SuperBiz opinie Pomysł na firmę. Wypożyczalnię strojów na Sylwestra i karnawał

Pomysł na firmę. Wypożyczalnię strojów na Sylwestra i karnawał

01.01.2017, godz. 16:00
Przebranie karnawałowe
foto: SHUTTERSTOCK

Przed nami Święta, Sylwester i pełen szaleństwa karnawał. Czas tematycznych prywatek i spotkań z przyjaciółmi, to idealny moment na uruchomienie profesjonalnej wypożyczalni strojów karnawałowych. Taki biznes można prowadzić nawet w niewielkim mieszkaniu.

Wiele osób noc sylwestrową przetańczy na balu przebierańców. Mało kto zainwestuje i kupi drogi kostium na jednorazową imprezę. Większość uczestników poszuka ciekawego stroju w profesjonalnej wypożyczalni. Podpowiadamy, jak uruchomić kostiumowy biznes i czy naprawdę można na nim zarobić. Każdy kto planuje uruchomić taki biznes, powinien liczyć się z faktem, że wypożyczalnia kostiumów to zwykle interes sezonowy. Na największy ruch można liczyć od października, kiedy to wybieramy się na zabawy z okazji halloween, do marca, gdy kończy się karnawał.

Jak to działa
W lokalu należy trzymać wszystkie stroje wraz z dodatkami. Klient wybiera sobie konkretny model i wypożycza go na określony czas. Zwykle jest to dzień lub dwa. Po tym terminie oddaje kostium. W regulaminie wypożyczenia i w umowie zawieranej z klientem trzeba wpisać zasady wypożyczenia i zwrotu ubrania. Niektóre wypożyczalnie we własnym zakresie czyszczą stroje, a inne zobowiązują do tego klienta. Zwykle to wypożyczający sam musi oddać towar, ale można też proponować odbiór kreacji prosto z jego domu.

Stroje na topie
Szacuje się, że dobrej jakości wypożyczalnia strojów powinna mieć około 500 kostiumów. Trudno mieć pełną rozmiarówkę konkretnego modelu, ale warto oferować rozmiary dla osób szczupłych (np. 38) i tęższych (np. 46). Do tego trzeba dodać ozdoby w postaci kapeluszy, chust, boa z piór, wachlarzy, masek, a nawet butów. Idealną opcją jest również nawiązanie współpracy z krawcową, która za dodatkową opłatą dopasuje kostium do konkretnej sylwetki. Może ona też stworzyć własne dzieła, które wzbogacą oferowaną kolekcję o oryginalne przebrania.

Jeśli chcemy prowadzić wypożyczalnie strojów karnawałowych, musimy znać się na trendach obowiązujących w danym roku. W tym sezonie dorośli chętnie wybierają stroje z lat 20-tych minionego stulecia, imitujące zwierzaki i stroje azjatyckie. Warto zainwestować w zestawy dla par, np. aniołek i diablica czy mikołaj i śnieżynka. Obowiązkowo trzeba mieć przebrania ponadczasowe. Dla dzieci stroje topowe to księżniczki, wróżki i aniołki. Chłopcy chętnie przebierają się za bohaterów kreskówek, kowboja, rycerza. Jeśli marzymy o całorocznym biznesie, to zaopatrzmy się w kostiumy na halloween, prywatki tematyczne, a nawet wesela (eleganckie sukienki i fraki).

Skąd brać towar

Większość przedsiębiorców z branży kupuje kostiumy w hurtowniach. Za dobrej jakości strój dla dorosłego trzeba zapłacić ok. 80-100 zł, a dla dziecka ok. 30-50 zł. Nie brakuje też przedsiębiorców, którzy specjalne kreacje zamawiają w pracowniach krawieckich. Ale należałoby też poszukać darczyńców, którzy chętnie zasilą kolekcję atrakcyjnymi kostiumami. W tym celu warto odwiedzić stare teatry, domy kultury i popytać o to znajomych.

Dobra lokalizacja
Sezonową wypożyczalnię strojów karnawałowych można urządzić nawet w niewielkim mieszkaniu. Na stroje wystarczy wygospodarować jeden pokój. W nim warto ustawić przenośne wieszaki, na których zawisną kostiumy lub dużą pojemną szafę. Jeśli pokój jest większy, zmieści się w nim niewielką przebieralnia. Jeśli mniejszy - wystarczy lustro, w którym klient będzie mógł się przejrzeć. Wypożyczalnia zlokalizowana w domu przedsiębiorcy ma wiele plusów. Przede wszystkim może być otwarta całą dobę. Można też taki interes potraktować także jako dodatkowe źródło dochodu i udostępniać kolekcje np. popołudniami i w weekendy lub wysyłać stroje klientom.
Jeśli nie chcemy wynajmować powierzchni na swoją działalność, a dysponujemy zadbanym, strychem lub niezawilgoconą piwnicą, rozważmy uruchomienie wypożyczalni wyłącznie w systemie on-line. W takiej sytuacji nie musimy eksponować ubrań w estetycznym miejscu, bo tylko robimy im zdjęcia, zamieszczamy na stronie i zamówiony towar wysyłamy lub zawozimy do klienta.
Natomiast gdy podejdziemy do sprawy karnawałowego biznesu bardzo poważnie i zdecydujemy się na całoroczną wypożyczalnię kostiumów, będziemy potrzebować odpowiedniego lokalu. Najbardziej do tego biznesu nadają się przestrzenie o powierzchni ok. 40-50 mkw. W takim miejscu należy wygospodarować miejsce na przebieralnie, wieszaki, półki, a nawet na niewielki magazyn. Można też pomyśleć o małej poczekalni. Dobrze będzie wyglądał kącik z niewielką sofą i stolikiem. Taki lokal trzeba estetycznie i funkcjonalnie urządzić. Wielu przedsiębiorców popełnia błąd i upycha ciasno ubrania na jednym wieszaku. W efekcie mamy wrażenie bałaganu, ciuchy są zdeformowane, pogniecione i niewidoczne. Warto zaopatrzyć się w więcej stojaków na ubrania i przynajmniej kilka manekinów. Dodatków do kostiumów też nie należy wrzucać do jednego kosza, tylko wyeksponować je na eleganckich półkach. To ważne, by wypożyczalnia strojów nie była mylona ze sklepem z używaną odzieżą.

Zaistnieć w sieci
Zakładając wypożyczalnię kostiumów karnawałowych, nie zapominajmy o profesjonalnej stronie internetowej. Większość klientów poszukujących ciekawego stroju na zabawę szuka inspiracji właśnie w sieci. W tym wypadku najważniejsza jest estetyczna grafika i profesjonalne zdjęcia. Koniecznie podajmy numer telefonu do firmy. Dopilnujmy, by kostiumy prezentowane w Internecie były pogrupowane tematycznie, np. Boże Narodzenie, halloween, zwierzęta, postaci z bajek itp. Projekt strony i uruchomienie jej najlepiej zlecić fachowcowi. On zadba o dobre pozycjonowanie strony w sieci. Użyte przez speca proste triki sprawią, że osoby wpisujące w wyszukiwarkę internetową hasło: wypożyczalnia strojów karnawałowych, trafią właśnie na naszą ofertę.

Koniecznie zamieśćmy na stronie przejrzysty cennik. Obecnie wypożyczenie stroju dla osoby dorosłej na dwa dni to koszt ok. 30 – 80 zł, a dla dziecka ok. 15-40 zł. Zaznaczamy jednak, że te najdroższe to kostiumy ekskluzywne, bardzo dobrej jakości. Natomiast wypożyczenie dodatków lub elementu stroju to już koszt rzędu 5-20 zł.

Promocja to podstawa
Wypożyczalnię kostiumów trzeba intensywnie promować i reklamować. Na zdobycie serc klientów są proste sposoby. Przede wszystkim postawmy na reklamę w Internecie. W przypadku salonu stacjonarnego zadbajmy o atrakcyjny szyld i kuszącą witrynę. Ważna jest sama nazwa firmy. Musi ona być łatwa do zapamiętania i kojarzona z twoją branżą. Jeśli większość kostiumów stanowią modele dziecięce, to śmiało można wymyślić nazwę związaną z bajkami. Swoją ofertę reklamujmy w dziecięcych salach zabaw, przedszkolach, klubikach dziecięcych. Spotkajmy się z właścicielami tych placówek i poprośmy o możliwość wywieszenia swojego plakatu czy zostawienia swoich wizytówek. Jeśli sami mamy w domu przedszkolaka, to rozdajmy małe ulotki innym rodzicom, np. w przedszkolu czy na placu zabaw. Pamiętajmy też o przynoszącej doskonałe efekty poczcie pantoflowej. Kuśmy klientów cenami. Zapoznajmy się z ofertą konkurencji i sami zaproponujmy nieco niższe ceny. Przygotujmy też atrakcyjne pakiety, np. przy wypożyczeniu dwóch kostiumów (jeden dla kobiety i drugi dla mężczyzny) upust 30 proc. Albo do wybranych strojów dodatki gratis.

Dodatkowe usługi
Prowadząc wypożyczalnię kostiumów, warto pomyśleć nad poszerzeniem oferty. Oprócz podstawowych usług krawieckich można też proponować profesjonalne usługi makijażystki, a nawet fryzjera. Rzecz jasna nie muszą to być osoby na stałe zatrudnione w twojej firmie.

Rejestracja firmy
Wystartowanie z wypożyczalnią strojów jest banalnie proste. Wystarczy tylko zarejestrować działalność gospodarczą. Jeśli kandydat na przedsiębiorcę dysponuje podpisem elektronicznym, to w pierwszej kolejności za pomocą internetu wpisuje firmę do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Tym samym zgłasza działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Przedsiębiorca musiał wybrać jedną z czterech form opodatkowania: rozliczenie na zasadach ogólnych, podatek liniowy, karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany. Jeśli nie ma podpisu elektronicznego, to wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można pobrać ze strony, www.ceidg.gov.pl, wypełnić i złożyć w urzędzie gminy zgodnym z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Następnie trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG) oraz w urzędzie skarbowym. I czekamy na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Jako prężnie działający przedsiębiorca powinien założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę.

Kasa na interes
Na założenie wypożyczalni strojów potrzeba trochę gotówki. Kupno samych kostiumów to wydatek rzędu 30 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć półki i wieszaki, czyli kolejne ok. 2 tys. zł. I jak wynajmujemy lokal w większym mieście, to na opłaty z nim związane przez pierwsze trzy miesiące będziemy potrzebować ok. 6 tys. zł. W sumie na start należy przeznaczyć ok. 35 - 40 tys. zł. Wiele osób nie ma takiej gotówki, ale to wcale nie oznacza, że muszą rezygnować ze swoich biznesowych marzeń i celów. Pieniądze na start można pożyczyć w np. bankach. Wiele z nich ma ciekawe oferty dla początkujących przedsiębiorców. O pomoc w pozyskaniu środków warto zwrócić się do funduszu poręczeń kredytowych. Jeśli jesteś bezrobotny, to finansowego wsparcia poszukaj w powiatowym lub wojewódzkim urzędzie pracy. Tam na uruchomienie firm można otrzymać odpowiednio po ok. 20 lub nawet ok. 40 tys. zł.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: