SuperBiz nowoczesne technologie Cyfrowe udogodnienia dla przedsiębiorców

Cyfrowe udogodnienia dla przedsiębiorców

12.11.2016, godz. 18:00
KOMPUTER TELEFON TABLET
foto: SHUTTERSTOCK

Nikogo, a zwłaszcza przedsiębiorców, nie trzeba przekonywać, że korzystanie z nowoczesnych technologii ułatwia założenie i prowadzenie biznesu. Najnowsze rozwiązania nie tylko wspomagają i przyspieszają rozwój firmy, ale pozwalają oszczędzić czas. Wystarczy wiedzieć, które sprawy można załatwić w sieci. A jest ich coraz więcej.

Przedsiębiorcy zgodnie narzekają na biurokrację. Na załatwienie samych tylko spraw podatkowych przeciętny przedsiębiorca znad Wisły poświęca co roku ok. 286 godzin, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej to 176 godzin – wynika z rankingu Doing Business 2015. Na szczęście mamy coraz więcej możliwości, by ograniczyć czas poświęcany na wypełnianie biurokratycznych powinności, bo wiele spraw można załatwić w trybie on-line. Poczynając od założenia firmy, poprzez korzystanie z platform elektronicznych do przekazywania w urzędowych dokumentów, aż po rozliczenia finansowe w formie elektronicznej.

Urzędy w sieci
Obecnie nie musimy już osobiście iść do urzędu gminy, by zarejestrować działalność gospodarczą. Żeby otworzyć własny biznes, wystarczy wysłać do Ministerstwa Gospodarki - za pośrednictwem serwisu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) - formularz z wnioskiem o zarejestrowanie firmy. Co prawda trzeba dysponować bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, ale warto zdobyć te uprawnienia, żeby ułatwić sobie prowadzenie biznesu. Prawidłowo wypełniony i wysłany wniosek gwarantuje, że informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej już następnego dnia trafi do CEIDG. W taki sam sposób można zawiesić, wznowić, a nawet zamknąć działalność. Przez Internet - korzystając z platformy https://ems.ms.gov.pl - można już zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jawną i komandytową.

Podatki on-line
Cały czas przybywa urzędów, w których przedsiębiorcy mogą załatwić swoje sprawy za pośrednictwem Internetu - m.in. składać różnego rodzaju deklaracje podatkowe, wnosić opłaty skarbowe i celne, zmieniać adres do korespondencji, jeśli tylko mają konto na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Nowoczesne technologie pomagają też firmom przy rozliczania podatków (od 2015 r. firmy zatrudniające powyżej pięciu osób. mają nawet obowiązek przesyłania deklaracji CIT i większości PIT w wersji elektronicznej). Za pośrednictwem platformy e-Deklaracje polscy przedsiębiorcy składają już ok. 35 proc. wszystkich deklaracji VAT. Coraz popularniejsze staj się e-faktury, które są już traktowane przez urzędy skarbowe na równi z papierowymi. Ponad 80 proc. firm planują przejście na e-fakturowanie i robi to ze względu na oszczędność czasu i pieniędzy. Szczególnie zainteresowane e-fakturami są małe przedsiębiorstwa - ponad 70 proc. faktur w ich dokumentacji księgowej to faktury elektroniczne.

Podpis elektroniczny
Jak widać, cyfrowe udogodnienia coraz szerzej wkraczają do biznesu. Żeby w pełni z nich korzystać, warto zaopatrzyć się nie tylko w profil zaufany, ale też w bezpieczny podpis elektroniczny. Profil zaufany wystarczy bowiem do kontaktów z administracją publiczną poprzez platformę e-PUAP i do rejestracji firmy w CEIDG, ale np. nie pozwala na złożenie deklaracji podatkowych. Obecnie podpis elektroniczny można stosować m.in. w kontaktach z ZUS, urzędem skarbowym, do wystawiania e-faktur, składania wniosków do KRS czy rejestracji baz danych w GIODO. E-podpis umożliwia też uczestniczenie w przetargach i aukcjach elektronicznych. Zestaw do e-podpisu można kupić w jednej z pięciu firm świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie bezpiecznego podpisu elektronicznego, wpisanych do specjalnego rejestru Ministerstwa Gospodarki.

autor: Danuta Rawicka zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: