Jedziesz na wymarzony urlop? Zobacz o czym warto pamiętać!

2017-07-01 14:00

Wakacje to najprzyjemniejszy okres w roku, kiedy można cieszyć się z upragnionego urlopu. Jednak aby był to czas odpoczynku, najpierw trzeba zadbać o kilka rzeczy: wybrać najlepszą ofertę, standard hotelu, rodzaj transportu, wyżywienie. Mimo atrakcyjnej oferty biur podróży nie brakuje problemów i skarg klientów, które pojawiają się po rezerwacji: na nieodpowiednią jakość usługi czy organizację wyjazdu. Pomóc w problemie mogą rzecznicy konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, jak ustrzec się przed wszystkimi pułapkami, aby urlop był naprawdę udany.

Biura podróży – co wzbudza wątpliwości?
Tajemnicą nie jest, że nie każde biuro podróży dba o komfort klientów. Obecnie UOKiK prowadzi postępowanie w aż 12 przypadkach wątpliwych usług turystycznych. Wątpliwość wzbudza informowanie o zmianie godziny wylotu czy przylotu. Zdarza się, że zmiana godzin ma wpływ na czas trwania całej wycieczki, która nagle skraca się nawet o 2 dni, a cena pozostaje taka sama. Kolejną kwestią jest potrącanie ceny w przypadku kiedy klient rezygnuje z wyjazdu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, powinna ona odpowiadać rzeczywiście ponoszonym kosztom Takie procedury sprawdzane są jeśli chodzi np. o biuro Rainbow Tours czy Nową Itakę. Jak się okazuje, w błąd mogą wprowadzać również foldery reklamowe, które na zdjęciach prezentują wyższy standard pokoju niż jest to w rzeczywistości (np. foldery Nowej Itaki).


Bilet lotniczy – rewelacji biletowych nie brakuje
Coraz popularniejsi stają się tzw. pośrednicy biletowi. Urząd przyjrzał się m.in. portalowi esky.pl, który jak wynika ze zgłoszeń podróżujących, może stosować niejasne zasady dotyczące kosztu bagażu w trakcie rezerwacji biletu. Do ceny biletu automatycznie miało być także doliczane ubezpieczenie, a klient, który nie był tym zainteresowany, musiał samodzielnie odznaczyć tę opcję (jeśli jej nie zauważył to automatycznie niczego nieświadomy – płacił za usługę). Praktyka ta została jednak zaniechana. Warto zwrócić więc uwagę na to czy inne portale pośredniczące w zakupie biletów nie mają podobnej opcji.


Składanie reklamacji
W urzędzie pojawiły się zgłoszenia wskazujące na to, że niektóre z biur podróży utrudniają procedurę składania reklamacji. Wprowadzają przykładowo wymóg złożenia reklamacji na piśmie i wysłania jej pod konkretny adres listem poleconym. Gdy nie spełni się tych warunków (np. wyśle się ją pocztą elektroniczną), reklamacja nie jest rozpatrywana. Według UOKiK, nie ma żadnego powodu, by organizatorzy wyjazdów ograniczali w jakikolwiek sposób prawo do składania reklamacji.

 

Zobacz także: Na jakie urlopy chodzą polscy rodzice? Podpowiadamy, co wybrać

 

Poznaj swoje prawa
Urząd radzi krok po kroku jak przygotować się do wymarzonego urlopu.
- Sprawdź biuro podróży:
Można zrobić to na stronie turystyka.gov.pl i sprawdzić biuro podróży, z którym chce się wybrać na wakacje
- Sprecyzuj swoje wymagania:
Wyjaśnij, czego oczekujesz: hotel blisko plaży, w zacisznej okolicy, spokojny może oznaczać coś innego dla klienta, a coś innego d;a biura podróży. Warto również zadzwonić i dopytać o warunki oferty, a także poprosić o dodatkowe zdjęcia.


Przeczytaj umowę
Patrz nie tylko na cenę, ale na: godziny wylotu i przylotu. Przylot po południu może oznaczać, że w praktyce w hotelu będziesz już po godzinie kolacji i jedyne co zdążysz zrobić to położyć się spać. Wylot nad ranem liczony jest jako dzień wycieczki, a w praktyce oznacza to 6-dniowy urlop (w ofercie wpisane jest zazwyczaj 7-dniowy). Standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie – sprawdź czy cokolwiek jest w cenie czy wymaga dodatkowej opłaty. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.

 

Sprawdź również: Do USA polecimy jednak z laptopem w samolocie


Niższy standard hotelu? Reklamuj!
Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Wszelkie nieprawidłowości można zgłosić na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie: telefonicznie, mailowo, pisemnie.


- Żądaj obniżenia ceny
Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z Tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc. zwrotu, za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny! Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale pomoże oszacować klientowi wysokość odszkodowania o które może się ubiegać.

 

Źródło: /UOKiK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze