SuperBiz wiadomości 2,6 tys. – tyle chcą zarabiać młodzi

2,6 tys. – tyle chcą zarabiać młodzi

18.10.2016, godz. 12:34
banknoty
foto: FOTO SE

Młodzież między 15. a 19. rokiem życia uważa, że dobra płaca to 2,6 tys. zł netto. Z wiekiem jej oczekiwania finansowe rosną. Dla osób mających 20-24 lata satysfakcjonujące zarobki to te na poziomie ponad 2,7 tys. zł „na rękę” - wynika z „Badania Młodych” przeprowadzonego przez agencję badawczą Kantar Millward Brown na zlecenie Provident Polska.

Badania pokazują także, jak zmienia się podejście młodzieży do wykształcenia oraz co jej zdaniem jest kluczem do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Najmłodsza grupa (15-19 lat) to idealiści, którzy zgadzają się ze stwierdzeniem, że odpowiednie wykształcenie umożliwi im zdobycie wymarzonego zawodu (82 proc.). Wraz z wiekiem młodzi ludzie widzą jednak coraz mniejszy związek między wykształceniem a karierą zawodową. Wśród osób w wieku 25-30 lat już tylko połowa uważa, że jego brak oznacza znacznie gorsze perspektywy na dobrą pracę i zarobki.

– Przekaz, że nauka jest kluczem do sukcesu, był wyraźny i wiarygodny w XX wieku. Zdobywanie wiedzy i kwalifikacji dawało możliwości znalezienia dobrego zatrudnienia, bo na rynku pracy występował głód kompetencji. Pod koniec XX i na początku XXI wieku coraz częściej okazywało się, że o sukcesie zawodowym i życiowym decyduje osobowość, odwaga, kreatywność, a nie wyłącznie akademicka wiedza – komentuje Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczny.

Czytaj również: Podwyżki w Kauflandzie. Ile zarabiają kasjerzy?

Okazuje się, że współcześni młodzi mocno stawiają na zbieranie doświadczeń zawodowych i nabywanie umiejętności społecznych – to według nich klucz do osiągnięcia satysfakcji w życiu zawodowym. Ponad połowa z nich uczy się i pracuje już od najmłodszych lat (ponad połowa osób w wieku 15-30 lat już pracuje, a 41 proc. uczy się. Dużym zainteresowaniem cieszą się również zajęcia pozaszkolne.

Z badania wynika, że 52 proc. respondentów w okresie nauki szkolnej uczęszczało na pozaszkolne zajęcia sportowe, 28 proc. na zajęcia artystyczne a 32 proc. było członkiem koła naukowego. Jedynie 16 proc. deklaruje, że nie zna żadnego języka obcego. 9 proc. młodych Polaków przynajmniej raz zaangażowało się jako woluntariusz w akcję charytatywną, a 7 proc.  pracowało za granicą.

Większość młodych ludzi (81 proc. respondentów) ceni pracę i uważa, że dzięki niej może się rozwijać i uczyć nowych rzeczy. „Badanie Młodych” Providenta  pokazuje również, że millenialsi (tak określa się osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem) są szczęśliwi i spełnieni w różnych dziedzinach życia. 62 proc. z nich deklaruje ogólne zadowolenie z życia, a 67 proc. 20-24-latków oraz 76 proc. 25-30–latków odczuwa zadowolenie z sytuacji życiowej w sferze zawodowej. Tylko 31 proc. młodych uważa pracę za przykry obowiązek. Ponad połowa młodych twierdzi, że będzie pracować, nawet gdyby nie było takiej potrzeby. Czas pokaże, czy jest to obowiązujący trend, czy z wiekiem poziom satysfakcji zawodowej będzie się obniżał.

Czytaj również: Podwyżki pensji w marketach. Teraz czas na Polomarket

Granicą samodzielności jest dla nich wiek 25 lat, czyli okres, w którym wiele osób kończy studia studia. Z raportu wynika jednak również, że prawie co trzeci  29-latek nadal mieszka z rodzicami, ale chciałWśród najmłodszych można też zauważyć trend dążenia ku samodzielności - 8 proc. 19-latków deklaruje, że mieszka samodzielnie.

Coraz więcej młodych dysponuje własnym stałym budżetem – prawie 2/3 w najmłodszej (15-19) i ponad 3/4 w najstarszej (25-30 lat) kategorii wiekowej. Młodzi przykładają też wagę do oszczędności - 12 proc. 15-19 latków, 31 proc. 20-24 latków i prawie połowa 25-30 latków twierdzi, że posiada własne oszczędności. Wiek 15-30 lat to okres wielu ważnych decyzji i zmian w sposobie funkcjonowania w społeczeństwie. 11 proc. badanych młodszych niż 20 lat posiada już własny samochód, 54 proc.  młodych w wieku 20-24 ma już stałą pracę, a co trzecia osoba w wieku 25-30 lat ma już dziecko.

Źródło: materiały prasowe, oprac. MK

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: