SuperBiz opinie O co warto pytać pracowników, by stać się lepszym liderem

O co warto pytać pracowników, by stać się lepszym liderem

15.05.2016, godz. 06:00
KOBIETA W PRACY
KOBIETA W PRACY foto: SHUTTERSTOCK

Jak pracodawcy mogą uniknąć negatywnych komentarzy na swój temat? Jak wynika z doświadczeń portalu opinii GoWork.pl, wystarczy odpowiednia komunikacja. Zamiast obrażać się na pracowników za to że nie zgadzają się z każdą naszą decyzją, należy zacząć słuchać tego, co mają do powiedzenia i zadawać odpowiednie pytania. Opanowanie tej sztuki stanowi esencję sprawnego zarządzania. O co pytać?

Członkowie zespołu podążają za pewnymi siebie, sprawnymi przywódcami. Za tymi skupionymi na własnym sukcesie – niekoniecznie. Prawdziwy przywódca nie kontroluje pracowników na każdym kroku, nie ogranicza ich kreatywności. Jego zadanie polega na  inspirowaniu podwładnych, by jak najlepiej wykorzystywali swoje umiejętności i przyczyniali się do realizacji wizji firmy.

Zobacz także: Co drugi Polak bez pracy rozważa wyjazd za granicę

Czy wiesz jaki masz potencjał widzę?
Szefowie dzielą się na tych, którzy zarządzają z przesadną dbałością o szczegóły i tych, którzy skupiają się na wyszukiwaniu talentów i aktywowaniu potencjału drzemiącego w każdym pracowniku. – Lider rozmawia z podwładnym, próbuje wychwycić jego mocne strony i wspólnie ustalają jakie korzyści może on przynieść firmie oraz jak dodatkowo wzmocnić te cechy, jakie szkolenia pozwolą na rozwój talentu – mówi Michał Środa z GoWork.pl.

Co o tym myślisz?
Dobry lider jest pewny siebie, ale także pokorny. Jest świadomy tego, że nie zna odpowiedzi na wszystkie pytania, a to z kolei oznacza, że przed podjęciem ostatecznej decyzji sięga po opinię swojego zespołu. Im więcej pomysłów i porad uzyska od pracowników, tym lepiej dla ogólnej idei.

W jaki inny sposób moglibyśmy rozwiązać ten problem?
Przeciętni liderzy unikają wyzwań i problemów. Najlepsi wręcz przeciwnie. Gdy okazuje się, że popełniono błąd, wkraczają do akcji i zamiast szukać winnych, szukają rozwiązań. – Próbując znaleźć rozwiązanie kryzysowej sytuacji, ważne jest by nie szukać winnych – zauważa przedstawiciel GoWork.pl. Nawet jeżeli uważamy, że należy zwrócić uwagę konkretnej osobie, należy to zrobić na osobności i bez agresji.

Jak mogę pomóc?
Prawdziwi liderzy wiedzą, że ich pozycja nie ogranicza się do sprawowania władzy nad innymi. Wiedzą, że ich rolą jest realizacja wyznaczonych celów i praca na rzecz całej firmy. W związku z tym, nie skupiają się wyłącznie na wydawaniu poleceń. Pytają jak mogą pomóc, czego inni oczekują od ich kierownictwa, jakie ich działania mogłyby wpłynąć na usprawnienie pracy zespołu.

Czytaj koniecznie: Pracują za darmo i dobrze im z tym. Tworzą kooperatywę spożywczą

Czy jest coś, co utrudnia pracę?
To pytanie może początkowo zaskoczyć członków zespołu, mimo to jest jednym z najlepszych pytań, jakie można zadać. Szef powinien uważnie wysłuchać odpowiedzi, dokładnie zastanowić się nad odpowiedzią i być gotowym na podjęcie odpowiednich działań – w innym przypadku, gdy ponownie zada to pytanie, nie otrzyma już prawdziwej odpowiedzi.

Gdzie chciałbyś zajść?
Nie należy obrażać się na pracowników, którzy postanowili rozwijać się w innej firmie. Warto jednak o nich walczyć, a najlepszym sposobem na zatrzymanie utalentowanych pracowników jest danie im swobody rozwoju. Dlatego tak ważne jest to pytanie – jaka jest twoja pasja? czego oczekujesz od swojej firmy? co chciałbyś robić? Znając oczekiwania pracowników, łatwiej im sprostać, a tym samym pozbawić motywu dla którego postanowią realizować się gdzie indziej.

 

Źródło: GoWork.pl

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: