SuperBiz firma Własny biznes w prywatnym mieszkaniu

Własny biznes w prywatnym mieszkaniu

01.04.2015, godz. 13:56
Domowe minibiuro
foto: www.urzadzamy.pl

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym domu. Wynika to nie tylko z wygody, ale także z niższych kosztów – oprócz braku opłaty za wynajem lokalu, pojawia się jeszcze szansa na zaoszczędzeniu przy płaceniu podatku.

Swoje mieszkanie na siedzibę firmy wybiera 60 proc. przedsiębiorców – tak wynika z badań przeprowadzonych przez Idea Bank, które opublikował serwis money.pl. To o 15 proc. więcej niż w przypadku zarządzania biznesem w tradycyjnego biurze. Pierwsze z tych rozwiązań wiąże się z komfortem pracy, ale także możliwością amortyzowacja wydatków – wpisując w koszty uzyskania przychodu spore kwoty, przez co przedsiębiorca mniej pieniędzy odda do urzędu skarbowego.

Co się wlicza w koszty?

Najpierw przedsiębiorca ustala wartość lokalu, którą wpisze do rejestru środków trwałych firmy – i może to zrobić na dwa sposoby. W pierwszym sumuje się cena kupna mieszkania włącznie z notariuszem oraz kosztami pośrednika. Od uzyskanej sumy odlicza się odpisy amortyzacyjne. Druga opcja zakłada, że wartość metra kwadratowego lokalu wynosi ustawowe 988 złotych – co jest kwotą znacznie niższą od większości cen rynkowych nieruchomości. W przypadku 100 metrowego mieszkania wartość początkowa lokalu wynosi jedynie 98,800 tys. zł.

Czytaj koniecznie: Ile kosztuje rozkręcenie biznesu?

Stawka amortyzacji wynosi 1,5 proc. wartości lokalu i można pomniejszyć o nią przychód raz na rok. Przy wartości mieszkania na kwotę 200 tys. zł, rocznie z amortyzacją 1,5 proc. można zoszczędzić ponad 3 tys. zł. W szczególnych przypadkach stawka ta można być ustalana indywidualnie. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy w lokalu przystosowanym do pracy mieszkają minimum 5 lat oraz włożyli pieniądze w jego remont – co najmniej 30 proc. wartości początkowej nieruchomości.

Uwaga na podatek od nieruchomości

Jest tu jednak pewnien haczyk. Wydatki poniesione na utrzymanie i eksploatacje lokalu można wliczyć w koszty przychodzu tylko wtedy, gdy jego całość lub wyodrębione w nim pomieszczenie, zarazerowane jest tylko do prowadzenia działalności gospodarczej. To jednak wiąże się z tym, że przedsiębiorca zapłaci wyższy podatek od nieruchomości. Zgłaszając w Urzędzie Gminy zamiar prowadzenia firmy w prywatnym lokalu (bez specjalnie wydzielnego do tego miejsca), ustalimy niższą stawkę podatku od nieruchomości -  0,75 zł od m2 powierzchni użytkowej.

Jnaczej sytuacja wygląda gdy przedsiębiorca wydziela np. cały pokój i tworzy w nim biuro lub gabinet lekarski – wówczas zapłaci podatek od nieruchomości 23,13 zł od m2 powierzchni użytkowej. Należy tutaj również wspomnieć, że zawieszenie prowadzenia firmy nie zwalnia podatnika od zapłaty podatku od nieruchomości. Dopiero zaprzestanie działalności gospodarczej powoduje zmianę sposobu użytkowania lokalu.

Zobacz także: Co może kontrola skarbowa?

autor: Łukasz Trybulski zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: