BEZROBOCIE ZWOLNIENIE PRACA PRACOWNIK MOBBING SZEF

i

Autor: Shutterstock

Polski pracownik jest niewyspany, przemęczony i jada fast foody [RAPORT]

2017-06-04 22:34

Zmęczony jak polski pracownik. Tak można podsumować pierwszy raport "Praca, moc, energia w polskich firmach" przygotowany przez firmę doradczą Human Power we współpracy z Aon Hewitt, Grupą Pracuj, Kinnarps Polska oraz Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami. Patronem Merytorycznym badania jest Uniwersytet Łódzki. Szczegóły są jeszcze bardziej dramatyczne.

Zmęczony jak Polak
- Badaliśmy kondycję polskich pracowników oraz ich styl pracy, jednym słowem robiliśmy audyt energetyczny pracowników dużych polskich firm. Aspekt fizyczny, który też badaliśmy, sprawdzając jak funkcjonujemy w obszarze snu i odpoczynku, odżywiania i ruchu, daje dużo do myślenia - wyjaśnia w rozmowie z PAP autorka raportu, psycholog Małgorzata Czernecka z Human Power.

Czytaj koniecznie: Kulisy pracy stewardessy [CZĘŚĆ 1]

Badania pokazały jednak, że niestety tylko 55 proc. pracowników zaczyna dzień z optymizmem i zapałem, a 1/5 wskazuje, że zaczyna dzień z negatywnymi emocjami. Co trzeci pracownik wskazuje, że w pracy odczuwa często zniecierpliwienie irytację i niepokój. Dodatkowo 60 proc. pracowników dużych firm czuje zmęczenie tuż po przebudzeniu, a 1/3 wskazuje, że nie pracuje w pełni efektywnie i zdaje sobie z tego sprawę. Znaczna większość zatrudnionych przyznaje, że nie uprawia żadnego sportu, a co trzeci pracownik śpi mniej niż 6 godzin na dobę i kiepsko się odżywia jedząc "fast foody".

- To jest znaczący odsetek wśród menadżerów i pracowników. Podobna próba badanych odczuwa z kolei zmęczenie i zniechęcenie do wykonywanych obecnie obowiązków" - podkreśliła Czernecka. 40 proc. badanych zdaje sobie sprawę, że aktualnie utrwalony styl działania wpływa negatywnie na ich zdrowie. - Zwykle zdajemy sobie sprawę, że to, co robimy, czy to, w jaki sposób pracujemy, nam nie służy, natomiast być może brakuje nam wiedzy jak to zmienić, ponieważ działamy zgodnie z utrwalonymi przez lata nawykami - dodała psycholog.

Obszar emocjonalny dopełnia aspekt energii mentalnej, czyli stanu umysłu w pracy. Z raportu wynika, że 83 proc. badanych, w tym ponad 92 proc. menadżerów wskazało, że ich zadania są wielokrotnie przerywane przez maile i telefony. Połowa badanych wskazała zaś, że sami też nie potrafią pracować bez ciągłego sprawdzania poczty mailowej, telefonów, komunikatorów. - Okazuje się, że my sami też poszukujemy tych bodźców - oceniła psycholog.

Raport pokazuje, że co trzeci pracownik zdaje sobie sprawę, że pracuje w stanie ciągłego rozproszenia i rozkojarzenia. - Patrząc na całościowe wyniki badania można sobie zadać pytanie za co współczesne firmy płacą swoim pracownikom czy menadżerom? Czy za bycie w stanie skupienia, koncentracji, wysokiej efektywności, czy być może dokładnie za coś odwrotnego - za pracę w stanie ciągłego rozproszenia, rozkojarzenia, w negatywnych emocjach i napięciu - zaznaczyła autorka raportu.

Zobacz również: 28 lat od upadku komunizmu. Jak zmieniła się Polska od 4 czerwca 1989 r. [INFOGRAFIKA]

Ile potrzeba snu?
– W ciągu dnia, będąc bardzo aktywnymi, zaciągamy pewien dług, który musimy spłacić w nocy. Zdarza się jednak tak, że jeśli mamy do zrobienia coś pilnego, to rezygnujemy ze snu i odpoczynku. W związku z czym pierwsza zasada brzmi: wysypiaj się i to nie 5–6 godzin. To absolutne minimum dla naszej biologii, ale nie jest to wystarczający czas, by następnego dnia pracować na najwyższym poziomie efektywności. Trzeba do tego dodać jeszcze jedną bądź dwie godziny snu – tłumaczy Małgorzata Czernecka.

Raport "Praca, moc, energia w polskich firmach" przygotowany przez Human Power to pierwsze tego typu badanie realizowane w polskich firmach. Badanie przeprowadzono na próbie 1149 menadżerów i szeregowych pracowników w dużych polskich firmach, a jego celem jest diagnoza sposobu zarządzania energią i potencjałem własnym pracowników.

 

 

Źródło: hrstandard.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze