SuperBiz prawo przedsiębiorcy Jak bezpiecznie używać kart płatniczych

Jak bezpiecznie używać kart płatniczych

31.10.2015, godz. 00:00
Jak bezpiecznie używać  kart płatniczych
foto: SHUTTERSTOCK

Każdy z nas ma kartę płatniczą. Możemy za jej pomocą pobierać pieniądze z bankomatu i płacić w sklepach czy punktach usługowych. Musimy się więc o nią troszczyć tak jak o pieniądze. Karta płatnicza znaczy o wiele więcej niż gotówka w portfelu. Dzięki niej mamy dostęp do naszych pieniędzy zdeponowanych na rachunkach bankowych lub udostępnionych przez bank w ramach limitu kredytowego. By nasza karta, a co za tym idzie – nasze środki były bezpieczne, musimy zastosować się do kilku prostych zasad.

Chrońmy karty!

• Dbajmy o fizyczne bezpieczeństwo karty płatniczej i nie udostępniajmy jej osobom niepowołanym.
• Zachowujmy w poufności informacje o kodzie PIN. W żadnym wypadku nie wolno go nosić w portfelu razem z kartą płatniczą. Jeśli złodziej ukradnie nam portfel, bez problemu zabierze nam wszystkie pieniądze. Bank nie uwzględni naszej reklamacji, bo to my będziemy odpowiadać za wszystkie transakcje nieautoryzowane, a bank zostanie zwolniony z wszelkiej odpowiedzialności.
• Płacąc kartą płatniczą, nigdy nie powinniśmy tracić jej z oczu (sprzedawca czy kelner w restauracji nie może jej zabierać np. na zaplecze).
• Jeśli wprowadzamy kod PIN, zasłaniajmy drugą ręką klawiaturę w bankomacie czy terminalu.
• Nigdy nie powinniśmy otwierać korespondencji elektronicznej pochodzącej z niewiadomego źródła oraz podawać informacji poufnych np. naszego imienia i nazwiska, numeru karty płatniczej, daty jej ważności, kodu CVV2, CVC2.

Gdy zginie karta

Jeżeli utracimy kartę, to natychmiast powinniśmy ją zastrzec. By to zrobić, trzeba zadzwonić na ogólnopolską infolinię pod numer (+48) 828-828-828. Jest ona dostępna również dla osób znajdujących się poza granicami kraju. Ten numer jest elementem automatycznego Systemu Zastrzegania Kart, który umożliwi nam skontaktowanie się z naszym bankiem, nawet jeśli nie znamy bezpośredniego numeru. Zapamiętajmy więc, a najlepiej sobie zapiszmy numer na tę infolinię. Znając go możemy zastrzec wszystkie karty, nawet jeśli mamy je w różnych bankach. Warto zapoznać się i stosować także inne zasady bezpiecznego korzystania z instrumentów płatniczych, które zostały opublikowane na stronie internetowej każdego z banków oraz Związku Banków Polskich (www.zbp.pl) w dziale „Dla Klientów" -> „Bezpieczny bank". Znajdziemy tam informacje, jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej, kart płatniczych i bankowości telefonicznej oraz aktualną informację o najnowszych zagrożeniach dla klientów korzystających z bankowości elektronicznej i o sposobach zabezpieczenia się przed nimi.

3 zasady korzystania z bankowości elektronicznej

1. Bezpieczny komputer

Jeśli chcemy mieć dostęp do naszego konta bankowego za pośrednictwem komputera lub smartfona (czyli mieć dostęp do bankowości elektronicznej), zainstalujmy na naszym sprzęcie program antywirusowy. Mało tego – musi on być na bieżąco aktualizowany.

Pamiętajmy też, by instalować legalne oprogramowanie. Programy niewiadomego pochodzenia, w tym ściągane za pośrednictwem programów typu Peer-to-Peer (P2P), mogą być przygotowane przez hakerów i zawierać szkodliwe oprogramowanie.

Dobrą praktyką jest także aktualizowanie systemu operacyjnego w naszym komputerze o istotne aplikacje, np. przeglądarki internetowe - hakerzy stale szukają luk w oprogramowaniu, a to może stanowić zagrożenie dla naszego konta.

2. Bezpieczne logowanie

Unikajmy logowania się do bankowości internetowej i dokonywania płatności z komputerów znajdujących się w miejscach publicznych. Jeśli przy logowaniu pojawią się nietypowe komunikaty, prośby o podanie danych osobowych lub dodatkowe pola z pytaniem o hasła do autoryzacji, absolutnie nie wolno na nie odpowiadać. Problem natychmiast zgłośmy do naszego banku. Nigdy nie używajmy wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania banku. Wyszukane w nich linki mogą prowadzić do fałszywych stron lub stron zawierających wirusy. Nigdy też nie udostępniajmy osobom trzecim naszego identyfikatora czy hasła dostępu. To poufny numer nadawany przez bank.

3. Bezpieczne korzystanie z poczty elektronicznej

Nigdy nie odpowiadajmy na e-maile, w których nadawca prosi o podanie informacji o naszej karcie, loginu i hasła do bankowości elektronicznej lub numeru telefonu. Nie odpowiadajmy też na wiadomości, które zapraszają do odwiedzenia strony internetowej w celu weryfikacji danych. Pamiętajmy, że banki nigdy nie wysyłają do nas takich e-maili. Listy, wiadomości e-mail lub telefony w takich sprawach należy traktować jako próbę wyłudzenia poufnych informacji. Gdy zaobserwujemy coś niepokojącego, skontaktujmy się z bankiem.

Aby dowiedzieć się więcej na temat bezpiecznego posługiwania się bankowością elektroniczną, odwiedźmy stronę www.zbp.pl oraz zakładki dotyczące bezpieczeństwa na stronach banków. Tam fachowcy wyjaśniają, jak uniknąć czyhających w sieci niebezpieczeństw i chronić swoje pieniądze.

 

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: