Kosmos na Pradze

i

Autor: materiały prasowe

NASA zatrudni „obrońcę Ziemi”. Płaci krocie

2017-08-02 18:55

Niecodzienne stanowisko oferuje amerykańska agencja kosmiczna. Poszukuje chętnego, który podejmie się pracy... „obrońcy planet". NASA będzie płacić niemało, bo nawet do 655 tys. złotych. Rekrutacja trwa do 14. sierpnia.

To nie fikcja czy scenariusz filmu science-fiction. Urzędnik ds. ochrony planetarnej (ang. planetary protection officer), bo tak oficjalnie ma nazywać się funkcja - ma bronić Ziemię przed zanieczyszczeniem z kosmosu, a inne planety przed zanieczyszczeniem produkowanym przez Ziemian.
Niezwykle odpowiedzialne stanowisko będzie też sowicie wynagradzane – agencja chce płacić ok. 125 -187 tys. dolarów rocznie (tj. ok. 655 tys. złotych).
Oprócz NASA, która od 2014 roku zatrudnia pracownika broniącego planety na pełen etat, podobne miejsce pracy oferuje także Europejska Agencja Kosmiczna.
Oferta związana jest m.in. z ratyfikowaniem przez USA traktatu o przestrzeni kosmicznej z 1967 roku, który mówi nie tylko o odkrywaniu kosmosu, ale także o ochronie przed negatywnymi skutkami ingerencji człowieka w przestrzeń kosmiczną.
Zadaniem „obrońcy planet" ma być analiza działania robotów wysyłanych na inne planety, podróżowanie do centrów kosmicznych, kontrolowanie braku zanieczyszczeń w przestrzeni kosmicznej. Ma zabezpieczać również urządzenia laboratoryjne i odpowiadać za protokoły z badań.