SuperBiz opinie Wyprzedaże w Czarny Piątek. 5 najczęściej popełnianych błędów

Wyprzedaże w Czarny Piątek. 5 najczęściej popełnianych błędów

24.11.2016, godz. 16:53
Czy mogę reklamować towar kupiony w obniżonej cenie?
foto: SHUTTERSTOCK

25 listopada obchodzimy Czarny Piątek – wielki dzień przecen i wyprzedaży. W związku z tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przypomnieć, jakie prawa przysługują konsumentom, którzy kupują produkty na promocji. Poprosiliśmy także o komentarz ECK Polska. Zobacz, które błędy najczęściej popełniają łowcy przecen.

1. Odstąpienie od reklamacji
Jeżeli zaopatrujesz się na wyprzedażach, nie musisz martwić się o ewentualną reklamację towaru. Chronią cię takie same prawa konsumenta jak w przypadku nowych kolekcji. A to oznacza, że w razie stwierdzenia wady produktu, możesz dokonać reklamacji na takich samych zasadach, jak każdy inny klient.
- Każdy wadliwy produkt możemy zareklamować na zasadach rękojmi w ciągu 2 lat. Wówczas przysługuje nam prawo wyboru pomiędzy: naprawą towaru, wymianą na nowy, stosowną obniżką ceny lub odstąpieniem od umowy. Ponadto towar możemy zareklamować w ramach gwarancji, o ile została nam udzielona – najczęściej przez producenta. Prawa konsumenta powinny być określone w karcie gwarancyjnej – mówi naszemu serwisowi Joanna Sołtan, ekspertka ECK Polska.
Bez względu na to, czy robisz zakupy podczas sezonu, czy na wyprzedaży, w ciągu dwóch lat od zakupu masz prawo reklamować wadliwy towar. Aby dokonać reklamacji u sprzedawcy, możesz posłużyć się jednym z formularzy dostępnych na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz także: Dlaczego prezenty na Mikołajki i Święta lepiej kupować przez internet?

- Przypominamy - kupując podczas wyprzedaży i promocji, masz takie same prawa, jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej – informuje UOKiK na swojej oficjalnej stronie internetowej.

2. Zakup po zawyżonej cenie
Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź, jaka była rzeczywista cena danego produktu. Niektórzy sprzedawcy stosują nieuczciwą praktykę rynkową, która polega na zawyżaniu ceny wyjściowej. Klient kupuje produkt w przeświadczeniu, że zaoszczędził dużo pieniędzy, podczas kiedy w rzeczywistości przecena jest mniejsza niż mu się wydaje.

Przykrych niespodzianek unikniesz, jeżeli sprawdzisz ceny interesującego cię przedmiotu w internecie. Możesz skorzystać z porównywarki cenowej lub uruchomić jedną z popularnych platform sprzedażowych. Pamiętaj jednak, że również w serwisach sprzedażowych ceny wyjściowe mogą znacznie odbiegać od rzeczywistych.

Może cię zainteresować: Czarny piątek w Lidlu. Już jutro zrobisz zakupy nawet 70 procent taniej

Przy sklepowych pułkach na łowców okazji czyhają również innego rodzaju pułapki. Jeżeli kasjer zażąda od ciebie wyższej kwoty od tej, która widnieje przy produkcie, masz prawo nabyć towar w cenie, która została podana przez sprzedawcę – przypomina UOKiK. Niektórzy handlarze naumyślnie „zapominają" zaktualizować ceny produktów wczytywanych przy kasie, dlatego warto zwrócić uwagę na to, jaka kwota została nabita. Dotyczy to również promocji typu „2 w cenie 3", „Kup dwa produkty, a za drugi zapłacisz połowę ceny" oraz przecen i ofert specjalnych.

3. Pokrywanie kosztów przesyłki podczas zwrotu
Dodatkowymi przywilejami cieszą się internauci. Jeśli robisz zakupy online, przysługuje ci prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od odebrania produktu. Co ciekawe, sprzedawca nie tylko powinien zwrócić ci wydane pieniądze, ale także – pokryć koszty przesyłki. Na stronie UOKiK znajdziesz przydatny wzór formularza – Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

4. Rezygnacja ze zwrotu używanego produktu
Jeżeli kupisz w sklepie internetowym używany produkt, który nie spełnia twoich oczekiwań, np. smartfona, także możesz zwrócić go w ciągu 14 dni.

- W przypadku, gdy klient kupuje używany towar od przedsiębiorcy, obowiązują go niemalże takie same prawa jak w przypadku zakupu rzeczy nowej. Wobec tego, jeżeli kupujemy używany produkt przez internet od przedsiębiorcy możemy go zwrócić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Różnice mogą pojawić się przy dochodzeniu swoich praw w sytuacji wykrycia wady. W tym przypadku, sprzedawca może obniżyć czas na reklamację z 2 lat do maksymalnie jednego roku. Konsument powinien zostać o tym poinformowany przed zawarciem umowy – tłumaczy czytelnikom Supebriz.se.pl Joanna Sołtan, ekspertka, ekspertka ECK Polska.

Może cię zainteresować: Zakupy w sieci. Jak nie dać się oszukać?

– Jeżeli natomiast kupujemy od osoby prywatnej, musimy być świadomi, że nie przysługują nam takie same prawa jak konsumentom (osobom fizycznym dokonującym zakupu u przedsiębiorcy). Wobec tego w przypadku problemów z zakupem kupujący może odwołać się do przepisów Kodeksu Cywilnego np. art. 560 (21), a nie ustawy o prawach konsumenta, nie może też skorzystać z bezpłatnej pomocy instytucji konsumenckich – dodaje Joanna Sołtan.

5. Przepłacanie za wysyłkę
Na koniec warto wspomnieć o zakupach internetowych. Zanim zapłacisz za interesujący cię produkt, sprawdź koszty wysyłki oraz upewnij się, czy sprzedawca wysyła towar do miejsca twojego zamieszkania. Istnieje kilka ciekawych sposobów na przeglądanie ofert z niższymi kosztami przesyłki. Przykładowo, użytkownicy serwisu Amazon.de (strona jest dostępna w języku polskim) radzą internautom ograniczyć się do produktów Premium, które dostarczane są bezpłatnie na terenie Niemiec. Chociaż ta opcja wysyłki nie jest dostępna w Polsce, to w takim przypadku można liczyć na niższe koszty wysyłki do naszego kraju. Przy okazji warto wspomnieć o cyber poniedziałku, który będzie miał miejsce już 28 listopada. Tego dnia sprzedawcy zaoferują znaczne zniżki na sprzęt elektroniczny.

Źródła: uokik.gov.pl, ECK Polska

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: