SuperBiz firma Załóż hodowlę karpia

Załóż hodowlę karpia

10.12.2016, godz. 09:00
Karp, ryba
foto: Super Express

Hodowla karpia to ciekawy biznes. Jeśli masz własną ziemię, na której możesz zbudować profesjonalny staw, pomyśl nad nowoczesną hodowlą smakowitych ryb.

Statystyczny Polak zjada rocznie 12 kg ryb. I każdego roku amatorów tych pływających przysmaków przybywa. Ryby można przygotowywać i serwować na rozmaite sposoby. Najpierw trzeba je wyhodować, wyłowić i sprzedać. Założenie własnej hodowli ryb nie jest wcale proste. Wybudowanie nowych stawów jest pracochłonne i kosztowne. Koszty z tym związane szacuje się na około 100, a nawet 300 tys zł za 1 hektar. Budowa własnych stawów wiąże się także z wieloma uzgodnieniami, a przede wszystkim dostępnością do wody, z czym w Polsce jest coraz trudniej. Tradycyjne stawy karpiowe, aby mogły być rentowne, powinny mieć powierzchnię co najmniej kilkudziesięciu hektarów. Sama hodowla również, z racji przyrodniczej nieprzewidywalności, jest skomplikowana i często ryzykowna.

Niezbędne formalności
Uruchomienie legalnej hodowli wiąże się z wieloma niezbędnymi formalnościami. Przede wszystkim należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne, numer weterynaryjny i certyfikaty potwierdzające, że hodowla jest prowadzona zgodnie z zasadami dobrych praktyk rybackich, a co za tym idzie ryby są doskonałej jakości. Jeśli budowę stawów trzeba rozpocząć od podstaw, niezbędne będzie dopełnienie formalności budowlanych (np. zgłoszenie budowy w urzędzie gminy).

Zespół miłośników karpia
Prowadzenie stawów hodowlanych w pojedynkę jest niemożliwe. Dobrze mieć na stawach wykształconych i doświadczonych rybaków. Posiłkowanie się przypadkowymi osobami, które nie mają wiedzy i umiejętności związanymi z rybami nie ma sensu. Takie praktyki mogą skończyć się zniszczeniem stawu, a nawet uszkodzeniem, a w skrajnych przypadkach wyginięciem cennych ryb.

Ile zarobisz
Czy taki biznes się opłaca? Teoretycznie w Polsce większość hodowców ryb to prawdziwi miłośnicy. Jednak nie ma co ukrywać, że mają z tej pasji zysk. Na największy dochód można liczyć w okresie przedświątecznym, kiedy to ryby dostarcza się do hurtowni, detalistom i sprzedaje się samemu. Jednak zanim do tego dojdzie, trzeba rybę (głównie karpia) hodować nawet trzy lata odpowiednio go karmiąc i dbając o niego

Ryba z certyfikatami

Aby ryby z danej hodowli cieszyły się popularnością nie tylko w najbliższej okolicy, trzeba zadbać o ich jakość. W tym celu należy postarać się o odpowiednie certyfikaty. Jeśli postawisz na ekologię, będziesz karmić ryby głównie pokarmem naturalnym z niewielkim dodatkiem zbóż, ryby nie będą otłuszczone, woda w stawie będzie pod specjalną ochroną, a przed sprzedażą ryby będą oczekiwały w wodzie np. z czystej rzeki, to możesz postarać się o certyfikat eko. W Polsce nadają go jednostki certyfikujące (Ekogwarancja PTRE, PNG, COBICO, BIOEKSPERT, Polskie centrum Badań i Certyfikacji, AGRO BIO TEST, TÜV Rheinland Polska, Centrum Jakości AgroEko, SGS Polska Sp. z o.o.).
Hodowla karpia może pochwalić się również certyfikatem unijnym. Aby go zdobyć, trzeba postarać się o wpisanie karpia do Rejestru Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych lub do Rejestru Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności prowadzonych przez Komisję Europejską. Choć największe szanse na to mają hodowle z tradycjami, nic nie stoi na przeszkodzie, by o taki certyfikat walczyły młodsze gospodarstwa, w których warunki hodowlane są bardzo dobre, a ryby zdrowie, piękne i wyśmienite.
Warto powalczyć też o nagrody w rozmaitych konkursach – także kulinarnych. Smakołyki przygotowywane z karpia mogą trafić również np. na ministerialną listę produktów tradycyjnych.

Promocja i działania w sieci
Jednak by hodowla karpia zyskała renomę i uznanie, a co za tym idzie, dawała oczekiwane zyski, to trzeba ją wypromować. Przede wszystkim należy sprzedawać ryby nie tylko w najbliższej okolicy. Warto poszukać modnych ostatnio tragów śniadaniowych czy typowo rybnych. Dobrym pomysłem jest także sprzedawanie ryb grillowanych czy smażonych na piknikach czy dożynkach.
Współcześnie nawet hodowlę karpia należy promować w sieci. Zatem nie obędzie się bez profesjonalnej strony internetowej. Pochwal się na niej swoimi stawami i rybami. Zadbaj o ciekawy opis swojej hodowli. Przygotuj bogatą galerię. Jeśli nie masz dobrego aparatu, zamów sesję u profesjonalnego fotografa. To będzie jednorazowa, ale na pewno opłacalna inwestycja. Profesjonalista zrobi ładne zdjęcia stawów, okolicy i ryb. Warto też przedstawić samego właściciela. Przygotuj krótka notatkę o sobie, napisz dlaczego zdecydowałeś się na hodowlę karpi, skąd masz wiedzę na ten temat itp. Jeśli sam jesteś miłośnikiem wędkowania i hodowania ryb, możesz przygotować instruktażowe filmiki.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: