SuperBiz wiadomości E-paragony nie przypadną Polakom do gustu? Większość z nas ich nie chce

E-paragony nie przypadną Polakom do gustu? Większość z nas ich nie chce

26.09.2016, godz. 13:33
Paragony
foto: SHUTTERSTOCK

Aż 64 proc. ankietowanych uważa, że e-paragony to zły pomysł - wynika z sondażu IPSOS. Jeszcze więcej badanych jest zdania (84 proc.), że dostęp organów podatkowych do informacji na temat naszych zakupów, to naruszenie prywatności.

Ministerstwo Finansów planuje, aby od 2018 r. tradycyjne kasy z paragonami zastąpić nowymi, które będą pracowały w trybie online. Handlowy automatycznie przesyłaliby dane do nowo powstałego urzędu, który gromadziłby e-paragonu. Klienci otrzymałby go na e-maila lub specjalną aplikację na smartfona.

Sprawdź również: Zapadła decyzja. Od stycznia 2018 r. jednolita danina zamiast PIT oraz składek ZUS i NFZ

Innowacyjny pomysł, który w podobnej formie funkcjonuje już na Węgrzech, wydaje się być bardzo wygodny. Na przykład w przypadku reklamacji klient nie musi obawiać się, że zgubił paragon, ponieważ bez problemu sklep odnajdzie go w bazie.

Jednak aż 62 proc. Polaków jest przeciwna e-paragonom. Z badania Ipsos wykonanego pod koniec sierpnia wynika, że tylko 26 proc. ankietowanych jest za wdrożeniem e-paragonów. Zasadniczo im ktoś starszy, tym awersja do e-paragonów jest większa - podaje Money.pl.

Ipsos spytał też o to, czy w przyszłości zgodzilibyśmy się na rezygnację z gotówki na korzyść płatności elektronicznych (np. kartą, aplikacją w telefonie). Ten pomysł też nam się nie podoba. Tylko 32 proc. opowiada się za takim rozwiązaniem, a 55 proc. mówi "nie".

- Skłonność do poparcia zarówno dla e-paragonów, jak i zastąpienia wszystkich transakcji elektronicznymi jest tym niższa, im wyższe jest wykształcenie respondentów – tłumaczy Krzysztof Chmielewski z Ipsos.

Obawa Polaków w kwestii e-paragonów i e-płatności dotyczy ewentualnego naruszenia prywatność (44 proc.), poczucia bycia inwigilowanym (35 proc.), a jedynie w 1 proc. lęku, że dane zostałyby wykorzystane w celach reklamowych.

Badanie przeprowadzono poprzez pytania zadawane przez internet na próbie 1072 Polaków w wieku 17-60 lat w dniach 26-30 sierpnia.

 

 

Źródło: Money.pl

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: