SuperBiz firma W poszukiwaniu taniego Internetu

W poszukiwaniu taniego Internetu

26.03.2013, godz. 02:00
W poszukiwaniu taniego Internetu
foto:

W walce o klienta operatorzy prześcigają się, oferując mu za dostęp do Internetu coraz mniejszą cenę i coraz szybsze łącze. Propozycje dzielą na te dla klientów indywidualnych i te dla przedsiębiorców. Prezentujemy oferty przede wszystkim dla tych ostatnich.

Przed podjęciem decyzji o wyborze operatora dla swojej firmy warto zapoznać się z najnowszym raportem "Analiza cen usług stacjonarnego dostępu do Internetu" przygotowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Według niego najkorzystniejsze oferty znajdziemy u operatorów telewizji kablowych oraz firm proponujących usługę w ramach własnej infrastruktury. Eksperci przyjrzeli się dokładnie cennikom widniejącym 5 grudnia 2012 roku na stronach następujących podmiotów:

Orange S.A. (d. Telekomunikacja Polska S.A.)

Polska Telefonia Cyfrowa S.A.

UPC Polska Sp. z o.o.

Netia S.A.

Multimedia Polska S.A.

Vectra S.A.

Telefonia Dialog S.A.

Inea S.A.

Toya Sp. z o.o.

TK Telekom Sp. z o.o.

Prezentujemy dane dotyczące wyłącznie propozycji operatorów dla przedsiębiorców.

Analiza dotyczy zakresów przepływności:

do 2 Mbps

od 2 Mbps do 10 Mbps

od 10 Mbps do 30 Mbps

od 30 Mbps do 100 Mbps

powyżej 100 Mbps

Wnioski z analizy są jednoznaczne - wszyscy operatorzy chcą dogodzić klientom, nie tracąc samemu na tym interesie. Jak zaznacza Urząd Komunikacji Elektronicznej, w porównaniu z jego poprzednią analizą ofert z marca 2012 w ciągu niespełna roku niemal wszystkie uległy zmianie. Okazało się również, że najbardziej opłaca się podpisywać umowy na 24 miesiące. W przypadku klientów biznesowych są one tańsze o ponad 7 proc. miesięcznie od ofert 12-miesięcznych.

Cena spada, jakość wzrasta

Wraz z rozwojem samego Internetu i zwiększaniu dostępności do sieci operatorzy odchodzą od ofert z najsłabszymi parametrami.

Pod koniec minionego roku najtańszy dostęp do Internetu o prędkości 2 Mbps oferowała T-mobile (ok. 59 zł). Konkurujący w tym segmencie Orange zapewniał dostęp w cenie niemal dwukrotnie wyższej. W obu przypadkach abonent ponosił dodatkową opłatę z tytułu utrzymania łącza. Ponadto Orange przewidywał dłuższą - 25-miesięczną umowę.

Wśród ofert dotyczących prędkości 10 Mbps najkorzystniej wypadła oferta Netii przy umowie na 24 miesiące (ok. 40 zł). Najwyższy koszt dla tej przepływności przy umowie 12-miesięcznej miał ponosić abonent sieci Orange (ok. 130 zł).

Dla przepływności 20 Mbps najtańszą ofertę przy umowie na dwa lata proponowała Netia (ok. 62 zł), zaś najdroższą T-Mobile (ok. 79 zł)

Wnioski z analizy oferty dotyczącej maksymalnej przepływności od 30 Mbps do 100 Mbps nie są już takie jednoznaczne. Jak czytamy w raporcie, w tym wypadku koszty są kształtowane indywidualnie i zależą od prędkości Internetu oraz czasu trwania umowy. Ale analitycy dostrzegli widoczną tendencję do obniżania kosztu dostępu wraz z wydłużaniem się okresu trwania zobowiązania.

Szybki stacjonarny, szerokopasmowy dostęp do Internetu o przepływności powyżej 100 Mbps jest towarem coraz bardziej pożądanym przez przedstawicieli nowoczesnych firm. Do niedawna takie usługi świadczyła jedynie UPC, obecnie również Netia, INEA oraz Dialog. Na potrzeby analizy określono je na poziomie 100 Mbps. Dla tej prędkości najkorzystniej wypada oferta Netii przy umowie na 24 miesiące (ok. 61 zł). A najwięcej zapłaci klient INEI (ok. 95 zł) decydujący się na umowę roczną.

Sieć w każdym miejscu

Choć wielu przedsiębiorców korzysta z Internetu stacjonarnego, to nie da się ukryć, że błyskawicznie rozwija się dostęp do Internetu mobilnego. Trend ten doskonale widać w ofertach operatorów zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Eksperci z UKE dokładnie przyjrzeli się temu rynkowi w styczniu 2012 roku. Z analizy cen usług mobilnego Internetu opublikowanej przez UKE wynika, że ten segment rynku charakteryzują: wzrost liczby ofert kierowanych do użytkowników końcowych, zwiększanie miesięcznych limitów transferu przez dostawców usługi oraz spadek cen.

W tym raporcie pod uwagę wzięto następujących operatorów: =Cyfrowy Polsat S.A., =Netia S.A., =P4 Sp. z o. o., =Polkomtel S.A., =Polska Telefonia Cyfrowa S.A. oraz =PTK Centertel Sp. z o. o.

Sprawdzano oferty dotyczące czterech limitów transferu danych:

do 5 GB włącznie

od 5 do 10 GB włącznie

od 10 do 20 GB włącznie

powyżej 20 GB

Średnie miesięczne koszty za korzystanie z usługi mobilnego Internetu w ofertach abonamentowych skierowanych do klientów biznesowych wynosiły:

Od 15,5 zł do 36,4 zł przy limicie do 5 GB włącznie

Od 49,4 zł do 61,1 zł przy limicie 5-10 GB

Od 59,4 zł do 73,4zł przy limicie 10-20 GB

Od 95,4 zł do 122,1 zł przy limicie powyżej 20 GB

A średni miesięczny koszt korzystania z usług przedpłaconych mobilnego dostępu do Internetu wahał się w granicach od 25 zł do 31 zł.

Średnie miesięczne koszty mobilnego Internetu dla klientów biznesowych wahały się w granicach od 15,5 zł (PolsatNet taryfa podstawowa) do 159,48 zł (iPlus firmowo 37GB).

Najkorzystniejszą opcją dla pakietu danych do 5GB włącznie jest PolsatNet taryfa podstawowa za 15,5 zł. Natomiast w kolejnych dwóch przedziałach limitu transferu (do 10 oraz do 20 GB) - Play Online 49 i Play Online 69, w cenie odpowiednio ok. 49 zł i ok. 59 zł miesięcznie.

Wśród ofert z najwyższym pakietem danych wyróżnia się blueconnect 78 z 25 GB limitu, w cenie ok. 95 zł miesięcznie.

W tym zestawieniu ofert dla klientów biznesowych najmniej korzystną ofertą pakietu do 5 GB jest Mobilny Internet (ok. 36 zł). Natomiast dla pakietu danych do 10 GB i do 20 GB najsłabiej wypadła oferta iPlus, wynosząc odpowiednio ok. 61 zł i 73 zł.

Jak podsumowują eksperci, w porównaniu z majem 2010 r. widoczny jest spadek cen mobilnego Internetu, średnio dla uwzględnionych w zestawieniu ofert abonamentowych o ponad 11,1 proc. (klienci indywidualni) oraz blisko 12,8 proc. (klienci biznesowi). Niemal wszyscy operatorzy obniżyli koszty swoich planów taryfowych, szczególnie w przedziale limitu od 10 do 20GB włącznie. Odbiorcy tych usług mogą obecnie nabyć je średnio o 33,9 proc. (indywidualni) oraz 37,7 proc. (biznes) taniej niż w 2010 r. Spadek cen jest również charakterystyczny dla usług przedpłaconych. Średni miesięczny koszt korzystania z Internetu mobilnego na kartę jest obecnie mniejszy o 40,7 proc. od ofert dostępnych w 2010 r.

autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: