SuperBiz prawo przedsiębiorcy Pomysł na firmę. Opieka nad seniorami.

Pomysł na firmę. Opieka nad seniorami.

03.06.2015, godz. 13:00
OPIEKA NAD OSOBA STARSZĄ
foto: SHUTTERSTOCK

Coraz więcej osób w podeszłym wieku potrzebuje fachowej pomocy w codziennym życiu: od zrobienia zakupów, posprzątania mieszkania, do profesjonalnej opieki pielęgniarskiej. Mogą ją im zapewnić profesjonalni opiekunowie osób starszych.

Statystycy biją na alarm. Nasze społeczeństwo starzeje się w zastraszającym tempie. Z danych GUS wynika, że w 2050 roku grupa seniorów ma stanowić już jedną czwartą całej populacji. W związku z tym zaczyna rozwijać się rynek produktów i komercyjnych usług skierowanych do osób starszych. Dla wielu rodzin na wagę złota jest pomoc wykwalifikowanego opiekuna, który potrafi fachowo zająć się osobą w podeszłym wieku. Na szczęście coraz rzadziej takie usługi świadczą osoby działające w szarej strefie. Rodzinom seniorów i im samym coraz częściej zależy na sprawdzonych, fachowych i legalnie działających pracownikach. Podpowiadamy, jak zostać profesjonalnym opiekunem seniorów.

Rejestracja firmy

Opiekun osób starszych może działać jako jednoosobowa firma. Dopiero gdy zleceń będzie przybywać, można zatrudnić kolejnych pracowników. Jednoosobową działalność gospodarczą zakłada się w ekspresowym tempie. Wystarczy zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgłaszając ją tym samym do urzędu skarbowego i urzędu statystycznego. Można to zrobić elektronicznie lub w urzędzie gminy. Jak od razu zdecydujesz się na zatrudnienie kogoś do pomocy, nie zapomnij o zgłoszeniu pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Dobra oferta

Zanim podejmiesz się uruchomienia firmy oferującej pomoc i opiekę nad osobami starszymi i chorymi, musisz dobrze się zastanowić. Na wstępie trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że to nie jest praca dla nieodpowiedzialnych ryzykantów. Dlatego też trzeba działalność firmy dokładnie zaplanować. W tej branży liczy się myślenie perspektywicznie i od razu warto założyć, że z czasem zleceń będzie przybywać. Zatem na wstępie opracuj zakres działalności i szczegółową ofertę firmy. Podstawą takiej działalności jest opiekunka dochodząca, która odwiedza podopiecznego kilka razy w tygodniu. Jest u niego przynajmniej 2 godziny. Do jej obowiązków należy sprzątanie mieszkania, prześcielenie łóżka, przygotowanie posiłków, pomoc w kąpieli, kontrolowanie zawartości apteczki, umilanie czasu podopiecznemu (czyta gazety, rozmawia itp.). Ważna jest też oferta pomocy doraźnej. Tutaj w grę wchodzą dyżury nocne i pomoc w nagłych przypadkach, np. po powrocie chorego ze szpitala, podczas  krótkiego wyjazdu stałego opiekuna (na przykład w weekend).

Szeroki wachlarz usług

Jeśli zdecydujesz się tylko na proste formy wsparcia seniora z obowiązkami przy kilku zleceniach poradzisz sobie sama. Ale gdy włączysz do oferty opiekę całodobową z zakwaterowaniem lub pielęgniarską, konieczne będzie zatrudnienie kolejnych osób (nawet wykwalifikowanych pielęgniarek). Przy opiece całodobowej opiekunka mieszka z chorym seniorem i łączy zakres dwóch wcześniej wymienionych ofert. Poza opieką pielęgnacyjną pomaga w prowadzeniu domu i codziennym życiu. Robi zakupy, przygotuje wszystkie posiłki, sprząta, robi pranie, wychodzi na spacery z podopiecznym, podaje lekarstwa, zamawia wizyty lekarskie, a nawet opłaca rachunki. Musi być czujna także w nocy i pilnować, by chory nie wyszedł z domu czy nie zrobił sobie krzywdy w domu. Oczywiście opiekunka ma też wolne dni. Wówczas pomóc musi już rodzina lub przyjść inna osoba z firmy.

Sprawdzony personel

Osoba prowadząca taką firmę lub w niej pracująca nie musi mieć wysokich kwalifikacji. Jednak ze względu na coraz bardziej zaawansowane choroby seniorów zwykła empatia, zrozumienie, czułość, pracowitość i sprawność fizyczna nie wystarczą. Coraz częściej w tej branży liczy się nie tylko doświadczenie w opiece nad chorym, ale także fachowa wiedza. Dlatego w takiej firmie prawdziwym skarbem  są wykwalifikowane pielęgniarki. Ich praca zwykle jest doraźna (przychodzą podać zastrzyk, zaaplikować lekarstwa, zmienić opatrunki czy obsłużyć konkretne urządzenie medyczne). Pielęgniarki mogą więc pracować na zlecenie, łącząc te zajęcia ze stałą pracą w placówce medycznej.
Ale z powodzeniem można zatrudniać osoby, które ukończyły specjalistyczny kurs z zakresu opieki nad osobami starszymi. Nie brakuje darmowych szkół policealnych, które oferują kursy dla przyszłych opiekunek osób starszych. Można tam zdobyć niezbędną wiedzę z zakresu psychologii, pielęgnacji chorego, organizacji opieki nad osobą starszą, chorób wieku podeszłego, pomocy przedmedycznej.

Opiekun z referencjami

Kompletując zespół, zwracaj uwagę na referencje kandydatów. Pisma z dobrą opinią o danym pracowniku są poświadczeniem kompetencji zawodowych danej osoby. Zadbaj o zgodę przyszłego pracownika na zrobienie kopii tych pism i możliwość prezentowania ich klientom. Wykształcenie, ukończone kursy i referencje to nie wszystko. W tej branży niekompetentna osoba może raz na zawsze popsuć opinię firmy. Także początkującą opiekunkę najlepiej odwiedzić podczas wykonywania jej nowych zawodowych obowiązków i poobserwować jej podejście do podopiecznego oraz zaangażowanie. W dziedzinie opieki nad ludźmi obowiązuje zasada ograniczonego zaufania. Za błędy i niewłaściwe postępowanie najczęściej słono się płaci.

Agencja zatrudnienia

Możesz działać jako agencja opiekunek osób starszych i dobierać opiekunów do szukających pomocy seniorów i ich rodzin. Wtedy niezbędny będzie specjalny certyfikat. By go otrzymać, należy zgłosić się do urzędu marszałkowskiego lub wojewódzkiego urzędu pracy i uzyskać wpis do  rejestru przedsiębiorstw trudniących się pośrednictwem pracy (tzw. Krajowy Rejestr Agencji Zatrudnienia).W urzędach tych uzyskasz odpowiedni certyfikat uprawniający do prowadzenia działalności. Koszt tego dokumentu wynosi 200 zł. O kolejny dokument niezbędny do dostępu i operowania danymi osobowymi, musisz postarać się w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.

W poszukiwaniu zleceń

Opiekun osób starszych na początku swej działalności musi poszukać zleceń. Na wstępie najlepiej rozejrzeć się w swoim otoczeniu. Na pewno znajdziesz osoby, które mają sędziwego seniora wymagającego opieki. Zaproponuj im usługi swojej firmy. Swoje kroki można skierować też do ośrodków sprawujących czasową opiekę nad chorymi oraz sędziwymi seniorami, przychodni medycznych, sklepów ortopedycznych i rehabilitacyjnych. Porozmawiaj z kierownictwem, może będziesz mógł tam zostawić swoje ulotki. W niektórych placówkach medycznych są specjalne tablice korkowe, na które można przypinać ulotki z cennymi informacjami dla pacjenta. Z czasem na pewno najlepsza okaże się poczta pantoflowa. Rodziny podopiecznych będą polecać twoją firmę innym znajdującym się w podobnej sytuacji. Ale sam możesz szukać zleceń także w tematycznych serwisach internetowych, w których ogłaszają się osoby poszukujące pomocy przy opiece nad starszymi rodzicami czy dziadkami.

Dobry cennik

Zanim przystąpisz do działania, musisz zrobić dokładny biznesplan, którego najważniejszym elementem będzie cennik za wykonywane usługi. Często opiekunowie nad seniorami nie podają ceny za swoje usługi, twierdząc, że wszystko uzgadniają ze zleceniodawcą. Jednak to nie jest dobra praktyka. Klient musi od razu znać orientacyjną cenę za oferowaną usługę. Jeśli takiej informacji nie dostanie na stronie internetowej, to jest bardzo prawdopodobne, że od razu straci zainteresowanie daną firmą. Jak taki cennik opracować? Przede wszystkim należy zapoznać się z ofertą konkurencji. Jeśli jej jeszcze nie masz w swoim regionie, to poznaj propozycje podobnych firm działających w innych miastach. Zwykle opiekunka odchodząca do pacjenta wyceniana jest w systemie godzinowym (10-15 zł za godzinę).Opiekunka na stałe zwykle wynagradzana jest w systemie miesięcznym (ok. 2,5 tys. zł), a pracująca w systemie dwutygodniowym (ok. 1,2 tys. zł).

Biuro w domu

Uruchomienie firmy oferującej opiekę nad seniorami nie wiąże się z dużymi kosztami. Na początku z powodzeniem biuro firmy można urządzić w domu. Podstawowe narzędzia pracy to komputer z podłączonym internetem i telefon. Koniecznie wygospodaruj miejsce na segregatory ze służbową dokumentacją. Jeśli nie masz pojęcia o księgowości, zleć prowadzenie jej profesjonalnej księgowej.
Agnieszka Grotek


Koszty inwestycji:
- wyposażenie firmy (laptop, telefon, drukarka): ok. 3 tys. zł
- reklama ok. 2 tys. zł
SUMA: 5 tys. zł

Miesięczny przychód:
Zakładając, że masz 4 podopiecznych, których odwiedzasz codziennie i spędzasz u każdego z nich po 2 godziny. Dodatkowo masz jednego podopiecznego, u którego spędzasz dwa weekendy.
SUMA: ok. 4,5 tys. zł

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: