SuperBiz wiadomości Masz wadliwe auto z Grupy Volkswagen? Sprawdź, jak dołączyć do pozwu zbiorowego

Masz wadliwe auto z Grupy Volkswagen? Sprawdź, jak dołączyć do pozwu zbiorowego

25.01.2017, godz. 12:25
Volkswagen logo
Logo Volkswagena foto: SuperAuto24.pl

Już jutro (26 I) Stowarzyszenie Osób Poszkodowanych przez Spółki Grupy Volkswagen AG zamierza złożyć kolejny zbiorowy pozew w imieniu klientów poszkodowanych przez koncern w tzw. aferze spalinowej. Wcześniej UOKiK wszczął postępowanie przeciwko niemieckiej firmie. Ona sama nie chce komentować sprawy. Wyjaśniamy, w jaki sposób można dołączyć do pozwu.

Pierwszy pozew zbiorowy Stowarzyszenie złożyło przeciwko Volkswagenowi pod koniec września ubiegłego roku. „Niemiecki producent wprowadził na polski rynek ponad 140 tys. wadliwych samochodów z oszukańczym oprogramowaniem, fałszującym wyniki emisji spalin. Auta te wyposażono w silniki diesla, które nawet 40-krotnie przekraczają normy w zakresie emisji tlenków azotu” - twierdziło wtedy Stowarzyszenie. Teraz szykuje się kolejny pozew. Już w czwartek, 26 stycznia, ma on zostać złożony przeciwko Skodzie i Audi, a w późniejszym terminie także przeciwko Seatowi. Obecnie organizacja szacuje, że problem fałszowania odczytów emisji spalin może dotyczyć nawet 200 tys. aut w naszym kraju, bo zgłaszają się do nich kolejne poszkodowane osoby.

ZOBACZ TEŻ: UOKiK wziął pod lupę Volkswagena w Polsce. Grozi mu spora kara

W jaki sposób dołączyć do pozwu? Pierwszym krokiem jest rejestracja na stronie internetowej stowarzyszenia, która jest dostępna tutaj >>>
Tam samodzielnie można sprawdzić, czy naszego egzemplarza samochodu dotyczy problem fałszowania odczytów emisji spalin. Jeśli tak, musimy podać swoje dane: imię, nazwisko, adres, mail i numer telefonu. Trzeba też wskazać markę pojazdu, jego numer VIN, typ silnika i zaznaczyć, czy jesteśmy przedsiębiorcą, czy nie. Można też wpisać swoje uwagi. Wszystkie dane powinny być bezpieczne, bo strona jest szyfrowana i posiada ważny certyfikat.

Wypełnienie kwestionariusza jest bezpłatne, nie stanowi też zawarcia umowy. Wiąże się jednak ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych niezbędnych dla przeprowadzenia postępowania mającego na celu wymianę samochodu na nowy i uzyskanie odszkodowania za zakupiony wadliwy pojazd. Ze wszystkimi dodatkowymi pytaniami można dzwonić pod numer tel.: 737-83-66-99 (infolinia czynna pn.-pt. w godzinach 9:00–17:00). Co dzieje się ze zgłoszeniem? Stowarzyszenie jeszcze raz weryfikuje, czy aby na pewno dane auto jest wadliwe, a potem jego członek kontaktuje się ze zgłaszającym, by wyjaśnić, jakie dokumenty są wymagane, aby dołączyć do pozwu. Wtedy też, indywidualnie, ustala się warunki współpracy.

ZOBACZ TEŻ: Volkswagen Group: "Nie fałszowaliśmy pomiarów spalin". Próba uniknięcia odszkodowań?

Grupa Volkswagen musi nastawić się nie tylko na pozwy zbiorowe, ale też działania ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który 19 stycznia poinformował o wszczęciu postępowania przeciwko niemieckiemu przedsiębiorstwu. „Sprawa dotknęła dużej liczby użytkowników samochodów – zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców w Polsce i w całej Unii Europejskiej. Działania koncernu mogą wiązać się m.in. z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, przestrzeganiem norm środowiskowych oraz technicznych” - wyjaśnił Urząd, uznając, ze Grupa Volkswagen mogła wprowadzać klientów w błąd. Zakwestionował również sposób rozpatrywania przez sprzedawców VW Polska reklamacji z tytułu rękojmi lub niezgodności z umową.

Tymczasem „Volkswagen Group Polska (...) przypomniał, że od roku trwa akcja wymiany oprogramowania, która ma objąć ok. 140 tys. aut w Polsce. Tomasz Tonder z Volkswagen Group Polska powiedział, że spółka nie komentuje na obecnym etapie informacji UOKiK” - podawało polskieradio.pl.

Źródła: stopvw.pl, polskieradio.pl

autor: Piotr Osiński zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: