SuperBiz prawo przedsiębiorcy Jak walczyć o odszkodowanie za wypadek w sklepie

Jak walczyć o odszkodowanie za wypadek w sklepie

12.09.2015, godz. 06:00
SKLEP ZAKUPY KLIENCI
foto: SHUTTERSTOCK

Wypadki w sklepach się zdarzają. Nie brakuje klientów, którzy przewrócili się na mokrej podłodze, zostali potrąceni przez wózek paletowy, poturbowani przez samoistnie zamykające się drzwi lodówki czy po prostu dostali w głowę produktem spadającym z półki. Co w takiej sytuacji zrobić, by dostać odszkodowanie od sklepu czy jego ubezpieczyciela?

Niestety, w Polsce poszkodowani w sklepach czy punktach usługowych klienci tak naprawdę od razu są na straconej pozycji.  Choć zgodnie z kodeksem cywilnym, ten kto ze swojej winy wyrządził drugiemu szkodę, jest zobowiązany do jej naprawienia, to w praktyce uzyskanie odszkodowania nie jest takie proste. Dlaczego? Bo to poszkodowany musi udowodnić, że wina nie leży po jego stronie.

W tym celu klient od razu po zdarzeniu (z krwawiąca raną, złamaną ręką, obolałym bokiem itp.)  powinien o  wypadku poinformować kierownictwo sklepu. Następnie należy napisać protokół ze zdarzenia. Oprócz tego dobrze też mieć świadków, np. innych klientów. Zatem najlepiej zatrzymać innych klientów i wziąć od nich numery telefonów. Oprócz tego warto zrobić zdjęcie  z miejsca wypadku (np. mokrej podłogi). To nie koniec. Jak już po tych wszystkich procedurach w końcu poszkodowany, poturbowany konsument będzie mógł udać się do lekarza, to powinien zachować całą dokumentację medyczną, która będzie potrzebna do walki o odszkodowanie. Jeśli się tych wszystkich procedur nie dopełni, to na odszkodowanie raczej nie ma co liczyć. Ewentualnie można liczyć jedynie na dobre praktyki sklepu, który z własnej inicjatywy będzie się starał zadośćuczynić poszkodowanemu konsumentowi.

Zatem przepisy zapewniające ochronę klienta tak naprawdę są martwe. Dlatego też wielu konsumentów, którym przydarzył się wypadek w sklepie, po prostu nie dochodzi swoich roszczeń, bo z góry są na straconej pozycji (bo. np. zamiast przez godzinę po wypadku załatwiać formalność w sklepie, po prostu szybko udali się do medyka lub w domu sami sobie udzielili pierwszej pomocy i nie mają dowodów na to, że do zdarzenia doszło właśnie w  konkretnym punkcie).

Ale mimo wszystko zawsze warto walczyć o odszkodowanie i zadośćuczynienie. Jeżeli zgłoszenie poszkodowanego zostanie zlekceważone przez ubezpieczyciela sklepu, pozostaje droga sądowa. O pomoc można zgłosić się do Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: