SuperBiz wiadomości Klienci Plusa bezprawnie dostawali sms-y premium? UOKiK wszczyna postępowanie

Klienci Plusa bezprawnie dostawali sms-y premium? UOKiK wszczyna postępowanie

22.06.2017, godz. 13:57
UOKiK
foto: EAST NEWS

Wygląda na to, ze Polkomtel może mieć kłopoty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął postępowanie przeciwko operatorowi sieci Plus. Powodem ma być wysyłanie do klientów SMS-ów premium, które informowały o przepełnionej skrzynce telefonu. W rzeczywistości jednak nic takiego nie miało miejsca. Natomiast jeśli ktoś odpowiedział na SMS-a, automatycznie kupował dostęp do płatnych SMS-ów, nie będąc tego świadomym.

Płatne wiadomości premium mieli otrzymywać klienci, których skrzynka telefoniczna była rzekomo przepełniona. SMS o treści: „Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Ślij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba" przychodził z numeru 7218. Nawoływał do wysłania wiadomości na numer 60228, co wiązało się z automatycznym z wykupieniem usługi płatnej wiadomości, którą otrzymywał jedną dziennie. Choć kwota 2,46 zł wydaje się niewielka, w skali miesiąca istotnie zmieniała wysokość rachunku klientów. A niczego nieświadomych, którzy nie do końca zrozumieli treść wiadomości nie brakowało.
Skargi wysyłane do Plusa kończyły się zazwyczaj fiaskiem. Operator twierdził, że zrealizował usługę prawidłowo i powoływał się na „zewnętrzne podmioty", sugerując, że to one, jako dostawca wiadomości premium powinny odpowiadać za sytuację i rozpatrzyć reklamację.

Zobacz także: Kolejna opłata za wodę. O ile wzrosną rachunki?


UOKiK przytoczył na swojej oficjalnej stronie przykładową odpowiedź operatora na wezwania klientów:
Każda otrzymana wiadomość podlega opłacie. Szczegółowe informacje na temat świadczenia tej usługi, w tym informacje związane ze sposobem jej uruchomienia, wyłączenia, zablokowania opisane są w Regulaminie promocji „Zwrotny SMS, MMS, WAP Push Premium". Często serwisy rozrywkowe i informacyjne świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie, reklamację rozpatrzyłem negatywnie.
Konsumenci tłumaczyli się natomiast, że nie byli świadomi faktu uruchomienia płatnej usługi SMS. Wobec tego, UOKiK zdecydował się wszcząć postępowanie w tej sprawie, ponieważ mogło dojść do utrudnień podczas dochodzenia praw przez konsumentów. To Polkomtel bowiem odpowiada za realizację wyznaczonych zadań – w tym przypadku dostarczanie usług premium, a nie podmioty zewnętrzne.

Oprócz postępowania w sprawie Plusa, prezes UOKiK zdecydował się także wyjaśnić, jak inni operatorzy wykorzystują numery premium: 7218 i 6022.

Sprawdź również: Jakie koszty ponoszą polscy kierowcy?


Jeśli UOKiK stwierdzi, że doszło do nadużyć, może nałożyć na Polkomtel karę finansową w wysokości maksymalnie do 10 proc. obrotu firmy.

 

Źródło: /UOKiK

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: