SuperBiz opinie Wzdłuż Wybrzeża Bałtyckiego. Niedroga wyprawa z widokiem na morze [GALERIA]

Wzdłuż Wybrzeża Bałtyckiego. Niedroga wyprawa z widokiem na morze [GALERIA]

20.08.2016, godz. 07:28
trasa Velo Baltica (Eurovelo 10)
trasa Velo Baltica (Eurovelo 10) foto: eurovelo10.pl / wipedia / archiwum

Nie trzeba być wytrawnym rowerzystą, żeby podziwiać piękne widoki nad polskim Bałtykiem na dwóch kółkach. Liczne atrakcje oferuje Pomorze Zachodnie. Przedstawiamy najładniejsze odcinki szlaków rowerowych, które biegną wzdłuż polskiego Wybrzeża Bałtyckiego. Wchodzą one w skład międzynarodowej trasy rowerowej Eurovelo 10 (Velo Baltica).

Eurovelo 10 – wzdłuż linii Bałtyku

Województwo zachodniopomorskie posiada najwięcej szlaków rowerowych spośród wszystkich polskich województw. Dzięki temu przyciąga licznych turystów – zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Polecamy zwłaszcza tzw. odcinek R10 – część malowniczego szlaku rowerowego Eurovelo 10 (Velo Baltica). Trasę łatwo jest rozpoznać dzięki charakterystycznemu oznakowaniu w formie białego kwadratu w zielonej ramce z symbolem roweru i napisem R-10.

Polski odcinek szlaku Eurovelo 10 wynosi 356 km i ciągnie się wzdłuż wybrzeża, od Świnoujścia i zachodniej granicy kraju do Stilo koło Łeby na północy Polski. Z czasem trasa ma objąć kolejne miejscowości nad polskim Wybrzeżem Bałtyckim – Władysławowo, Gdynię, Gdańsk, Elbląg i Braniewo, aż po przejście graniczne w Gronowie. Na razie jednak uzupełniane są brakujące odcinki sieci w woj. zachodniopomorskim. Ponieważ nie wszystkie drogi są odpowiednio oznakowane, a infrastruktura w niektórych miejscach wymaga remontu, województwo postanowiło opracować spójną koncepcję sieci tras rowerowych.

Nadmorskie widoki na dwóch kółkach

- Na Pomorzu Zachodnim prawie cała trasa przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie morza. Rowerzysta jedzie przez nadmorskie miejscowości i zawsze może odbić kilkadziesiąt bądź kilkaset metrów, aby skorzystać z piaszczystej plaży. Często trasa biegnie przy samych wejściach na plażę ale ze względu na drzewa i ukształtowanie terenu samego morza nie widać. – mówi serwisowi Superbiz Wanda Nowotarska – pełnomocniczka Marszałka ds. komunikacji rowerowej.
Nie oznacza to jednak, że cykliści, którzy rozważają wycieczkę rowerową przez Pomorze Zachodnie, w ogóle nie mogą cieszyć się nadmorskimi widokami. Już teraz można podziwiać piękne krajobrazy w bezpośrednim sąsiedztwie morza z siodełka jednośladu, a w ciągu najbliższych lat powstaną kolejne trasy widokowe.

Przeczytaj również: Rowerem na majówkę. Green Velo ma 2 tys. km [ZDJĘCIA]

- Odcinki, z których podczas jazdy widać morze, to m.in.: wjazd do Świnoujścia od strony Niemiec, Dziwnów-Łukęcin, Rewal, Kołobrzeg – Ustronie Morskie czy Darłówko – Wicie. Warto także wymienić odcinki planowane do wybudowania: Świnoujście – Międzyzdroje i Dźwirzyno oraz odcinek alternatywny po klifie: Trzęsacz – wymienia Wanda Nowotarska.

Problematyczne miejsca na szlaku Velo Baltica

Niestety niektóre fragmenty trasy okazują się problematyczne. Obecnie najtrudniej jest przejechać odcinek między Świnoujściem a Łukęcinem. Drogi są tam piaszczyste i oddalone od morza. Ponadto fragment łączący Łazy z Darłowem oddalony jest od 1 – 3 km od linii brzegu (zbliża się do morza jedynie w okolicy Dąbek), a odcinek przy granicy z województwem pomorskim znajduje się 6 km od Bałtyku.

Aby poprawić ich jakość i przesunąć bliżej brzegu, odpowiedzialny za budowę Velo Baltica Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie starał się o dofinansowanie inwestycji na odcinku od Kołobrzegu do wschodniej granicy województwa. Brakująca część szlaku ma liczyć 24 km, z czego połowa powinna zostać ukończona jeszcze w 2017 roku. Dla większości pozostałych odcinków województwo nie przygotowało jeszcze dokumentacji budowlanej, ale wiadomo już, jaka będzie łączna długość nadmorskiego szlaku rowerowego.

Zobacz także: Jak anulować rezerwację online na samolot, pociąg lub autobus?

– Cała planowana trasa R-10 na Pomorzu Zachodnim ma długość ok. 223 km. Z tego ponad 140 km trasy jest już wykonana. (...) 110 km trasy przebiega po wydzielonych drogach dla rowerów bądź drogach bez ruchu samochodowego. Najdłuższym, prawie już ukończonym fragmentem trasy jest ten od Rewala przez Kołobrzeg do Ustronia Morskiego. – wyjaśnia Wanda Nowatorska.

Pomorze Zachodnie stawia na rowerzystów

W grudniu 2015 r. Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego (RBGP) zakończyło prace nad koncepcją spójnej sieci tras rowerowych na terenie województwa. Jak poinformował serwis Superbiz Michał Urbański z RBGP, biuro przedstawiło marszałkowi województwa propozycje sieci głównych i tematycznych tras rowerowych w kilku wariantach. Można zapoznać się z nimi pod adresem rowery.rbgp.pl. Nad realizacją inwestycji czuwa Urząd Marszałkowski.

- Pomorze Zachodnie z sukcesem zrealizowało Zachodniopomorski Szlak Żeglarski. Teraz przyszła pora na stworzenie warunków do uprawiania turystyki rowerowej. Wiemy, że te dwie aktywności są ulubionymi formami spędzania czasu zarówno wśród turystów krajowych, jak i zagranicznych. Obserwujemy kraje Europy Zachodniej, które szczycą się liczbą nowych miejsc pracy w branży turystycznej utworzonych za sprawą budowy długodystansowych tras rowerowych – mówi serwisowi Superbiz Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Olgierd Geblewicz.

Priorytetowe odcinki trasy R-10

Wytyczone trasy mają pomóc w zaplanowaniu nawet dwutygodniowego urlopu. Spośród wszystkich branych pod uwagę dróg wytypowano cztery trasy o największym potencjale. Zanim zostaną one ukończone, szlaki przejadą prawdziwi kierowcy jednośladów. To oni ostatecznie zweryfikują potrzeby turystów, którzy korzystają z różnych typów rowerów, w tym pojazdów z dodatkowym obciążeniem.

Może cię zainteresuje: 10 gadżetów, których nie może zabraknąć w twoim plecaku [GALERIA]

Sieć tras rowerowych Zachodniopomorskiego będzie liczyć łącznie ok. 1000 km i obejmie wszystkie powiaty województwa. W jej skład wejdą:

1. Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku – tzw. szlak R-10 (ok. 210 km)
2. Dwie odnogi Trasy Pojezierna (ok. 220 km + 160 km)
3. Trasa łącząca wybrzeże Bałtyku z Pojezierzem i Wałczem (ok. 150 km)
4. Trasa Wokół Zalewu Szczecińskiego (część wschodnia) oraz Trasa Doliny Tywy (ok. 100 km i ok. 50 km).

Kiedy polska Velo Baltica zostanie ukończona?

Zapytaliśmy pełnomocniczkę marszałka ds. komunikacji rowerowej, na jakim etapie znajduje się realizacja inwestycji. Jak udało nam się ustalić, „trasa nadmorska w większości jest już wykonana przez lokalne samorządy i samorząd województwa, natomiast teraz wykonywane są brakujące odcinki tej trasy".

- Ostatecznym terminem oddania do użytku wszystkich inwestycji na czterech trasach priorytetowych jest 31 grudnia 2023 roku. Jednakże nie zakładamy, że proces inwestycyjny będzie tak długo trwał. W przeciągu najbliższych dwóch – trzech lat chcemy oddać do użytku większą część tras – zapewnia Superbiz Wanda Nowatorska.
Jak dostać się na trasę?

Na trasę Velo Baltica rowerzyści są w stanie dojechać koleją z wielu miast Polski. Wycieczkę można rozpocząć ze Świnoujścia, do którego kursują pociągi z Krakowa, Wrocławia, Opola, Katowic, Zielonej Góry, Warszawy, Poznania, Lublina, Przemyśla, Rzeszowa czy Białegostoku, ale także z Kołobrzegu, do którego dotrzemy z Łodzi, Torunia, Bydgoszczy, Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia, Warszawy, Lublina, Poznania, Olsztyna, Gdańska, Kielc i Radomia lub z Koszalina, który jest skomunikowany z Gdańskiem, Olsztynem, Wrocławiem, Poznaniem, Warszawą, Białymstokiem, Krakowem, Katowicami, Radomiem, Kielcami, Przemyślem, Rzeszowem i Opolem. Z Poznania i Słupska na Pomorze Zachodnie kursują nowoczesne pociągi regionalne. Cenne wskazówki dla rowerzystów, którzy planują przejechać Eurovelo 10, znajdują się pod adresem rowery.wzp.pl.

Źródła: rowery.wzp.pl, rowery.rbgp.pl, rbgp.pl, wzp.pl, mojrower.pl, eurovelo10.pl

autor: Anna Bartosiewicz zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: