SuperBiz firma Własna firma: serwis komputerowy

Własna firma: serwis komputerowy

11.09.2016, godz. 12:00
45 nowych pomysłów na biznes - okładka
foto: Super Express

Jesteś miłośnikiem informatyki, znasz się na komputerach i na bieżąco śledzisz nowinki z branży elektronicznej? Własny serwis komputerowy to pomysł na firmę dla siebie. Specjaliści z tej branży mają duże pole do popisu.

Branża informatyczna szybko się rozwija. Z roku na rok przybywa nowych urządzeń i oprogramowań. Nie są one ani niezawodne ani niezniszczalne. Wciąż wiele osób naprawia zepsute komputery, laptopy, tablety zamiast kupować nowe. Na wagę złota jest także umiejętność odzyskiwania danych z zawirusowanych urządzeń. Dlatego też serwis komputerowy ma rację bytu niezależnie od wielkości miejscowości w jakiej mamy zamiar go uruchomić.

Dla kogo ten interes
Jeśli sam jesteś informatykiem lub po prostu pasjonujesz się tą dziedziną i na bieżąco śledzisz nowinki techniczne, nadajesz się na właściciela serwisu komputerowego. Formalnie nie ma przeszkód do założenia takiego punktu przez osoby niezwiązane z branżą informatyczną, które zatrudnią na miejscu zespół fachowców. Jednak tacy kandydaci na wstępie będą musieli liczyć się z większymi kosztami prowadzenia biznesu, bo sprzedawcy czy osoby pracujące w serwisie będą miały dość wysokie oczekiwania finansowe. Nieznajomość branży będzie też dużym utrudnieniem przy zamawianiu towaru, weryfikacji umiejętności i kompetencji pracowników, a także codziennym pilnowaniu interesu.

Odpowiedni lokal
Serwis komputerowy można prowadzić nawet w domu. Jeśli działasz w sposób zdalny lub przyjeżdżasz do klienta i na miejscu naprawiasz urządzenia, nie ma potrzeby wynajmowania indywidualnego lokalu. Jeśli jednak chcesz brać zlecenia od przechodniów lub wzbudzić większe zaufanie jako profesjonalna firma, pomyśl o zainwestowaniu w lokal usługowy. Serwis komputerowy powinien znajdować się w widocznym miejscu, najlepiej na parterze budynku lub w pasażu handlowym. Nie musi mieć dużej powierzchni. Wystarczy 25 mkw. Najważniejsze, by w lokalu panował porządek. Laptopy klientów muszą leżeć na półkach, a nie gdzieś na podłodze, czy szafce. Ważne też, by przed budynkiem był parking. Klienci przecież nie będą chcieli pokonywać sporych odległości z komputerami czy monitorami w rękach.

W poszukiwaniu klienta
Jeśli założymy, że w dwudziestotysięcznej gminie komputer (stacjonarny lub niestacjonarny) ma co piąta osoba, daje nam to 4 tysiące urządzeń. Do tego trzeba doliczyć komputery w firmach, szkołach i rozmaitych instytucjach. Wszyscy urządzenia będą musieli z czasem wymienić lub systematycznie naprawiać. Jak widać potencjalnych klientów jest naprawdę wielu. Serwis komputerowy musi odpowiadać potrzebom osób mieszkających lub pracujących na danym terenie. Nie muszą to być jedynie klienci indywidualni. Warto postarać się także o tych instytucjonalnych np. szkoły, urzędy i instytucje publiczne, sklepy, przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe.

Usługi szyte na miarę
W serwisie internetowym istotny jest cennik. Choć w tej branży wiele usług wycenia się indywidualnie, klient musi wiedzieć, ile dana usługa może kosztować. Bezpłatna zwykle jest ocena sprzętu i znalezienie przyczyny usterki. Zanim stworzysz dobry cennik dla klientów indywidualnych i dla firm (w ramach outsorcingu), sprawdź ofertę najbliższej konkurencji. Jeśli już na wstępie wywindujesz ceny, na duży ruch nie masz co liczyć.
W mieście średniej wielkości za wybrane usługi dla osób prywatnych kwoty są następujące: naprawa układu zasilania 50- 150 zł, naprawa układu graficznego notebooka 250-500 zł, usuwanie wirusów od 50 zł, konfiguracja routera 50 zł, wymiana RAM 50 zł.
W przypadku systematycznej pracy na zlecenie innych firm czy instytucji stosuje się raczej wyceny ogólne, np. umowa serwisowa outsorcingowa na 10 komputerów opiewa na ok. 500 zł miesięcznie i zawiera cykliczne zabiegi profilaktyczne, mające na celu utrzymywanie wysokiej wydajności sprzętu komputerowego, zapobieganie jego awarii i natychmiastową reakcję na ewentualne usterki.

Dobra promocja
Serwis komputerowy jak każda firma handlowo-usługowa potrzebuje promocji i reklamy. W pierwszej kolejności postaw na eleganckie wizytówki i plakaty. Pamiętaj, by znajdował się tam twój numer telefonu i adres strony internetowej. Możesz ją przygotować sam lub zlecić to zadanie swojemu pracownikowi. Ważne, by strona www była przejrzysta, czytelna i elegancka. Opracuj też swoją ofertę, opis siebie i swojej firmy. Internauci zawsze chcą wiedzieć, jakie usługi świadczy firma i kto za nią stoi. Tajemnicze strony internetowe firm usługowo-handlowych po prostu nie wzbudzają zaufania konsumentów.

Rabaty i obniżki
Na starcie działalności warto przygotować ciekawe promocje i rabaty. Im niższe ceny, tym zainteresowanie usługami będzie większe. O takich specjalnych ofertach niech informują bannery rozmieszczone w okolicy i na twoim lokalu. Warto zwrócić uwagę na to, że w mniejszych miejscowościach plansze reklamowe często wywieszane są na płotach prywatnych działek położonych przy głównych drogach czy rondach. Zatem w poszukiwaniu miejsc na reklamę, zwróć uwagę na takie miejsca i kontaktuj się z właścicielami posesji.

RAMKA:
KOSZTY INWESTYCYJNE:
Remont i umeblowanie lokalu – ok. 6 tys. zł
Reklama – 2 tys. zł
SUMA: 8 tys. zł

KOSZTY MIESIĘCZNE:
najem lokalu – 1,5 tys. zł
dojazdy do klientów – 800. zł
SUMA: 2,3 tys. zł

PRZYCHODY :
Jeśli każdego dnia zarobisz 500 zł (np. wymienisz gniazda zasilania w dwóch laptopach) i oczyścisz z wirusów jeden komputer).
SUMA: 15 tys. zł

DOCHÓD (przed opodatkowaniem): 12,7 tys. zł

O tym w jaki sposób rozkręcić biznes przeczytasz w książce "45 nowych pomysłów na biznes". To już druga część naszego poradnika dla wszystkich, którzy marzą o własnej firmie oraz dla tych, którzy interesują się gospodarką, rynkiem pracy i small biznesem. Książka dostępna jest w kioskach na terenie całego kraju w cenie 14,99 zł

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: