SuperBiz wiadomości Mierzeja Wiślana przeszła przez Sejm. Kanał wodny coraz bliżej realizacji

Mierzeja Wiślana przeszła przez Sejm. Kanał wodny coraz bliżej realizacji

24.02.2017, godz. 16:23
Mierzeja Wiślana
foto: EAST NEWS

Posłowie przegłosowali w Sejmie specustawę o budowie kanału łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Rozpoczęcie prac na Mierzei Wiślanej ma nastąpić w przyszłym roku i zakończyć w 2022 r.

Za głosowało 401 posłów, przeciw było dziewięciu, a 18 wstrzymało się od głosu. Teraz zajmie się nią Senat. Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zakłada, że koszt budowy wyniesie ok. 880 mln zł, ma być finansowana ze środków państwa.

Sprawdź również: Chcą połączyć Wisłę z Odrą. Kanał wybudują Chińczycy

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej bierze pod uwagę cztery lokalizacje przekopu, a jego umiejscowienie wskaże firma, która przygotuje dokumentację projektową inwestycji. Podał, że we wtorek Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z konsorcjum firm trójmiejskich na wykonanie takiego projektu. Za 5,2 mln zł konsorcjum w ciągu 18 miesięcy ma przygotować dokumentację dotyczącą decyzji środowiskowej oraz lokalizacji kanału, a także przeprowadzić konsultacje.

Zalew Wiślany jest częścią Morza Bałtyckiego, a konkretnie Zatoki Gdańskiej. Od Zatoki odcina go niemal zupełnie - poza połączeniem poprzez Cieśninę Piławską - Mierzeja Wiślana.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z rosyjskim obwodem kaliningradzkim, a jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Pilawską.

Źródło: TVN24 BiŚ

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: