Poczta Polska

i

Autor: SE/East News

Poczta Polska cieszy się większym zaufaniem niż firmy prywatne

2017-10-28 16:59

Badanie przeprowadzone na ogólnopolskim panelu Ariadna przez agencję badawczą Maison & Partners wskazuje na to, jaki stosunek do Poczty Polskiej mają Polacy. Ankietowani zostali zapytani m.in. o to, jak postrzegana jest praca pocztowca, o dostępność placówek pocztowych i kurierskich, a także o to kto powinien obsługiwać usługi urzędowe załatwiane przez internet. Zobaczcie, co z badań wynika, bo można wyciągnąć z nich kilka ciekawych wniosków.

Niedawno, bo 18 października, obchodzony był Dzień Pocztowca, ogłoszone zostały wówczas plany Poczty Polskiej dotyczące dalszego rozwoju, a także zwiększenia zatrudnienia. Poczta Polska zatrudnia obecnie 80 tysięcy osób i jest największym pracodawcą w Polsce. Co ciekawe, wyniki badań wskazują, że wie o tym jedynie 14,2 proc. badanych osób.

Zobacz koniecznie: Takie perspektywy ma pracownik Poczty Polskiej. Do obsadzenia jest 500 stanowisk [WYWIAD]

Praca pocztowców nie należy do najprostszych – listonosze muszą często zmierzyć się z pogodą i przemierzyć wiele kilometrów. Jest to jednocześnie grupa zawodowa, która wciąż cieszy się szacunkiem wśród Polaków – bardzo często to właśnie listonosz jest jedyną osobą, która odwiedza osoby starsze. Potwierdzają to wyniki badań - w odpowiedzi na pytanie dotyczące znaczenia pracy wykonywanej przez pracowników Poczty Polskiej dla społeczeństwa większość ankietowanych zaznaczyło, że postrzegają pracę pocztowców jako ważną (33,7 proc. jako raczej ważną i 43,6 proc. jako bardzo ważną). Największym uznaniem pocztowcy cieszą się wśród osób powyżej 45. roku życia (90 proc. osób w przedziale wiekowym 45-54 lat i 82,8 proc. osób powyżej 55. roku życia) i mieszkańców małych i średnich miast, liczących poniżej 100 tys. mieszkańców (87,9 proc. - raczej ważna 30,4 proc. i bardzo ważna 57,5 proc.).

 

Pracę pocztowców szczególnie doceniają ankietowani prowadzący własną działalność gospodarczą. Poczta Polska posiada ponad 7500 placówek, filii i agencji pocztowych, świadczących usługi Klientom indywidualnym i biznesowym. Większość respondentów badania zauważa ten fakt i odpowiedziało, że placówki Poczty Polskiej są bardziej dostępne niż te innych firm (55,3 proc. osób wskazało na lepszą dostępność placówek Poczty Polskiej a 15 proc. - innych firm).

Zobacz też: Poczta Polska zatrudni nowych listonoszy. Czy to dobra praca?

Poczta Polska cieszy się również większym zaufaniem w kwestii doręczania przesyłek wśród ankietowanych niż inne firmy pocztowe lub kurierskie - 34,5 proc. respondentów wskazało, że ma większe zaufanie do Poczty Polskiej, a 26,7 proc. - do innych firm pocztowych, a więc zarówno wśród ludzi starszych jak i wśród ludzi młodych. Zaufanie w tej branży jest szczególnie ważne, klienci powierzają firmom pocztowo-kurierskim swoje towary lub ważne informacje listowne. Poczta cieszy się szczególnie dużym zaufaniem wśród ankietowanych zatrudnionych na umowę o pracę oraz prowadzących działalność gospodarczą.

Zobacz także: Zmiana czasu. Dlaczego przestawiamy zegarki?


Nie dziwi więc, że na pytanie, który podmiot powinien być odpowiedzialny za pośredniczenie pomiędzy obywatelem a państwem w obsłudze spraw urzędowych przez Internet, prawie połowa respondentów (49,5 proc.) odpowiedziała, że powinna to być jednostka publiczna, a tylko 11,7 proc. odpowiedziało, że powinna to być firma prywatna.

W tej chwili planowana jest integracja publicznych systemów informatycznych z pocztową platformą Envelo, dzięki czemu załatwianie spraw urzędowych przez profil zaufany ePUAP będzie możliwy przez Internet, a więc bez konieczności wizyty w urzędzie. Dodatkowo, większość ankietowanych (50,2 proc.) twierdzi również, że przy wyborze firmy zajmującej się doręczaniem przesyłek ważne jest, iż dana firma jest polska. Pochodzenie firmy nie ma natomiast znaczenia tylko dla 26 proc. ankietowanych.

Sprawdź również: Czy bankowość online jest bezpieczna? Rośnie liczba cyberataków [RAPORT]

Na podstawie wykonanego badania można wnioskować, że Poczta Polska cieszy się większym zaufaniem niż firmy prywatne zarówno w przypadku usług pocztowych jak i w przypadku usług e-government. Doceniona została również dostępność placówek Poczty, a także ważna rola społeczna pracy pocztowców. Respondenci doceniają również pochodzenie Poczty Polskiej jako firmy krajowej.

Polecamy: Będzie szybki internet w każdej polskiej szkole. Ustawa o OSE przyjęta przez Sejm

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie liczącej 1047 osób, dobranej odpowiednio według płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania z panelu Ariadna. Badanie zostało zrealizowane w terminie 13-16 października 2017.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze