SuperBiz wiadomości Odwołany lot i co dalej? Jakie prawa mają pasażerowie

Odwołany lot i co dalej? Jakie prawa mają pasażerowie

08.10.2016, godz. 16:23
Lotnisko, kolejka
foto: EAST NEWS

W związku trwającym w Grecji strajkiem kontrolerów linie lotnicze odwołują wiele lotów. Wśród nich są rówież rejsy z i do Polski. Jakie prawa mają osoby, których dotyka tego typu sytuacja?

Strajk kontrolerów lotów w Grecji rozpoczął się w sobotę (8.10. br.) i ma potrwać do czwartku (13.10. br.). Wśród lotów, które w związku z tym już zostały odwołane znajduja się  m.in. połączenia realilzaowane przez Ryanair z Grecji do Polski i Polski do Grecji.

Czytaj: Ryanair odwołuje loty. Sprawdź, czy nie ma wśród nich Twojego

Pasażerom, których lot zostal odwołany przewoźnik proponuje dwie opcje do wyboru:
1. Mogą anulować rezerwację i ubiegać się o zwrot pełnej kwoty za niewykorzystane loty. Zwroty będą rozpatrywane w ciągu siedmiu dni roboczych, zaś należna kwota ma być zwrócona na kartę kredytową użytą w rezerwacji.
2.  Mogą za darmo zmienić lot. Najprostszy sposob, aby to zrobic to zalogowanie się do systemu rezerwacyjnego przewoźnika, podanie numeru rezerwacji i dokonanie zmiany. Jeśli wymagana bedzie opcja przekierowania, z /do innego lotniska obsługiwanego przez Ryanair, może być potrzebny kontakt z jednym z doradców (poprzez chat na żywo lub Centrum Obsługi Klienta).

Szczegółowe informacji na temat sposobu zmiany rezerwacji lub anulowania, wraz z linkami przekierowującymi do systemu rezerwacyjnego Ryanaira oraz numerami telefonów dostępne są na stronie internetowej przewoźnika, wiadomości dotyczącej odwołanych lotów.

Nie tylko Ryanair
Generalnie prawa pasażerów są niezależne od rodzaju linii lotniczych, z któych korzystają (zwykłe, tanie, czarter).
Osoba, której lot został odwołany ma prawo do:
* zwrotu ceny biletu w terminie 7 dni lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu lub zmiany planu podróży do miejsca przeznaczenia,
* opieki przewoźnika (napoje i wyżywienie, zakwaterowanie w hotelu, transport z lotniska do miejsca noclegu, możliwość skorzystania z telefonu, faksu, maila),
* odszkodowania.

Zobacz także: Odszkodowanie od linii lotniczych. Kiedy możesz o nie wystąpić

Jakie odszkodowanie? 
Lot w obrębie UE:
* 1 500 km lub mniej - 250 EUR
* ponad 1 500 km - 400 EUR
Lot między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE:
* 1 500 km lub mniej - 250 EUR
* 1 500 - 3 500 km - 400 EUR
* ponad 3 500 km - 600 EUR

Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu:
* co najmniej 2-tygodnie wcześniej,
* odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (np.destabilizację polityczna, warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo),
* co najmniej z 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował inny lot rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i kończący się nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu,
* w okresie krótszym niż 7-dniowe wyprzedzenie i zaproponował połączenie rozpoczynające się najpóźniej godzinę przed planowanym odlotem i kończące się najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.

Uwaga! Jeśli lot został odwołany z powodu wyjątkowych okoliczności, prawo do odszkodowania nie przysluguje, ale przewoźnik musi zaproponować wybór między:
- zwrotem kosztów biletu (za cały bilet lub jego niewykorzystaną część),
- alternatywnym środkiem transportu do punktu docelowego w możliwie najkrótszym terminie lub
- przeniesieniem rezerwacji na dowolną wskazaną przez ciebie datę (o ile są dostępne miejsca).

Jak starać się o odszkodowanie:
* zgromadź dokumentację wydatków - wszelkie paragony i rachunki mogą być pomocne przy ich wykazywaniu.
* postaraj się o pisemne potwierdzenia faktów przez świadków lub policję
* przygotuj skargę do przewoźnika - reklamacja powinna być rzeczowa, starannie wylicz, czego spodziewasz się od przewoźnika i z jakiej racji
* dołącz do reklamacji kopie dokumentów - biletów, paragonów
* wyślij reklamację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub e-mailem
* czekaj na odpowiedź przez 30 dni
* jeśli nie dostaniesz odpowiedzi, złóż skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (Komisja Ochrony Praw Pasażerów) ul. Flisa 2,02-247 Warszawa.

Gotowy formularz reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdziesz na stronie www.konsument.gov.pl. Możesz też pobrać bezpłatną aplikację ECC – Net Travel, która podpowie, jak postępować w sytuacji odwołania, opóźnienia lotu czy problemów z bagażem. Aplikacja działa również w trybie off-line (nie jest potrzebny dostęp do Internetu).

PO, MK

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: