy jest ona wolna.

Działalność w domu

Decydując się na zawód trenera osobistego, nie musisz mieć biura czy od razu całego studia fitness. Z powodzeniem możesz pracować w domu. Do pracy będziesz potrzebować laptopa, telefonu, szybkiego Internetu, odpowiedniej literatury i cennej wiedzy. Spotkania z klientem indywidualnym mogą odbywać się w kawiarniach, a z zawodowym zawodnikiem w jego klubie. Jeśli jakiś klub fitness pójdzie ci na rękę i umożliwi korzystanie ze swojego zaplecza za niewielkie pieniądze, warto skorzystać. A jeśli w przyszłości zdecydujesz się na uruchomienie własnej siłowni lub klubu fitness, zaplanuj tam powierzchnię na niewielkie biuro, w którym będziesz mógł załatwiać formalności związane z prowadzeniem działalności.

Dodatkowe usługi

Profesjonalny trener personalny nie musi ograniczać się wyłącznie do sprawowania opieki nad osobami dbającymi o sprawność fizyczną i sylwetkę. Jeśli ma on odpowiednią wiedzę, doświadczenie w swojej branży i umiejętności dydaktyczne, to może prowadzić szkolenia i kursy z zakresu treningu osobistego. W tym celu można nawiązać współpracę ze szkołami, z uczelniami, centrami szkoleniowymi oferującymi odpowiednie kierunki i kursy z zakresu dietetyki, suplementacji, fizjologii, anatomii i biomechaniki ruchu, a nawet rehabilitacji. Można też samemu organizować pełne pakiety tego typu zajęć i zająć się szukaniem, zapraszaniem uczestników, a także przygotowaniem ciekawych wykładów i zajęć praktycznych.

Niezbędne Formalności

Aby działać legalnie, trzeba założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Można to zrobić drogą elektroniczną lub tradycyjną. W pierwszej kolejności wypełniasz wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym celu możesz wypełnić wniosek w formie elektronicznej i przesłać go za pomocą platformy CEIDG. Z tego sposobu mogą korzystać osoby, które dysponują podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym na platformie ePUAP. Tym samym zgłasza się działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON, i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP, a także do ZUS, który nalicza składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe i zdrowotne.

Aby zarejestrować działalność, udaj się do urzędu gminy. Tam pobierz i złóż wniosek o wpis do CEIDG. Jako aktywny przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę i eleganckie wizytówki z numerem swojego telefonu komórkowego, stroną internetową i adresem e-mail.

Koszty

Koszty inwestycji: reklama - ok. 2 tys. zł

porządna strona internetowa plus pozycjonowanie w sieci - ok. 3 tys. złHubert

laptop - ok. 2 tys. zł

SUMA: 7 tys. zł

DOCHÓD

Przychody miesięczne

Przy dwóch nowych zleceniach na pełne programy treningowe półroczne i dwóch zleceniach na program dietetyczny: 13 tys. zł

Program do stosowuję do potrzeb klienta

Dr Jacek Świat - właściciel firmy ORMAsport z Orzesza (woj. śląskie)

Gdy sam uprawiałem sport, często brakowało mi tego, aby różne składowe procesu treningowego były z sobą zgrane. Kiedy pracowałem jako masażysta, zauważyłem, że klienci po prostu potrzebują kompleksowego planu dbania o formę i poprawę sprawności ruchowej. Dlatego zostałem trenerem personalnym. Teraz oprócz sportowców i osób uprawiających sport rekreacyjnie trafiają do mnie osoby, które od lat bezskutecznie walczą

z nieprawidłową wagą. Do każdego podchodzę indywidualnie. W zależności od oczekiwań i zamierzonego celu opracowuję i oferuję konkretny program. W pierwszej kolejności zlecam badania krwi, robię dokładny wywiad, proszę o szczegółowe zapisywanie posiłków i obserwowanie organizmu. Na podstawie tak zebranych informacji opracowuję dietę, suplementację, treningi i odnowę biologiczną. Program ułożony jest na dłuższy czas: 6 lub 12 miesięcy. Tyle organizm potrzebuje na zaadaptowanie do zmian, następnie reaguje na nie, a po wygaszeniu reakcji wchodzi w nowy cykl treningowy.

Pracuję z klientem lub zawodnikiem on-line, bo wbrew pozorom wcale nie trzeba stać nad kimś na siłowni, by osiągać oczekiwane efekty. Taka forma pracy pozwala na oferowanie usług osobom, które nie mieszkają w moim regionie. Trzeba postawić na zaufanie oraz szczerość i informować trenera o swoich poczynaniach.

Polub se.pl na Facebooku

autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: