Getin Bank

i

Autor: Wikimedia Commons Getin Bank

Gigantyczna kara nałożona na Getin Noble Bank

2017-08-04 15:10

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 1,7 mln zł kary na Getin Noble Bank. UOKiK uznał, że instytucja utrudniała klientom porównanie jej oferty kredytowej z propozycjami innych banków. Łamała prawo, które nakłada na nią obowiązek zaprezentowania warunków kredytu, które spodziewa się przyjąć w przypadku co najmniej dwóch trzecich umów kredytowych związanych z danym produktem.

UOKiK ukarał Getin Noble Bank
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli instytucja finansowa zakłada, że minimum dwie trzecie umów zostanie podpisanych na określonych zasadach, należy podać tzw. reprezentatywny przykład, który umożliwi porównanie warunków umowy z ofertami konkurencji
.
Co prawda Getin Noble Bank podał dwa reprezentatywne przykłady, ale dotyczyły one kredytu konsolidacyjnego z ubezpieczeniem i takiego samego kredytu bez ubezpieczenia. Przez to klienci mieli problem z porównaniem propozycji z ofertami innych banków. W związku z tym urząd nałożył na bank karę finansową, która przekracza 1,7 mln złotych. W opinii urzędu Getin Noble Bank naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Warto dodać, że instytucja zaniechała już stosowania praktyk, za które została ukarana.

Ponadto Getin Noble Bank umieszczał na ulotkach i reklamach ważne informacje o kredytach drobnym druczkiem, przez co były one nieczytelne i niezrozumiałe dla konsumentów. W ocenie UOKiK bank dopuścił się także zaniedbań w telewizyjnych spotach reklamowych. W tym przypadku istotne szczegóły dotyczące oferty były wyświetlane zbyt krótko.

UOKiK ma zastrzeżenia odnośnie tego, w jaki sposób Getin Noble Bank informował potencjalnych klientów o konsolidacyjnym kredycie konsumenckim 5 proc. niższa rata. Produkt był reklamowany od kwietnia do grudnia 2015 roku. - Stopa oprocentowania, całkowita kwota kredytu, rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO), czas obowiązywania umowy, całkowita kwota do zapłaty, wysokość rat – te informacje powinny znaleźć się w każdej reklamie kredytu konsumenckiego w sposób umożliwiający ich odczytanie i zrozumienie – przypomina UOKiK.

Urząd zobligował Getin Noble Bank do rekompensaty publicznej. - Wszyscy klienci, którzy skorzystali z oferty na kredyt konsolidacyjny 5 proc. niższa rata w trakcie trwania telewizyjnej kampanii reklamowej i w ciągu 14 dni od jej zakończenia (kampania trwała od 1 do 28 czerwca 2015 r.) zostaną objęci obniżką oprocentowania o 0,5 proc. lub zwrotem odsetek pobranych przez ostatnie 6 miesięcy spłacania kredytu – zapowiedział UOKiK.

- Materiały marketingowe powinny być dostosowane do nośnika, na którym są prezentowane. Wymagane prawem informacje powinny być przedstawione w sposób jednoznaczny, zrozumiały i dobrze widoczny. Na przedsiębiorcy ciąży szczególna odpowiedzialność, by dostosował swój przekaz do możliwości danego medium. Dlatego bank powinien dopilnować, by komunikat zawierający informacje wymagane przez ustawę o kredycie konsumenckim był w reklamie wyświetlany jak najdłużej i był jak najlepiej widoczny. Szczególnie, że siła oddziaływania reklamy na konsumentów jest znaczna – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Getin Noble Bank ma na swój własny koszt poinformować konsumentów o decyzji UOKiK na swoich stronach oraz w telewizji, gdzie powinien wyemitować 15-sekundowe spoty. W ciągu czterech miesięcy powinien też złożyć prezesowi UOKiK sprawozdanie ze swoich działań. Decyzja urzędu nie jest jeszcze prawomocna, a bank może się od niej odwołać.

Zobacz też: Moody's bierze pod lupę Getin Noble Bank
Przeczytaj też: UOKiK: bank odda klientom pieniądze za prowadzenie konta. Wraz z odsetkami
Polecamy: Nowy prezes Getin Banku

Źródło: uokik.gov.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze