SuperBiz prawo przedsiębiorcy Warto płacić mobilnie

Warto płacić mobilnie

10.01.2014, godz. 00:00
Warto płacić mobilnie
foto:

Nie musisz już nosić ze sobą portfela z gotówką i kartami płatniczymi. Teraz wystarczy wziąć z domu telefon. Zapłacisz nim za zakupy w sklepie i Internecie, wypłacisz pieniądze z bankomatu, sprawdzisz stan swego konta, przez telefon zrobisz też przelew na numer telefonu.

W dzisiejszych czasach chcemy mieć dostęp do informacji o produktach i usługach w dowolnym miejscu i czasie, a to zapewniają nowoczesne urządzenia mobilne. W 2013 roku ok. 20 proc. Polaków dokonało różnego rodzaju płatności za pośrednictwem smartfona, a 27 proc. zamówiło w ten sposób produkt bądź usługę. To duża wygoda i oszczędność czasu, bo płacić za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak telefon komórkowy (smartfon) lub tablet, można w każdym miejscu, w którym jest zasięg sieci komórkowej lub Internetu, choćby WiFi.

Przez stronę www lub aplikację

Z bankowości elektronicznej w komórce możesz korzystać na dwa sposoby. Po pierwsze - używając przeglądarki internetowej telefonu. Jednak przy małym ekranie aparatu nie jest to wygodne. Dlatego praktycznie każdy bank w Polsce umożliwia dziś klientom dostęp do uproszczonego systemu transakcyjnego za pomocą tzw. mobilnej strony WWW, odchudzonej i przygotowanej tak, by była czytelna na ekranie telefonu i jednocześnie nie obciążała często niezbyt szybkich łącz komórkowych (wymaga pobrania znacznie mniejszej ilości danych z serwera).

Drugim sposobem jest skorzystanie z dedykowanej aplikacji mobilnej, którą użytkownik instaluje w swoim telefonie. Jest to specjalne oprogramowanie umożliwiające dostęp do konta i korzystanie z usług bankowych. Zapewnia komfort zarządzania swoim rachunkiem i większe bezpieczeństwo danych. Aplikacje różnią się zakresem dostępnych operacji oraz rodzajem i liczbą funkcji dodatkowych. Niektóre np. dają możliwość realizacji dowolnych zleceń (przelewów, doładowań), umożliwiają szybki dostęp do konsultanta, lokalizację bankomatów, punktów rabatowych, opłacanie faktury po zeskanowaniu QR kodu z rachunku, a przez to ułatwią załatwianie codziennych spraw.

Warto przyjrzeć się temu, co w ramach aplikacji bankowości mobilnej oferuje twój bank. Może okazać się bowiem, że nie jesteśmy dostatecznie poinformowani o istnieniu niektórych funkcji.

Niestety, aplikacje są dostępne wyłącznie na smartfony z systemem Android, iOS, BlackBerry, Symbian i Windows Phone oraz w telefonach umożliwiających instalację aplikacji Java. Dlatego też posiadacze zwykłych telefonów są zmuszeni do łączenia się z kontem bankowym poprzez serwis internetowy.

Co możesz załatwić przez komórkę

Wszystko zależy od systemu dostępu elektronicznego banku. W większości banków oferujących dostęp przez komórkę po zalogowaniu się do systemu można uzyskać wszelkie informacje o swoim rachunku i produktach finansowych - m.in. można sprawdzić stan konta, przejrzeć historię operacji, szczegóły kredytu, założonych lokat. Przez telefon możemy zwykle także wykonać przelewy, ale tylko na konta bankowe wcześniej zdefiniowanych odbiorców, oraz założyć lokaty. Są aplikacje finansowe, które umożliwiają płacenie telefonem za zakupy w sklepach tradycyjnych, internetowych oraz realizację przelewów między użytkownikami na numer telefonu lub adres e-mail z książki adresowej albo przez Facebooka. W kolejnych latach możemy spodziewać się dynamicznego rozwoju i wprowadzenia płatności mobilnych w praktycznie wszystkich segmentach rynku - jak chociażby za taksówki. Już teraz mytaxi jako pierwsza w Polsce wprowadza usługę "Płać przez aplikację", która umożliwia płacenie za taksówkę za pomocą smartfona kierowcy i pasażera.

Najczęściej transakcje mobilne są realizowane bezstykowo dzięki technologii NFC, podobnie jak w przypadku kart płatniczych z technologią zbliżeniową, oraz poprzez zeskanowanie kodu QR lub przez wpisanie kodu cyfrowego generowanego przez aplikację.

Bezstykowo i bezpiecznie

- Paweł Minkina, Związek Banków Polskich

Rozwój rynku bankowości elektronicznej trudno porównać do któregokolwiek obszaru działalności bankowej. Bankowość internetowa niezależnie od zmian sytuacji gospodarczej od kilku lat dynamicznie wzrasta. Obecnie ponad 21,5 miliona osób ma dostęp do swojego banku drogą elektroniczną. Prawdziwym hitem wśród klientów są bezpieczne i wygodne karty zbliżeniowe, jest ich blisko 20 milionów sztuk. Płatności bezstykowe dotyczą płatności niewielkimi kwotami, co znacząco ułatwia nam codzienne rozliczenia. Wystarczy samo zbliżenie karty do terminala i bez wpisywania kodów lub podpisywania rachunków możemy kupić bilet, gazetę czy zrobić drobne zakupy.

Jeśli posiadamy w portfelu kartę zbliżeniową, nie musimy się także martwić, że ktoś bez naszej wiedzy skorzysta z naszych oszczędności. Technologia płatności zbliżeniowych jest bezpieczna i chroniona przez kilka poziomów zabezpieczeń. W Polsce codziennie wykonuje się miliony transakcji przy użyciu kart zbliżeniowych - przestępcom nigdy nie udało się złamać tego systemu. To nie znaczy jednak, że powinniśmy całkowicie zapominać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Niestety, z badań wynika, że wciąż 20 proc. z nas trzyma kod PIN przyklejony do karty płatniczej! Problemem jest więc nasz własny brak dyscypliny i roztropności. Pamiętajmy, że bankowość elektroniczna jest bezpieczna, jednak nie powinniśmy zapominać o odpowiedzialności i zdrowym rozsądku przy codziennym korzystaniu z produktów bankowych.

Przez telefon bezpieczne

Korzystanie z serwisu bankowego przez komórkę jest tak samo bezpieczne jak przez komputer, a poziom i sposób zabezpieczeń zależą od twojego banku. Proces płatności opiera się na jednorazowych kodach, które służą do autoryzacji transakcji w terminalu płatniczym, sklepie internetowym czy bankomacie. Użytkownik samodzielnie nadaje kod PIN do aplikacji i ustala limity transakcyjne (zarówno kwotowe, jak i dotyczące liczby poszczególnych rodzajów transakcji) za pomocą serwisu internetowego banku. W każdej chwili aplikację można dezaktywować (zastrzec jak kartę) lub zablokować. Aplikacje komórkowe nie przechowują twojego identyfikatora i hasła, każdorazowo należy je wprowadzić ręcznie. Dlatego, nawet jeśli twoja komórka czy tablet dostaną się w niepowołane ręce, konto będzie bezpieczne. Trzeba jednak pamiętać, że bezpieczeństwo związane jest nie tylko z samym systemem transakcyjnym, lecz również ze sposobem łączenia się z Internetem. Dlatego klient nie powinien logować się do serwisu bankowego, gdy telefon łączy się z siecią za pośrednictwem publicznego niezabezpieczonego punktu Wi-Fi.

Jeśli utracisz komórkę, jak najszybciej poinformuj o tym bank i poproś o zablokowanie aplikacji. Możesz to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu internetowego, infolinii lub w jednym z oddziałów.

Masz pytania dotyczące tematu, napisz

"Super Express"

ul. Dęblińska 6

04-187 Warszawa

z dopiskiem: Przewodnik Finansowy II

lub e-mail: finanse@se.com.pl

nbp

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: