SuperBiz opinie Polacy pokochali piwo... bezalkoholowe. Tylko te browary notują wzrost sprzedaży

Polacy pokochali piwo... bezalkoholowe. Tylko te browary notują wzrost sprzedaży

17.03.2017, godz. 13:33
KUFLE PEŁNE PIWA
KUFLE PEŁNE PIWA foto: SHUTTERSTOCK

W 2016 r. sprzedaż piwa w ujęciu ilościowym wzrosła o 2,1 proc. – szacuje Guillaume Duverdier, prezes ZPPP Browary Polskie. Pijemy 96 – 98 litrów piwa rocznie, a spożycie piwa per capita od kilku lat znajduje się na zbliżonym poziomie. Nasze gusta przechodzą jednak niesłychaną metamorfozę. Wysokoprocentowe piwo zastępujemy... piwem o niskiej zawartości alkoholu oraz napojami bezalkoholowymi i piwnymi.

Piwo jest domeną Polaków, a polski rynek browarniczy należy do jednego z największych w Europie. Produkujemy blisko 40 mln hektolitrów piwa rocznie, co czyni nas trzecim pod względem wielkości producentem na kontynencie. Na złotym trunku bogaci się również Skarb Państwa. W 2015 r. browary zasiliły budżet kwotą 9,9 mld zł, z czego 3,6 mld zł (ok. 840,09 mln euro) pochodziło z akcyzy. Wyższe wpływy z podatku akcyzowego odnotowała tylko Wielka Brytania (4,449 mld euro). Rodzime browary zostały docenione za granicą. W latach 2010 – 2015 eksport browarów z Polski zwiększył się o blisko 70 procent.

Zobacz także: Statystyczny Polak wypija 99 l piwa rocznie! Już niebawem pozna jego wartości odżywcze

Co ciekawe, uchodzący za piwoszy Polacy zaczęli stronić od mocnego piwa. W 2016 r. najbardziej dynamiczny wzrost odnotował rynek piw o zawartości alkoholu do 0,5 procent. Jego wartość zwiększyła się o 58 proc., a sprzedaż – o 64 procent. W tym czasie rynek piw mocnych stracił na wartości o 4,2 proc., a spadek ilościowy wyniósł 3,3 procent.

Przeczytaj również: Polacy na piwo najchętniej poszliby ze Stuhrem

W 2016 r. w wolumen sprzedaży na rynku browarniczym zwiększył się o 2,1 procent. Wzrostowi sprzedaży sprzyjały korzystne warunki w dwóch pierwszych kwartałach ur., organizacja Euro 2016 oraz zwiększenie się dochodu rozporządzalnego. Jednak wzrost w ujęciu wartościowym wyniósł jedynie 1,4 procent. Rynek browarniczy jest konkurencyjny, poszczególne sieci detaliczne rywalizują między sobą, a dodatkowo coraz większą rolę w sprzedaży odgrywają dyskonty. Guillaume Duverdier, prezes ZPPP Browary Polskie, ma nadzieję, że te proporcje ulegną zmianie, a wzrost w ujęciu wartościowym przewyższy wzrost w ujęciu ilościowym. Jednocześnie wskaźnik inflacji idzie w górę, a ceny aluminium rosną. W ciągu ostatnich dziesięciu lat branża browarnicza borykała się ze wzrostem kosztów przy jednoznacznych spadku cen – podaje biznes.pap.pl.

Może cię zainteresować: Dzień św. Patryka. Ile kosztują najdroższe piwa świata?

Raz do roku, 17 marca, piwosze obchodzą swoje święto. Tego dnia przypada Dzień Św. Patryka. Tradycja obchodzenia nietypowego święta przywędrowała do nas z Irlandii, chociaż obchody 17 marca zapoczątkowano w Stanach Zjednoczonych. Mimo że tradycyjnie w Dzień Św. Patryka pije się zielone piwo, to sprzedaż browarów w innych kolorach 7 marca również rośnie.

Oprac. na podst. biznes.pap.pl, bankier.pl

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: