Telefon stacjonarny to nie przeżytek. Na czym polega telefonia VoIP

2016-09-19 14:16

W ciągu ostatnich kilku lat można było zaobserwować tendencję spadkową pod względem liczby abonentów telefonii stacjonarnej w naszym kraju. Jednak polscy przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z telefonii VoIP. Wyjaśniamy, na jakiej zasadzie działają tzw. telefony IP oraz na czym polega specyfika rynku telefonów stacjonarnych w Polsce.

60 proc. przebadanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej przedsiębiorstw utrzymuje telefon stacjonarny, aby uwiarygodnić swoją działalność i podkreślić swój profesjonalizm. W ich opinii posiadanie numeru stacjonarnego świadczy o tym, że firma dysponuje fizycznym biurem. 69 respondentów zapowiedziało, że nie zlikwiduje telefonu stacjonarnego w przyszłości. Im większa firma, tym więcej pracodawców zamierza utrzymywać numer stacjonarny. W przypadku dużych przedsiębiorstw, które zatrudniają minimum 50 pracowników, tego typu spółki stanowią już 79 procent.

Wzrasta popularność usługi VoIP. Umożliwia ona korzystanie z numeru stacjonarnego przy wykorzystaniu łącza internetowego. Jak podkreśla UKE, w 2015 r. liczba użytkownik telefonów stacjonarnych 2.0 przekroczyła 1 milion, jednak w dalszym ciągu 15 proc. badanych nie wie, czym jest VoIP.

Może cię zainteresować: Historia smartfona. Te urządzenia zmieniły świat [GALERIA]

Telefon VoIP (ang. voice over IP) to rodzaj telefonu internetowego, który pozwala na wykonywanie i odbieranie połączeń głosowych, zawieszenie połączenia, a nawet obsługę kilku numerów stacjonarnych. Jego działanie jest możliwe dzięki podłączeniu aparatu telefonicznego do sieci komputerowej. Aparat należy skonfigurować za pomocą komputera.

Każde urządzenie do komunikacji VoIP zostało wyposażone w dwa gniazdka – jedno umożliwia podłączenie do komputera, np. peceta, a drugie – połączenie z internetem za pomocą kabla do gniazda RJ-45 w ruterze lub bezprzewodowo, przez sieć Wi-Fi. Po skonfigurowaniu telefonu IP można z niego korzystać bez włączania urządzeń stacjonarnych. Na rynku dostępne są również wideotelefony IP. Ponadto rozmowy VoIP można prowadzić za pomocą specjalnej aplikacji, ale to wymaga już włączenia peceta czy urządzenia mobilnego.

Przeczytaj również: Ile kart prepaid wolno zarejestrować i kto może dokonać rejestracji?

W internecie można znaleźć różnych operatorów VoIP. Co ważne, większość z nich nie wymaga podpisywania umowy. Aby korzystać z numeru stacjonarnego przypisanego do danego regionu, wystarczy nabyć odpowiednie urządzenie i zarejestrować się za pomocą formularza online. Oprócz opłat za połączenia telefoniczne, które z reguły są konkurencyjne wobec innych usług telefonii, warto zwrócić uwagę na dodatkowe opłaty, np. za pocztę głosową lub publiczny numer stacjonarny.

Kolejnym rodzajem usługi, z której korzystają polscy przedsiębiorcy, jest rozwiązanie w chmurze. Telefony stacjonarne oparte na technologii chmurowej wykorzystują łączność GSM i bazują na wirtualnych bazach danych. Telefon w chmurze jest urządzeniem bezprzewodowym, ale – podobnie jak tradycyjny telefon, pozostaje przypisany do konkretnej lokalizacji.

Zobacz także: Bonusy za rejestrację kart prepaid [PORÓWNANIE OFERT]

W ciągu przeszło 100 lat swojego istnienia, telefony stacjonarne przeszły prawdziwą rewolucję. W niektórych krajach, np. w Szwecji, nadal cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników indywidualnych. Polacy stracili jednak zainteresowanie komunikacją za pomocą klasycznego telefonu stacjonarnego pod wpływem rozwoju telefonii komórkowej. Wielu użytkowników indywidualnych w naszym kraju wykorzystuje łącza telefoniczne wyłącznie po to, żeby mieć internet.

Ja wynika z danych UKE na 19 września br., średnia liczba zgłoszeń o braku dostępu do telefonu na obszarze naszego kraju w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców wynosiła 0,60. Najwięcej takich przypadków odnotowano w woj. podlaskim (1,81), świętokrzyskim (1,46) i lubuskim (1,02).

Źródła: uke.gov.pl, money.pl, komputerswiat.pl

Najnowsze