SuperBiz wiadomości Dlaczego twoja pralka psuje się tuż po gwarancji? PE: „Producenci robią to celowo!”

Dlaczego twoja pralka psuje się tuż po gwarancji? PE: „Producenci robią to celowo!”

05.07.2017, godz. 10:45
pralka, pranie
foto: EAST NEWS

Postarzanie sprzętu – z tym hasłem spotkał się chyba każdy z nas. Na czym ów proceder polega? Producenci rzekomo tak tworzą pralki, lodówki, telefony czy telewizory, by psuły się, kiedy tylko skończy się gwarancja! Naprawa takiego sprzętu jest najczęściej nieopłacalna, co ma nas zmuszać do wydania pieniędzy na nowy egzemplarz. Okazuje się, że to niekoniecznie spiskowa teoria. Problem dostrzegł nawet Parlament Europejski, który chce zmusić producentów to tworzenia trwalszych towarów!

Kiedy lata temu do sprzedaży zaczęto wprowadzać pierwsze żarówki, ich producenci stanęli ponoć do nieoficjalnego wyścigu – wygrałby go ten, który stworzyłby żarówkę, która będzie świeciła wiecznie. Według legendy nagle ktoś poszedł po rozum do głowy i stwierdził, że, jeśli żarówki nie będą się przepalały, nie trzeba będzie produkować kolejnych sztuk, a tym samym producenci splajtują. To właśnie podobno po tym przemyśleniu wyścig producentów zarzucono. Choć żarówki w Unii Europejskiej oficjalnie poszły do lamusa, zastąpione przez energooszczędne źródła światła, to sam koncept postarzania sprzętu ma się dobrze – tak przynajmniej uważa Parlament Europejski.

ZOBACZ TEŻ: Ważny minister potwierdza: niemieckie proszki są lepsze od polskich!

Jak podaje tvn24bis.pl, europosłowie uważają, że wielkie koncerny celowo doprowadzają do sytuacji, w której po skończeniu gwarancji sprzęt się psuje. A części zamiennych albo nie ma, albo są tak drogie, że naprawa po prostu się nie opłaca. Tymczasem większość Europejczyków wolałby móc naprawić sprzęt, zamiast kupować nowy. Taki stan rzeczy z otwartymi ramionami przyjęłoby aż 77 proc. mieszkańców UE. Europejscy parlamentarzyści przyjęli 4 lipca rezolucję, w której proponują stworzenie definicji sztucznego skracania cyklu życia produktów. Dzięki niej można by opracować specjalne testy, co miałoby zniechęcić producentów przed postarzaniem sprzętu. Koncern mógłby otrzymywać np. specjalne oznaczenie, jeśli jego produkty byłby trwałe i łatwe do naprawy.

ZOBACZ TEŻ: Planowane postarzenie produktów to nie mit. Sprzęt celowo przestaje działać [WIDEO]

Parlament Europejski chciałby też uregulowania cen części zamiennych i zachęcenia Europejczyków do korzystania za sprzętów z drugiej ręki, co miałoby przy okazji pozytywny wpływ na ekologię. „Posłowie proponują też wprowadzenie kryteriów minimalnej odporności dla wszystkich kategorii produktów, począwszy od etapu projektu. Jeśli naprawa produktu trwa dłużej niż miesiąc, gwarancja powinna - ich zdaniem - zostać przedłużona o okres odpowiadający czasowi naprawy” - podaje tvn24bis.pl. Jak widać, choć producenci się od tego odżegnują, postarzanie sprzętu to wcale nie mit!

Źródło: tvn24bis.pl

autor: Piotr Osiński zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: