SuperBiz firma Zakładamy warzywniak

Zakładamy warzywniak

24.04.2012, godz. 06:00
BIZNES WARZYWNIAK
Iwona i Mirosław Śliżewscy foto:

Sklep z warzywami i owocami może powstać nawet w niedużym lokalu. Warunkiem sukcesu jest jednak dobra lokalizacja o dużym natężeniu ruchu i zawsze świeży towar.

>>> Śniadanie z Super Biznesem - WIDEO

Moda na zdrowe żywienie trwa i nic nie wskazuje na to, by miała się szybko skończyć. Tak samo jak moda na gotowanie. Polacy coraz częściej poszukują inspiracji w obcych kuchniach, np. śródziemnomorskiej czy chińskiej. Na polskich stołach na stałe zadomowiły się warzywa i owoce. I to nie tylko polskie, typu marchewka, pietruszka czy sałata, ale też mniej znane, ale coraz bardziej popularne, jak np. seler naciowy, figi czy ruccola. Warto wykorzystać ten trend i zarobić na nim parę groszy. Przy dobrej organizacji i odrobinie szczęścia może z tego wyjść całkiem dochodowy interes. Pod warunkiem, że zapewnimy klientom dobrej jakości towar, koniecznie świeży. Tylko w ten sposób mamy szansę na pokonanie hipermarketów i dużych sieciówek.

Lokal na medal

Specjaliści od warzywniczego rynku przestrzegają, że zielony biznes potrafi płatać figle. Dlatego warto pomyśleć o dobrej lokalizacji lokalu. Najlepszy punkt to taki o dużym natężeniu ruchu. Osiedla mieszkaniowe to największe skupiska potencjalnych klientów, a wielu z nich coraz częściej rezygnuje z kupowania warzyw czy owoców w dużych marketach. Spece od rynku odradzają jedynie zakładanie warzywniaka w pobliżu bazaru. Bo nowemu przedsiębiorcy ciężko będzie konkurować z cenami towaru u rolników, sprzedających na prowizorycznym straganie. Lokal na warzywniczą działalność nie musi być duży. Z powodzeniem wystarczy taki o powierzchni 20-30 mkw.

Kupno czy wynajem

Lokal można kupić albo wynająć. Zakup to spory wydatek, w zależności od miasta, lokalizacji i powierzchni może pochłonąć 300 tys. zł, a nawet więcej. Wiadomo, im większe miasto, tym cena będzie wyższa. Taniej wyjdzie postawienie własnego kiosku (ok. 20 tys. zł) – tu jednak dochodzi załatwianie pozwolenia na budowę i ewentualna dzierżawa terenu. Najłatwiej będzie wynająć istniejący już kiosk, budkę czy lokal. Ceny są różne, w zależności od lokalizacji, od 2 tys. zł do nawet 10 tys. zł.

Bez względu na to, którą z opcji wybierzemy, zanim sprzedamy pierwszą sałatę musimy zadbać o wygląd naszego sklepiku. Wnętrze warzywniaka powinno być czyste, jasne i budzące pozytywne skojarzenia. Nie objedzie się więc bez remontu i odpowiedniego przystosowania lokalu do potrzeb nowoczesnego punktu handlowego. To wprawdzie generuje koszty, trzeba jednak pamiętać, że to koszt jednorazowy i, porównaniu z innymi biznesami z handlowej branży, wcale nie największy.

Podstawa to regały. Na rynku są dostępne przeróżne modele przeznaczone do ekspozycji warzyw i owoców. Najlepiej wyglądają drewniane, ale metalowe, często malowane na kolor zielony, są znacznie tańsze. Można łączyć je tworząc ciągi o dowolnej długości. Nowe, w wymiarach 1,2 mX2,3 m, kupimy za ok. 1,5 tys. zł. Mniej wydamy na używane lub zrobione na wymiar u stolarza. Warto pomyśleć o zamontowaniu nad regałami luster. Odbijając kolorowe owoce i warzywa, pozornie dodadzą ekspozycji obfitości.

W warzywniaku nie może zabraknąć skrzynek. Stawiamy na plastikowe, jako bardziej estetyczne i łatwiejsze w utrzymaniu w czystości.

Odpowiednia temperatura

Biznes warzywniczy bywa kapryśny głównie ze względu na niską trwałość towaru. Aby przedsięwzięcie miało szansę na powodzenie, musi oferować klientom produkty o naprawdę wysokiej jakości. Tymczasem trwałość większości warzyw i owoców do największych nie należy. Towar szybko się psuje, a nikt nie kupi rozpadającego się w rękach pomidora czy czarnego banana. Dlatego tak ważne jest utrzymanie w sklepie odpowiedniej temperatury powietrza.

Jeśli lokal nie jest klimatyzowany, warto pomyśleć o założeniu klimatyzacji lub przynajmniej zakupie klimatyzatora przenośnego. Okaże się niezbędny zwłaszcza podczas upalnego lata. To wtedy na rynku mamy wysyp truskawek, czereśni czy soczystych pomidorów. W niezbyt wysokiej temperaturze dłużej zachowają dobry wygląd i jakość.

W wyposażeniu sklepu nie może również zabraknąć lady, kasy fiskalnej i wagi elektronicznej. Samochód dostawczy też jest obowiązkowy. Warzywniczy biznes wymaga codziennych wizyt na giełdzie bądź gospodarstwie rolniczym. Marka auta zależy oczywiście od zasobności portfela biznesmena. Najważniejsze jednak by był sprawny i zapewniał ładowność do 1 tony towaru.

Atrakcyjny asortyment

Co najlepiej sprawdzi się w warzywniaku? Na początek lepiej postawić na najbardziej popularne warzywa i owoce typu: ziemniaki, ogórki, sałata, pomidory, jabłka, gruszki i owoce sezonowe. Są wszechobecne w każdej kuchni i zawsze jest na nie popyt. Nie warto inwestować w drogie i egzotyczne owoce, bo na te nie zawsze jest popyt. Warto jednak mieć na nie „oko” na giełdzie, by w każdej chwili móc je sprowadzić na indywidualne zamówienie klienta. Jeśli przewidujemy taką usługę, warto poinformować o tym klienta na specjalnej wywieszce. Indywidualne podejście zwiększa szansę na szybkie stworzenie grupy stałej klienteli.

W zależności od popytu, asortyment warzywniak warto uzupełnić o kiszonki, suszone owoce i świeże zioła w doniczkach. Można też zastanowić się nad sprzedażą warzyw i owoców z upraw ekologicznych. Mimo że są droższe, popyt na nie rośnie nieustająco. W warzywniaku dobrze widziane będą też sałatki warzywne (w tym wypadku konieczny będzie zakup lodówki).
Bez względu na asortyment, na jaki się zdecydujemy, koniecznie poszukajmy dobrego źródła zaopatrzenia. Specjaliści z branży zgodnie twierdzą, że towar najlepiej kupować na giełdach u rolników. Jeśli nawiążesz współpracę z gospodarstwem upraw ekologicznych możesz nawet zarobić na pośrednictwie w sprzedaży zdrowych warzyw i owoców.

Giełda to podstawa

Warzywniak to biznes dla rannych ptaszków, a wizyta na giełdzie w tej branży to codzienność. Tylko w ten sposób zaopatrzymy sklepik w świeże warzywa i owoce. Taka np. truskawka czy sałata na pierwszy rzut oka zdradzi, że nie jest prosto z pola. Klient naiwny nie jest, a raz oszukany niechętnie wróci po więcej. Zwłaszcza że konkurencja nie śpi. Trzeba się więc nastawić na ranne wstawanie i stawianie się na giełdzie skoro świt. W sezonie, gdy mamy wysyp truskawek, czereśni czy szpinaku, trzeba jeździć po towar codziennie. Im wcześniej zawitamy na giełdę tym większe szanse na kupienie najlepszego towaru i otworzenie warzywniaka zaopatrzonego w świeżutką zieleninę.

Czysty zysk

Marże w sklepach warzywno-owocowych wahają się w okolicach 20-30 proc. Najwyższe są nakładane na towar, który łatwo się psuje, po to, by zrekompensować ewentualne straty. By zysk był opłacalny, dzienny obrót warzywniaka powinien wynosić ok. 1-1,5 tys. zł. Biorąc pod uwagę niskie ceny produktów, nie zawsze będzie to łatwe. Stąd sygnalizowana już potrzeba znalezienia miejsca o dużym natężeniu ruchu. Jeśli weźmiemy pod uwagę koszty utrzymania sklepiku, zatrudnienia przynajmniej jednego pracownika i eksploatację samochodu dostawczego, może się okazać, że zysk ze sklepiku z trudem przekroczy 2 tys. zł. Są jednak też warzywniaki, które na czysto zarabiają przynajmniej dwa razy tyle.

I jeszcze reklama

Nie musisz wykupować spotów w telewizji czy zamawiać reklam w radio, ale przyzwoity szyld, baner na ogrodzeniu zaprzyjaźnionego sąsiada czy ulotki reklamujące Twój sklepik na pewno się przydadzą. Akcja promocyjna tuż przed otwarciem lokalu też się przyda. Niech potencjalni klienci dowiedzą się, że będą mieli do dyspozycji sklep z zawsze świeżymi warzywami ze sprawdzonego źródła. Promocyjne ceny w pierwszych dniach na pewno nie zaszkodzą, a przysporzą Ci sławy.

Koszty:
- wynajęcie lokalu – ok. 3 tys, zł
- adaptacja lokalu – 5 tys. zł
- wyposażenie (w tym klimatyzator) - 6 tys. zł
- kasa fiskalna – 2 tys. zł
- waga – 800 zł
- samochód dostawczy – ok. 20 tys. zł
Razem: 44 tys. zł

Koszty miesięczne:
- wynajem lokalu – 3 tys. zł
- opłaty stałe (ZUS, składki, rachunki) – ok. 550 zł
- zatrudnienie pracownika – 1500 zł
- eksploatacja samochodu dostawczego – ok. 700 zł
Razem: 3050 zł

autor: Aneta Walentek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: