samolot lot

i

Autor: East News

Odszkodowanie od linii lotniczych. Kiedy możesz o nie wystąpić

2016-06-28 17:00

Twoje prawa są takie same niezależnie od tego czy lecisz tradycyjnymi czy tanimi liniami albo czarterem. Gdy twój lot jest opóźniony lub odwołany opóźniony czy zabraknie dla ciebie miejsca na pokładzie, przewoźnik ma wobec ciebie określone obowiązki, a tobie przysługuje prawo do odszkodowania. Masz także prawo do rekompensaty za zagubiony lub uszkodzony bagaż.

Po przyjeździe na lotnisko może się okazać, że zabrakło dla ciebie miejsca na pokładzie, ponieważ linie lotnicze sprzedają często więcej biletów niż jest miejsc w samolocie. Wówczas przewoźnik szuka najpierw ochotników, którzy zgodzą się lecieć innym lotem. Jeśli zgłosisz się na ochotnika, możesz wybierać między innym lotem w najwcześniejszym możliwym terminie (jeśli są wolne miejsca) a zwrotem ceny biletu (w ciągu 7 dni). Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem połączenia, masz prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego wyleciałeś. Jeżeli zmiana lotu spowoduje zmianę portu docelowego, przysługuje ci prawo do bezpłatnego transportu na właściwe lotnisko albo inne, uzgodnionego z przewoźnikiem, miejsce (np. do centrum miasta). Jeśli nie odpowiada ci oferta linii lotniczej i zdecydujesz się czekać na następny lot, masz prawo do bezpłatnej opieki ze strony przewoźnika. Powinien ci zapewnić w tym czasie darmowe wyżywienie i nocleg w hotelu oraz darmowy transport między hotelem a lotniskiem. Masz również prawo do dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, teleksów, faksów lub maili. Jeśli zabraknie dla ciebie miejsca na pokładzie lub lot zostanie odwołany, przysługują ci też prawo do odszkodowania, a jego wysokość zależy od długości lotu.

Gdy zabraknie miejsca w samolocie lub lot zostanie odwołany
Masz prawo:
* do zwrotu ceny biletu w terminie 7 dni lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu lub zmiany planu podróży do miejsca przeznaczenia,
* do opieki przewoźnika (napoje i wyżywienie, zakwaterowanie w hotelu, transport z lotniska do miejsca noclegu, możliwość skorzystania z telefonu, faksu, maila)
* do odszkodowania
Wysokość odszkodowania zależy od odległości do ostatniego portu, do którego przybędziesz spóźniony na skutek odmowy przyjęcia na pokład.
* 250 euro w przypadku rejsów do 1 500 km lub połowę tej sumy, gdy przewoźnik znajdzie rejs, który pozwoli ci dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później
* 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1 500 a 3 500 km w przypadku rejsów między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE lub połowę tej sumy, gdy przewoźnik znajdzie rejs, który pozwoli dotrzeć do portu docelowego najwyżej 3 godziny później
* 600 euro dla pozostałych rejsów lub połowę tej sumy, gdy przewoźnik zaproponuje ci rejs, który pozwoli dotrzeć do portu docelowego najwyżej 4 godziny później.
Z klasy wyższej do niższej
Gdy masz wykupiony bilet w niższej klasie a zabrakło tam miejsc, są natomiast miejsca w klasie wyższej, możesz lecieć wygodniej i przewoźnik nie ma prawa żądać żadnych dopłat. Jeśli zdarzy się sytuacja odwrotna (przeniesienie z wyższej klasy do niższej), przysługuje ci odszkodowanie, płatne w ciągu 7 dni:
* 30 proc. ceny biletu (lot do 1 500 km)
* 50 proc. ceny biletu (lot wewnątrz UE powyżej 1 500 km i między 1 500 a 3 500 km w przypadku rejsów poza UE;
* 75 proc. ceny biletu w przypadku pozostałych rejsów.

Gdy samolot jest spóźniony
Jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zapewnić ci bezpłatnie posiłki i napoje w ilościach odpowiednich do czasu oczekiwania, a także możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Jednak tylko wtedy gdy linia lotnicza ma podstawy przewidywać opóźnienie lub opóźnienie jest większe niż:
- dwie godziny w przypadku rejsów do 1500 km;
- trzy godziny w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1 500 km i między 1 500 a 3 500 km w przypadku rejsów poza UE;
- cztery godziny w przypadku pozostałych rejsów.
Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin ( z winy przewoźnika), masz prawo do zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczynałeś podróż, pierwszym możliwym połączeniem. Gdy z powodu opóźnienia lotu zaistnieje konieczność pobytu przez jedną lub więcej nocy, przysługuje ci prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
Jeżeli natomiast dotrzesz do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, masz prawo do uzyskania odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży (na podstawie wyroku z dnia 19 listopada 2009 roku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07).

Jakie odszkodowanie
Lot w obrębie UE
* 1 500 km lub mniej - 250 EUR
* ponad 1 500 km - 400 EUR
Lot między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE:
* 1 500 km lub mniej - 250 EUR
* 1 500 - 3 500 km - 400 EUR
* ponad 3 500 km - 600 EUR

Gdy linie lotnicze zagubią bagaż
Gdy twój bagaż zostanie uszkodzony lub zaginie w podróży liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek portu na świecie, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie do wysokości 1 131 SDR (międzynarodowa jednostka, obecnie ok. 6 zł). Swoje żądanie powinieneś jednak zgłosić nie później niż w ciągu siedmiu dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu, a w przypadku bagażu opóźnionego - nie później niż 21 dni od daty jego odbioru. Jeśli bagaż zagubił inne linie lotnicze niż te, w których kupiłeś bilet, możesz wybrać, od których z nich chcesz żądać odszkodowania. Na tobie spoczywa obowiązek udowodnienia szkody. Skargę musisz złożyć na piśmie i dołączyć dokumentacje poniesionych kosztów – np. paragony, zdjęcia. Gotowy formularz reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdziesz na stronie www.konsument.gov.pl. Możesz tez pobrać bezpłatną aplikację ECC – Net Travel, która podpowie, jak postępować w sytuacji odwołania, opóźnienia lotu czy problemów z bagażem. Aplikacja działa tez w trybie off-line (nie jest potrzebny dostęp do Internetu).
Uwaga! Linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za pieniądze i rzeczy wartościowe, takie jak sprzęt fotograficzny, sprzęt sportowy, laptop i tym podobne, jeśli nie zostały zgłoszone przed lotem.

Kiedy bez odszkodowania
Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu:
* co najmniej 2-tygodnie wcześniej
* odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (np.destabilizację polityczna, warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo)
* co najmniej z 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował inny lot rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i kończący się nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu
* w okresie krótszym niż 7-dniowe wyprzedzenie i zaproponował połączenie rozpoczynające się najpóźniej godzinę przed planowanym odlotem i kończące się najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.
Uwaga! Jeśli twój lot został odwołany z powodu wyjątkowych okoliczności, możesz nie mieć prawa do odszkodowania, ale przewoźnik musi ci zaproponować wybór między:
- zwrotem kosztów biletu (za cały bilet lub jego niewykorzystaną część)
- alternatywnym środkiem transportu do punktu docelowego w możliwie najkrótszym terminie lub
- przeniesieniem rezerwacji na dowolną wskazaną przez ciebie datę (o ile są dostępne miejsca).

Jak starać się o odszkodowanie
* zgromadź dokumentację wydatków - wszelkie paragony i rachunki mogą być pomocne przy ich wykazywaniu.
* postaraj się o pisemne potwierdzenia faktów przez świadków lub policję
* przygotuj skargę do przewoźnika - reklamacja powinna być rzeczowa, starannie wylicz, czego spodziewasz się od przewoźnika i z jakiej racji
* dołącz do reklamacji kopie dokumentów - biletów, paragonów
* wyślij reklamację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub e-mailem
* czekaj na odpowiedź przez 30 dni
* jeśli nie dostaniesz odpowiedzi, złóż skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego,(Komisja Ochrony Praw Pasażerów) ul. Flisa 2,02-247 Warszawa.

Gotowy formularz reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdziesz na stronie www.konsument.gov.pl. Możesz też pobrać bezpłatną aplikację ECC – Net Travel, która podpowie, jak postępować w sytuacji odwołania, opóźnienia lotu czy problemów z bagażem. Aplikacja działa również w trybie off-line (nie jest potrzebny dostęp do Internetu).

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze