SuperBiz prawo przedsiębiorcy Krok po kroku. Jak rozliczyć PIT przez internet

Krok po kroku. Jak rozliczyć PIT przez internet

24.04.2015, godz. 12:55
Akcja PIT
foto: SHUTTERSTOCK

Kolejki w urzędach skarbowych pod koniec kwietnia mogą przerażać. Jest sposób, by je ominąć. Swoje zeznanie podatkowe można złożyć przez internet. Podpowiadamy, jak to zrobić?

Ministerstwo Finansów oficjalnie zachęca do rozliczania się drogą elektroniczną. Polacy chętnie korzystają z tej możliwości. Do 18 kwietnia do urzędów skarbowych wpłynęło ponad 5 mln e-PIT-ów! Ministerstwo liczy jednak na jeszcze lepszy wynik – przez internet chce w tym roku zebrać aż 7 mln zeznań podatkowych.

Programy do ściągnięcia

Aby rozliczyć się przez internet, należy wejść na stronę finanse.mf.gov.pl i odszukać na pasku na górze strony zakładkę „PIT”. Kiedy w nią wejdziemy, z kolumny po lewej stronie wybieramy opcję „e-Deklaracje”. W tym dziale klikamy zaś w „Do pobrania”. Tu wyświetli się lista wszystkich programów, które trzeba zainstalować na komputerze, by rozliczyć się przez internet. Osobom fizycznym najwygodniej skorzystać ze znajdującego się tam programu „e-Deklaracje Desktop”, bo PIT-y, które wyślemy z jego pomocą do urzędu, nie będą wymagały podpisu elektronicznego. Aby program działał poprawnie, musimy ściągnąć oprogramowanie Adobe Reader 9.0.0 lub nowsze.

Zobacz koniecznie: Jak zrezygnować z konta w banku, który udzielił nam kredytu? [WIDEO]

Instrukcja obsługi aplikacji

Kiedy program „e-Deklaracje Desktop” jest już na naszym komputerze, warto zapoznać się z jego instrukcją obsługi, w której dokładnie opisano, jak posługiwać się programem od momentu jego instalacji aż po wysłanie za jego pośrednictwem e-PIT-a. A znajdziemy ją w zakładce „Instrukcje” pod hasłem „Instrukcja obsługi aplikacji e-Deklaracje Desktop”. Warto jednak zaznaczyć, że mogą być problemy z wyświetleniem instrukcji w wyszukiwarkach Mozilla i Chrome, a więc najlepiej skorzystać z Internet Explorer.

Jak podpisać się pod PIT-em

Przez internet możemy złożyć następujące formularze: PiT-28, PiT-36, PiT-36L, PiT-37, PiT-38, PiT- 39, PiT-16a, PiT-19a za 2014 r. oraz wniosek PiT-16 w roku 2015. W programie „e-Deklaracje Desktop” należy więc wybrać odpowiedni druk i rzetelnie go wypełnić. Gdy będziemy już gotowi do wysłania zeznania do urzędu, należy je podpisać. Aby tego dokonać, należy wpisać kwotę przychodu wykazanego w PIT-cie za 2013 r. Potrzebne będą też, rzecz jasna, imię i nazwisko, data urodzenia oraz tzw. identyfikator podatkowy, którym jest nasz PESEL, ale tylko w przypadku osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są płatnikami VAT i nie płacą składek ZUS za zatrudnionego pracownika. Jeśli ktoś spełnia któreś z tych kryteriów, jego identyfikatorem podatkowym będzie NIP. Po wysłaniu e-PIT-a konieczne jest zachowanie UPO czyli Urzędowego Poświadczenia Odbioru. To ono potwierdza, że złożyliśmy e-PIT-a w terminie.

Infolinia Ministerstwa

Na koniec warto zaznaczyć, że Ministerstwo Finansów nie zostawia w potrzebie tych, którzy chcą rozliczyć się przez internet, ale na którymkolwiek z etapów napotkają trudności. Dla takich osób działa infolinia, na którą namiary można znaleźć w zakładce „Infolinia i Pomoc systemu e-Deklaracje”.

autor: Piotr Osiński zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: